Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

Egyszerűsödik az ügyintézés

Kormányablakok nyílnak a kerületben is

2012. október 30. kedd

Ünnepélyes keretek között írta alá Kocsis Máté polgármester - Budapest többi kerületének polgármestereivel együtt – a kerületi járási hivatalok létrehozásáról szóló megállapodást Pesti Imrével, a budapesti kormányhivatal kormánymegbízottjával. A rendezvényen Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes, közigazgatási és igazságügyi miniszter is jelen volt. 2013. január 1-jétől ennek köszönhetően minden a „helyére kerül”, az önkormányzat nem dolgozik immár az állam helyett, az állami feladatokat a Kormányablakok látják el. Januártól a lakossági ügyintézés oly módon változik, hogy a helyi ügyeket továbbra is az önkormányzatnál, az államigazgatási ügyeket a kerületi járási hivatalban, ahol a tervek szerint egy éven belül létrejön az egyablakos ügyintézés, azaz a kormányablakokban egyre több ügyet lehet intézni.

Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes köszönetet mondott a kerületvezetők együttműködéséért. Kiemelte: a politikamentes egyeztetéseken a korábbinál jobb közigazgatás kialakítása volt a cél. Azt mondta, a változás elodázhatatlan volt, az önkormányzatok "heroikus munkát" végeztek, egyre több feladatot és egyre kevesebb finanszírozást kaptak. Utóbbi kapcsán utalt arra, hogy az önkormányzatok adósságának részbeni átvállalásával könnyebb lesz a helyzet.  A miniszter szólt arról, az önkormányzatok és az államigazgatás egymásra van utalva, ugyanakkor ki is egészítik egymást, s bízik abban, hogy ez tartósan így lesz.

Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes köszönetet mond a kerületvezetők együttműködéséért

Pesti Imre fővárosi kormánymegbízott a magyar közigazgatási rendszer történetének áttekintve arról beszélt: a Fidesz kétharmados többségével lehetőség nyílt arra, hogy korszerű, 21. századi közigazgatást hozzon létre, ennek eredményei a 2011. január 1-jén létrejött kormányhivatalok is. Úgy véli, az államigazgatás hatékonyabb, egységesebben és jobb lesz. A kormánymegbízott kiemelte, hogy Budapest 23 járási hivatalában csaknem kétezren fognak dolgozni: ezernégyszázan az önkormányzatoktól, mintegy hatszázan a kormányhivatal korábbi kirendeltségeitől kerülnek át. Pesti Imre a kormányablakok létrehozását nevezte a legnagyobb előrelépésnek, s megjegyezte: a jövő év végére csaknem 2500 ügyet lehet azoknál rendezni. Szólt arról is, hogy a tervek szerint egy nonstop kormányablak is fog működni, a főváros VI. kerületében.

Fővárosi polgármesterek a kerületi járási hivatalok létrehozásáról szóló megállapodás ünnepélyes aláírásán

Az önkormányzatok és az állam azért helyezte új alapokra a feladatok megosztását, mert a rosszul megosztott feladatoknak nagy szerepe volt abban, hogy a magyar önkormányzatok nyakig eladósodtak, több tucat település csődöt jelentett, vagy csak egy hajszál választja el a teljes összeomlástól. 2002 és 2012 között, az MSZP-SZDSZ kormányok miközben folyamatosan elvontak pénzt az településektől, eközben ahelyett, hogy a feladataikat csökkentették volna, egyre növelték azokat. Így alakult ki az a helyzet, hogy egyre több állami ügyet voltak kénytelen intézni az önkormányzatok, jegyzők, helyi okmányirodák, miközben költségvetési támogatást nem kaptak a települések ehhez. A kormány többek között ezért indította el a közigazgatási és az önkormányzati reformot, mert ez az egyetlen esély arra, hogy az önkormányzatok eladósodását meg lehet fékezni, és csak akkora teher lesz az önkormányzatok vállán, amekkorát elbírnak. Az állam tehát visszaveszi az elmúlt években önkormányzatokra pakolt feladatok nagy részét, és azokat a kormányhivatalok, illetve azoknak helyi szervei, a kerületi hivatalok fogják ellátni. Budapesten mind a 23 kerületben alakul ilyen kerületi hivatal, vidéken pedig 175 székhelyen lesznek járási hivatalok. Az embereknek nagy segítség lesz majd, hogy lakóhelyükhöz közel, rugalmasabb időbeosztással, könnyebben tudják majd az olyan ügyeket is intézni, amelyekért eddig messzebbre kellett utazniuk. Az ügyintézésre a járási hivatalok részeként működő, hétfőtől-péntekig 8 órától 20 óráig nyitva tartó kormányablakokban vagy a kisebb vidéki településeken kirendelt ügysegéd által lesz lehetőség.

Pesti Imre fővárosi kormánymegbízott és Józsefváros polgármestere Kocsis Máté

A Józsefvárosi Önkormányzat is szorosan együttműködik a Kormánnyal, illetve az azt képviselő fővárosi kormányhivatallal annak érdekében, hogy a járási hivatalok zökkenőmentesen tudják átvenni az ügyintézési feladatokat az önkormányzattól. Az önkormányzattól a kormányhivatalhoz kerülő feladatokkal együtt az önkormányzat átadja a feladatok ellátásához szükséges irodákat, bútorokat, informatikai eszközöket, köztisztviselőket. Ezt rögzíti az a megállapodás, amelyet az önkormányzat nevében Kocsis Máté polgármester október 30-án aláírt, és amelyet hozzá hasonlóan az országban szinte minden település polgármestere aláír.

A kormányhivatalhoz kerül tehát a jelenlegi Baross utcai okmányiroda, ahol nem szűnik meg, de változik az ügyfélszolgálat. Az okmányiroda Kormányablakká alakul, nem az önkormányzat, hanem a kormányhivatal fogja működtetni. Itt maradnak a hagyományos okmányirodai ügyek (pl. személyi igazolvány, útlevél, jogosítvány stb. intézése) A gyermekvédelmi, a gyámhivatali, valamint bizonyos szociális ügyeket pedig a Práter utca 22. az alatt, csupán egy villamos megállóra az okmányirodától. A helyi jellegű ügyek intézésével itt nem fognak foglalkozni, azt a polgármesteri hivatalban kell majd intézni. A kormányablakban viszont egyre nő az ott intézhető ügyek száma, 2013 végére tervezi a kormány az egyablakos ügyintézés megvalósítását, vagyis, anélkül, hogy mindenféle hivatalokba kellene „szaladgálni”, egyetlen ügyintézési ablakban több ügyet is elintézhetünk majd. Emellett egy nagyméretű Práter utcai irodahelyiséget (amelyet a Rév8 Zrt. használt eddig), és egy kisebb Víg utcai ingatlant biztosítanak a kormányhivatal kerületi irodái számára. Természetesen mind a Kormányablakban, mind a polgármesteri hivatal ügyfélszolgálatán gyakorlott munkatársak várják majd a kerületi lakosokat. Az önkormányzat feladatainak csökkenése miatt, még karcsúbb lesz a polgármesteri hivatal, 78 főt vesz át onnan a kormányhivatal, az önkormányzat jövőre 170 fővel dolgozik majd, amely harmada annak a létszámnak, amely még néhány éve volt.  

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben