Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

KÖZOKTATÁS VESZÉLYHELYZET IDEJÉN

Felment a suli a netre

2020. április 04. szombat

Egyelőre felszabadítóan hat a diákokra, hogy nem kell iskolába járni. Úgy tűnik, a digitális oktatás buktatóin is átjutnak – bár ez utóbbihoz a tanárok, de főleg a szülők elszánt támogatása kell.

Megfigyelték, hogy általában azok a gyerekek várják már augusztus elején a tanévkezdést, akiknek otthonában nincs békesség, nyugalom, akik nem kapnak elég szeretetet? És azok is, akiknek ingerszegény a környezetük, a nyaruk? A többiek, akiknek jut családi nyaralás és táborozás, sokkal kevésbé kívánkoznak vissza az iskolapadba. Ez lehet a helyzet most is, amikor a járványveszély miatt nem kell suliba járni. A pozitív élményekben gazdagabb gyerekek könnyen beleszoknak, élvezik a helyzetet, még ha most nem is lehet bandázni. Azok viszont, akiknek az iskola egyfajta menekülés a családi pokolból, azoknak nem jó, hogy nincs hova menni.

Az új rendszernek előnyei is vannak: nem kell például a gyerekeknek 5–6 kilós iskolatáskát cipelniük. És mintha a tanárok is lazábbak, barátságosabbak lennének a virtuális térben.   Nem kell fegyelmezniük, és nincs zsivaj körülöttük. A helyzet szakmailag új, izgalmas motiváció sokuk számára. De van még egy fontos ok: Hajnal Gabriella, az iskolák szakmai irányításáért felelős Klebelsberg Központ elnöke egészen új hangnemben szólalt meg most, a kényszerű átálláskor a digitális munkarendről. „A tanítás során elsősorban a pozitív motivációra helyeződjön a hangsúly, a gyermekek ne egy további korlátnak éljék meg ezt a helyzetet, hanem egy különleges tanulási módnak” – írta Hajnal egy körlevélben. Ez pedig felszabadítólag hat a tanárokra: végre felülről is azt mondják, hogy fontos a diákok érdeklődése. Nagy váltás ez a mostani közoktatási rendszerben, jó lenne, ha nem csak ideiglenesen lenne így.

Vannak azonban az új és átmeneti oktatási rendszernek árnyoldalai is. Az alsósok egészen biztosan, de a felsősök egy jó része is még szülői segítségre szorul a tanulásban. Ám a szülőknek dolgozniuk is kell – ha nem veszítették el már az első hetekben  munkájukat. A tanároknak sem egyszerű beletanulni a (digitális) rendszerbe: teljes munkaidőben (sőt, tovább) a gép előtt kell ülniük, és olyan alkalmazásokat kell használniuk és használtatniuk a diákokkal, amelyekről talán nem is hallottak korábban.

Azért jó, ha tudjuk, hogy amit most hirtelen digitális oktatásnak neveztek el, és amire néhány napja volt az oktatási rendszernek átállni, az nem valódi digitális oktatás. Attól, hogy a tanár nem a táblára írja fel, hanem egy elektronikus felületre, hogy a tankönyv hányadik oldalát kell megtanulni, attól, hogy a matekpéldákat nem papíron adják ki, hanem az internetről letöltve kell megoldani, az oktatás még nem lesz digitális. De ha például készítenek egy Facebook-csoportot a márciusi ifjaknak, ahol az 1848-as beszélgetéseket próbálják meg rekonstruálni, és mai környezetbe átültetni, az már annak tekinthető.

Kérdés, meddig vehetők így rá a gyerekek arra, hogy otthon, egyedül tanuljanak. Úgy tűnik, elég nagy a szórás abban, hogy mennyire terhelik a tanárok a diákokat: akiket kevéssé, mert napi 2–3 óra tanulással megússzák, azokat hetek múlva is lehet majd motiválni, ám ahol egész iskolai napokat próbálnak meg egy az egyben a digitális térbe átültetni, ott gondban lesznek néhány hét múlva. Amúgy az a félelem, miszerint a leszakadó térségek diákjai még jobban leszakadnak, nem annyira fenyegető: a kis falvakban is megkapják a tanulnivalót a gyerekek: papíron, egy hétre előre. És velük is pont annyit tudnak foglalkozni a szüleik, mint mondjuk itt, Józsefvárosban. 

Szöveg: Gaal Ilona; Fotók: Komka Péter (MTI)

- - -

Folytatódik a Kesztyűgyár mentorprogramja

Ha úgy érzed, hogy segítségre van szükséged a házi feladat megoldásában, vagy szeretnéd valakivel átismételni az órai tananyagot, jelentkezz! Szaktanárok támogatásával ingyen segítséget kapsz a tanulásban. A jelenlegi helyzetben online, de a későbbiekben személyesen is a Kesztyűgyár Közösségi Házban egy tanár – egy diák felállásban segítik a jelentkező általános vagy középiskolás diákokat. Jelenleg csak olyan tanulókat tudnak korrepetálni, akiknek az otthonában rendelkezésre áll legalább egy olyan okoseszköz, amely alkalmas email fogadására vagy webkamerás kapcsolatfelvételre.

Jelentkezés Farkas Zsoltnál a 20/568-5884-es számon vagy a zsolt.farkas@kesztyugyar.hu címen.

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben