Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

AZ ÁLDOZATSEGÍTŐ TELEFONVONALRA ÉVENTE MINTEGY 12 EZER HÍVÁS ÉRKEZIK

Hallgass meg!

2020. március 07. szombat

Az áldozatsegítés és az egészségügy kapcsolatát helyezi előtérbe és elemzi a Józsefvárosi Áldozatsegítő Szakmai Együttműködési Rendszer (JÁSZER) az idei évben. A nemrég lezajlott szakmai konferenciájuk központi témája is ez volt.

A bűncselekmények áldozatainak chartáját az Európa Tanács 1990. február 22-én tette közzé. Azóta a dátumot az Áldozatok Napjaként tartják számon, és emlékeznek meg róla minden évben. A világnaphoz kapcsolódva tartotta meg idei első szakmai konferenciáját a Szent Kozma Egészségügyi Központban a JÁSZER. Feladatuk, hogy összefogják az áldozatokkal foglalkozó állami, önkormányzati, egyházi és civil szervezeteket annak érdekében, hogy az áldozatok megkaphassák a számukra szükséges információkat és a lehető leggyorsabb, leghatékonyabb segítséget – mondta el Dr. Vojnovics Ibolya, az egyesület elnöke.

A különböző szervek más-más módon kerülnek kapcsolatba az áldozattal, ezért másképpen is reagálnak, az ellátás eredményessége azonban függ attól is, hogy a szereplők mennyire tudnak együttműködni egymással.

A rendezvényen az egészségügy és az áldozatsegítés kapcsolata volt a fő téma, ugyanis az áldozatok az esetek többségében az egészségügyi dolgozókkal találkoznak először. „Fontos, hogy segítsük azokat az embereket, akik bajban vannak, mert a társadalom érzékenységét az mutatja meg, hogy észrevesszük-e azt, aki rosszul van és csendben tűr” – emelte ki Dr. Koroknai András, a Józsefvárosi Egészségügyi Központ (JEK) vezetője.

Az áldozatsegítés aktuális kérdéseiről Dr. Csányi Endre Péter, az egészségügy szakmai irányításáért felelős helyettes államtitkár elmondta, hogy az egészségügy egyik kiemelt fejlesztési területe jelenleg a mentális egészség. Kulcsfontosságú pédául, hogy az áldozat mentálhigiéniás támogatását már az észlelés helyszínén, de legkésőbb az észlelő intézményben megkezdjék - hangsúlyozta. A felmérések szerint ugyanis az áldozatok számára az egyik legfontosabb igény – a testi problémák ellátása mellett –, hogy kiadhassák magukból az érzéseiket, s lelki panaszaikat meg tudják beszélni valakivel. Az adatok azt mutatják, hogy a legnépszerűbb áldozatsegítési szolgáltatás az áldozatsegítő vonal, amelyre évente mintegy 12 ezer hívás érkezik, és ennek 92 százaléka adekvát – számolt be Dr. Gellén Márton, igazságügyi módszertani irányításért felelős helyettes államtitkár. Elmondta azt is, hogy a jelenlegi három áldozatsegítő központ számát idén megdupláznák, 2025-re pedig lefednék az egész országot. Gellén szerint ugyanis valódibb segítséget jelent manapság a pszichológiai és a jogi támogatás, mint az azonnali pénzügyi segély.

Szöveg: Kolonics-Imre Zsófia; Fotók: Huszár Boglárka

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben