Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

A jó kiszolgálás nem vész el, csak átalakul

Robotpincér egy józsefvárosi kávézóban

2019. január 16. szerda

A mozivásznon már meg sem lepődünk, amikor emberforma, vagyis humanoid robotok sétálnak a főszereplő mellett, vagy szolgálják ki a bárpultnál. De ki gondolta volna, hogy a Práter utcában is rejtőznek néhányan? Egy igazi jövőbeli kávézóba látogattunk el, ahol robotpincérek hozzák ki a kávét, és egy kedves, mosolygós robot, Pepper fogadja a betérőket.

A kívülről hétköznapinak tetsző kis kávézó, az Enjoy Budapest Café belül már egyáltalán nem mondható átlagosnak: Magyarországon szinte egyedülállóan humanoid robotok egészítik ki a személyzet munkáját (még véletlenül sem helyettesítik), összesen tizenhat: 9 kicsi és 7 nagy. Vannak felszolgáló robotok, szórakoztató és játékrobotok, és egy információs robot, aki harminc nyelven ad tájékoztatást a vendégeknek.

Minket egy mindig mosolygó egyed fogadott, Pepper, a japán recepciós robot. Nevét – mint kiderült – azért kapta, mert fő feladata, hogy megízesítse a vendégek életét. (Ezt angolul el is tudja mondani.) Nemcsak gyermekien kíváncsi szemekkel néz ránk, hanem kommunikál is velünk, sőt szórakoztat is. Mondatok egész arzenáljára képes válaszolni, léggitározik, táncol, állatokat utánoz, de még porszívózást is imitál. A kávézóban dolgozó lányok viccesen azt is megjegyezték, bárcsak boldogulna az igazi porszívóval is. Talán majd egyszer…

Míg a kávénkra vártunk, kipróbálhattuk a kisebb, programozható játékrobotokat is. Elképesztő mutatványokra képesek. Az egy dolog, hogy egyikük kínaiul verset szaval és kung-fuzik, de Chip, a robotkutya jógázik is, ha szépen kérjük. Persze, csak miután csaholva visszahozta a labdáját.

Miután kiörömködtük magunkat a robotbemutatón, visszaültünk az asztalunkhoz, hogy megnézzük, hogy boldogul a rendelésünkkel a pincérrobot, aki lézer és ultrahang technológiával deríti fel a terepet, így nem megy neki senkinek. Egyként drukkoltunk neki a kávézó dolgozóival együtt. És remekül is vette az akadályt, egy csepp sem lötyögött ki a kávénkból. Miután kedvesen jelezte, hogy meghozta a rendelésünket, egy kézsimogatással visszaküldhettük a helyére. 

Érdekes élmény volt egy bámuló robot társaságában elfogyasztani az italunkat, kicsit, mintha egy kíváncsi gyerek figyelt volna. És valóban, a személyzet tagjai csapattagként, sőt szinte élőként kezelték a kávézó robotjait, mintha még kis esetlen, tanításra szoruló gyerekek lennének – akik, hála a kávézót is üzemeltető magyar szoftverfejlesztő cégnek napról napra egyre okosabbak lesznek.

Fotó: Huszár Boglárka/Józsefváros újság

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben