Az Országgyűlés döntése értelmében március 1-jétől Józsefvárosban is átalakul a rászorulók támogatási rendszere. Az új rendszer sokkal átláthatóbb és igazságosabb lesz. A cél, hogy a támogatások valóban az arra rászorulókhoz jussanak el, aki viszont visszaél a rendszerrel és luxusterepjáróval megy a segélyért, az ne kaphasson semmilyen segítséget közpénzből. Több eddigi támogatás neve megváltozik, több juttatás összege is növekszik és támogatást kapnak március 1-jétől az újszülöttek és az iskolakezdő gyerekek is.
Március 1-jétől megváltoznak a rászorulókat segítő támogatási formák. A jövedelemkompenzáló támogatások a járásokhoz, míg a kiadáskompenzáló segélyek az önkormányzatokhoz kerülnek. Tavasztól a járási hivatal dönt a munkaképeseknek nyújtandó foglalkozást helyettesítő támogatás (fht), közkeletű nevén „munkanélküli segély” megítéléséről, illetve a nem munkaképeseknek nyújtandó egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatásról (korábbi nevén rendszeres szociális segély).
A valóban rászorulóknak nyújtanak segítséget
Az önkormányzatok nagy szabadságot kaptak a döntésben, hogy kinek, milyen feltételekkel és milyen támogatást biztosítsanak, így az embereket és problémáikat közelről ismerő helyi szervek a valóban rászorulóknak tudnak majd segítséget nyújtani. Az önkormányzatoktól kérhető támogatások neve márciustól egységesen "települési támogatás" lesz, ebbe tartoznak bele a korábbi átmeneti, családi, krízis-, lakásfenntartási- vagy más címen kifizetett segélyek. A Józsefvárosi Önkormányzat továbbra is támogatja a szociálisan rászoruló időseket, a betegeket, az önhibájukon kívül keresőképtelen/szolgáltatónál tartozást felhalmozókat és a rendkívüli élethelyzetbe kerülőket (elemi kár, haláleset, bűncselekmény áldozata).
Környezettanulmány készül a kérelmezőkről
Nem csak a támogatási formák változnak meg, hanem szigorúbbak lesznek a feltételek is, hiszen az embereknek joggal van elegük abból, hogy vannak, akik luxusterepjárókkal mennek a segélyért. Az önkormányzat vezetésének az átalakítás során az volt a célja, hogy ezt megszüntesse és véget vessen a segélyekkel való visszaélés korszakának. Ennek érdekében egy háromszintű szigorú jogosultsági vizsgálatot vezetnek be. Első lépésként a Polgármesteri Hivatal Családtámogatási Irodájához kell benyújtani a kérelmeket. Az ügyintézők felmérik a kérelmező és vele egy háztartásban élők jövedelmi, szociális és vagyoni helyzetét a benyújtott iratok és a nyilvántartások alapján. Ezt követően környezettanulmányt készítenek (melyet félévente megismételnek), aminek keretében felmérik a kérelmező szociális körülményeit. Ezek alapján vélelmezett jövedelmet is meghatározzák, amely eltérhet a jövedelemnyilatkozatban szereplőtől.
A számlákat a szolgáltatók felé fizeti az önkormányzat
A környezettanulmány keretében megvizsgálják még többek között a kérelmező lakásának állapotát, tisztaságát, élhetőségét, a közszolgáltatások szabályos vételezését. Az aktív korúak esetében a támogatás feltétele az állami foglalkoztatási szervvel való együttműködés, a közfoglalkoztatottságban való részvétel is. Gyermekes családok esetében a tankötelezettséget is vizsgálják. Fontos szempont az is, hogy a kérelmező betartja-e a közösségi együttélés alapvető szabályait. Mindezek után egy szakértőkből (szociális, egészségügyi, gyermekjóléti, rendvédelmi, köznevelési területen dolgozókból) álló előkészítő munkacsoport készít döntési javaslatot, ami alapján az önkormányzat dönt a támogatásról és annak összegéről.
A juttatások egy részét Erzsébet-utalvány formájában biztosítják
Annak érdekében, hogy a támogatás valóban elérje a rászorulókat és ténylegesen arra a célra legyen felhasználva, amire a jogosult kapta, a juttatást Erzsébet-utalvány formájában fogják biztosítani, illetve a támogatás jellegétől függően közvetlenül utalják például a közműszolgáltatónak. A szociális támogatásokra fordított állami és önkormányzati források együttes összege nem csökken, és mostantól a valóban rászorulókat fogja segíteni.
Önkormányzati támogatások mértéke
a.) rendkívüli települési támogatás
a.1.) időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére (a maximális éves keret 50.000-ről 60.000 forintra nő Erzsébet utalvány formájában, illetve lakásfenntartási kiadások esetében a szolgáltató felé fizeti az önkormányzat)
a.2.) létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került személyek részére (a maximális éves keret lakással kapcsolatban 30.000-ről 100.000 forintra nő, egyéb esetben max. 30.000 Ft/év)
a.3.) fűtési költség viseléséhez (december, január, február hónapokra 3.000 Ft/hó pénzbeli juttatás)
b.) gyógyszerkiadás támogatása (72.000 Ft/év, pénzbeli)
c.) temetési költség (17.000-ről 30.000 forintra nő, pénzbeli juttatás)
d.) lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek támogatása (maximum 250.000 Ft/alkalom, a szolgáltató felé fizeti az önkormányzat)
e.) gázszolgáltatásból való kizárás időtartamára történő fűtési díj kompenzációra (5-15.000 Ft/alkalom, pénzbeli juttatás)
f.) táboroztatási támogatás (várhatóan 4.500 Ft/gyermek)
g.) első osztályosok támogatása (5.000 Ft/fő, utalvány formájában)
h.) születés támogatása (5.000 Ft/alkalom, utalvány formájában)
Az új szabályozás előkészítése során felmerült, hogy a büntetett előéletű, illetve a büntető eljárás hatáIya alatt álló személyek ne kaphassanak támogatást. A képviselő testület felkérte a polgármestert, hogy vizsgálja meg ennek jogi hátterét és lehetséges bevezetését.