A Losonci Téri Általános Iskolában évek óta sikerrel alkalmazzák a Komplex Instrukciós Programot (KIP), ami egy együttműködésen alapuló tanulási-tanítási technika. Az eredmény biztató, így máshol is bevezetik a KIP-et.
A KIP-módszer az eltérő társadalmi helyzetű, képességű és teljesítményű, egy osztályban tanuló gyerekek tudásbeli és kifejezésbeli különbségének tanulási-tanítási folyamatának problémáját oldja fel kiscsoportos foglalkozásokon keresztül. Mivel a Losonci Téri Általános Iskola – közismert nevén a Losi – befogadó iskola, számos sajátos nevelési igényű, beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséggel küzdő, illetve nem magyar anyanyelvű diák tanul ott. Ez a színes diáktársadalom pedig már korábban is óriási kihívás elé állította az intézményt.
A problémára adott válasz a KIP adaptációja volt. Az elmúlt években 30 pedagógus sajátította el és alkalmazza a módszert. A projekt sikeres: mára kevesebb a rendbontás az órákon, mérhetően javult a tanulók szövegértése, a diákoknak több a sikerélményük a tanulásban, így motiváltabbak is, az iskolai eredménymutatók pedig szintén nőttek – mondta Steinczinger Csilla, az intézmény vezetője.
Az osztályoknak hetente több KIP-es órájuk van, ahol az adott témához kapcsolódó, ám különböző feladatokat kapnak. Minden tanulónak jut részfeladat, de együtt gondolkozhatnak, megbeszélhetik a megoldáshoz vezető utat, kérhetnek segítséget egymástól és a tanártól is, és segíthetnek a társuknak, ha az elakad. Amikor végeznek, beszámolót kell tartaniuk, majd értékelniük kell a saját és a másik csoport munkáját, sőt, még az oktatójukat is.
A feladatok többnyire kreativitást igényelnek, miközben nagyban fejlesztik a diákok kommunikációs és problémamegoldó képességeit. A KIP-módszer anyagi feltételeit az iskolát régebb óta támogató Rotary Club Budapest-Margitsziget és német testvérszervezete teremtette meg. A program annyira sikeres, hogy további négy iskolában tervezik bevezetni, az ottani tanárok felkészítését a Losi tanár-mentor csapata végzi.
Szöveg: Kolonics-Imre Zsófia; Fotó: Nagy Dániel