Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

NEM ADOM FEL KÁVÉZÓ – A JÓZSEFVÁROSI VENDÉGLÁTÁS KEDVES SZÍNFOLTJA

Merjünk nagyot álmodni!

2020. június 15. hétfõ

A Szűz utca és a Magdolna utca sarkán, a szuterénben működik Budapest első fogyatékossággal élő emberek által alapított kávézója, a Nem Adom Fel Kávézó és Étterem, ahol értelmi, látás- és hallássérültek, Down-szindrómával és autizmussal élők is dolgoznak. A jelek szerint nagyon is jól, ők ugyanis nem adják fel.

Egyszerű dizájn, modern, otthonos berendezés és kivételes kiszolgálás fogadja a betérőket. Az akadálymentesített vendéglátóegység hármas tagolású: van egy hagyományos éttermi rész, ezzel L-alakban bezárólag található a kiszolgáló pult, és a kettő ölelésében kapott helyet egy kanapékkal, dohányzóasztalokkal, könyvespolcokkal, gyereksarokkal ellátott nagyobb, nappaliszerű tér. Ide be lehet kuckózni hosszabb időre. „Direkt úgy alakítottuk ki, hogy vendégmarasztaló legyen. Itt senki nem néz ki azért, mert már felhörpintetted a kávédat, nem rendeltél mást, mégis foglalod a helyet” – mondja Györke Nóra, a Nem Adom Fel Alapítvány kommunikációs vezetője.

Györke Nóra

Aktív jelenlét

A 2016 januárjában megnyílt kávézó a Nem Adom Fel Alapítványhoz kapcsolódik, ami azzal a céllal alakult 2005-ben, hogy segítse a hátrányos helyzetben élőket, hogy önmagukért tenni tudó, a saját sorsukért felelősséget vállalni képes emberekké váljanak. Mindezt pedig nem passzív támogatást nyújtva, hanem olyan programok révén, amelyeknek a kitalálásában és a megvalósításában is részt vehetnek az érintettek. A kávézó is ezt a szemléletet képviseli.

Társadalmi megközelítés

A jelenleg mintegy 40 fős csapatban túlnyomó részt fogyatékkal élők és megváltozott munkaképességűek dolgoznak. Az Alapítvány létrejöttétől a kávézó megnyitásáig megtett út göröngyös volt, de nem féltek nagyot álmodni – mondja Györke Nóra. A céljuk az volt, hogy létrehozzanak egy közösségi teret, ami otthonos, bázisként szolgál, alkalmas különféle rendezvények, kulturális események lebonyolítására, s hidat képez a fogyatékkal élők és a többségi társadalom között. 

„A kávézó egy találkozási pont, egyre többen jönnek, egyre több cég tartja nálunk a rendezvényeit is. Az érzékenyítés és szemléletformálás nagy feladat. Azzal, hogy teret biztosítunk az érintett személyek aktív részvételére és bizonyíthatják rátermettségüket, sokat segítünk abban, hogy csökkenjen a távolság az ép és a fogyatékkal élő emberek között” – magyarázza a vezető, aki számára az elmúlt évek egyik legnagyobb tanulsága, hogy egy fogyatékkal élőtől is meg lehet kérdezni bármit, csak nem mindegy, milyen hangnemben.

Csapatmunka

A nyitás körüli időben némi aggodalom lengte be a termeket – emlékezik Tunyogi Szilvia, a kávézó üzletvezetője. „Féltünk, hogy sül el a dolog, mit szólnak majd a vendégek.” A munkára jelentkezőket ezért igyekeztek minél több szituációra felkészíteni. A munkafelvétel elbeszélgetéssel kezdődik, majd próbanapon vesznek részt. Van, akinél több nap kell ahhoz, hogy lássák, miben jó, melyik területen fog beválni, vagy egyáltalán, be fog-e válni. Elvárt végzettség nincs, de fontos, hogy az illető szeressen csapatban dolgozni és a kijelölt feladatokat elvégezze.

Tunyogi Szilvia

Vendéglátásból jeles

A placcon dolgozók Attilától, a teremfőnöktől tanulják meg a munkafolyamatokat, feladatokat. Attila, aki néhány éve maga is megváltozott munkaképességű, több évtizedet húzott le a vendéglátásban. „Korábban nem foglalkoztam sérültekkel, bizonytalan voltam az elején, de belejöttem. A srácok elfogadják, amit mondok, alázatosak és segítőkészek. Persze előfordulnak kisebb nehézségek, olyasmi viszont sosem, hogy a felszolgáló a vendégtérben áll és hangosan telefonál.” Folyamatosan szemmel tartja a munkatársait és segíti őket, ha elakadnak. Hibázni lehet, de a jól elvégzett munka nem marad dicséret nélkül. A jól kialakított rendszernek köszönhetően a kiszolgálás gyorsan és flottul megy, a vendégek pedig jobbára nagyon is elégedettek – összegzi.

Attila, a teremfőnök - tőle tanulnak a többiek

A hely népszerűségét mutatja, hogy több esküvőt is szerveztek már itt. Többek között itt ünnepelte menyegzőjét a kávézó egyik felszolgálója, Zoli is. „Szeretek itt lenni, megtaláltam a számításaimat, szeretek a vendégek között lenni, és jól megértem magamat a többiekkel” – mondja büszkén. 

Zoli

Szöveg: Kolonics-Imre Zsófia; Fotók: Huszár Boglárka 

Ahogy a kerületben sok más vendéglátóhely, a kávézó is bezárt a koronavírus miatt, a tervek szerint szeptemberben nyitnak újra.

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben