Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

Pikó azt ígéri, a menzaügy után más pazarló, politikailag motivált döntést is kivizsgálnak

„Ez a jog eszközével vívott politikai harc”

2020. július 03. péntek

Pikó András polgármester úgy ítélte, megtalálta az első csontvázat a szekrényben: egy jogsértő és túlárazott közétkeztetési szerződést. A régi helyett ezért újat kötöttek, ám a Közbeszerzési Döntőbizottság szerint szabálytalanul, ezért 50 milliós büntetést kell fizetni. A polgármester szerint nem volt más választásuk. Kiírják az új közbeszerzést, és vizsgálóbizottság alakul az ügy feltárására.

Józsefváros újság: - Mielőtt jogászkodni kezdenénk, előtte a legfontosabb kérdés: most, hogy se a régi, se az átmeneti új közétkeztetési cég szerződése nem él, ki fog főzni a 700 óvodásra, iskolásra és idősre a nyáron?

Pikó András: - Az önkormányzatnak most „házon belül” kell átmeneti megoldást találni. Szerencsénk, hogy van egy nagyszerű bölcsődénk, és annak egy kiváló főzőkonyhája. A Józsefvárosi Egyesített Bölcsődékkel gyorsan megoldást találtunk: ebben a főzőkonyhában készítik el a napi 700 adag ételt egészen augusztus 31-ig. Ez ugyanaz a főzőkonyha, amelyik május végén, a régi közétkeztető cég, a Klassz Menza Kft. után néhány napig, az új szolgáltató, az Eurest Kft. munkába állásáig is főzött a kerületiekre. Hálás vagyok a bölcsődei dolgozóknak, mert most, júliustól tudtak volna fellélegezni kicsit, hiszen eddig a vészhelyzeti működés ideje alatt a Népkonyha kiszolgálóiként részt vettek a krízisétkeztetési ellátásban, de elvállalták Józsefvárosért, hogy folytatják a munkát augusztus végéig. Ezt nagyon köszönöm. Ráadásul a bölcsődei konyha az, amivel soha, semmilyen problémánk nem volt, így a minőség garantált.

- Mi lesz szeptembertől, amikor viszont már sokkal több, 2600 adag ételt kell naponta biztosítani a józsefvárosi gyerekeknek és időseknek?

- Július 2-án, csütörtökön délután összeült az önkormányzat Költségvetési és Pénzügyi Bizottsága, és döntött az új, nyílt közbeszerzési eljárás kiírásáról. Reményeink szerint ez a nyár végére lezárul és szerződést tudunk kötni, így szeptembertől új szolgáltató láthatja el az óvodai, az iskolai és az idősotthoni közétkeztetést.

- A helyzetértékelések szélsőségesek. Az egyik szerint a közétkeztetés ügyében az önkormányzatra kirótt 50 milliós büntetés „Kocsis Máté bosszúja”, a másik szerint viszont Pikó hibája, fizesse ki ő. Hol van az igazság?

- Inkább nézzük, mi indította el ezt a folyamatot. Az előző önkormányzat még 2015 augusztusában kötött szerződést a Pensio Kft.-vel, és ez 4 évre szólt, vagyis az önkormányzati választás környékén járt volna le. A szerződés nemcsak a közétkeztetési szolgáltatásról, hanem konyhák megújításáról is szólt. Szerintünk az önkormányzat számára előnytelen módon e két vállalást nem határolták el, így fordulhatott elő, hogy az önkormányzat még évekkel a konyhák felújítása után is fizetett e munkáért a cégnek, méghozzá a közétkeztetés árába építve. Azaz: úgy költöttek közpénzt, hogy a cég, és ne a kerület gazdasági előnye érvényesüljön. Mindenkinek a fantáziájára bízom, hogy ennek mi lehetett az oka. Időközben pedig nem történt részletes és megnyugtató elszámolás a felújításokról és azok költségéről. Még a szerződés lejárta előtt, tavaly augusztusban az akkori önkormányzati szakbizottság hozott egy döntést, mellyel jóváhagyott egy szerintünk többszörösen törvénysértő üzletrész-átruházást illetve jogutódlást, így lépett a Pensio Kft. helyére a Klassz Menza Kft., ráadásul ekkor határozatlan idejűre hosszabbodott a szerződés. Ezzel az akkori döntéshozók monopolhelyzetbe hozták a közétkeztetési szolgáltatót, és bebetonoztak egy szerintünk jogsértő és túlárazott megállapodást. Erre akkor jöttünk rá, amikor a Klassz Menzától már idén tavasszal kaptunk egy szerintünk indokolatlan áremelési ajánlatot, ráadásul mindezt egy járványhelyzet közepén és megnéztük a szerződést. Szembesültünk a törvénysértő állapottal, és azzal, hogy ez a szerződés szinte felbonthatatlan, illetve egy év a felmondási idő. Polgármesterként nem mondhattam, hogy fenntartom a jogsértő állapotot még egy évig. Ki kellett mondani a szerződés semmisségét, érvénytelenségét.

- Ez az egy, amiben az önkormányzatra bírságot kiszabó Közbeszerzési Döntőbizottsággal egyetértenek, hiszen a testület is úgy látta, a szerződés „feltételezhetően jogszerűtlen”. Viszont szerintük fel lehetett volna bontani szabályszerűen, ráadásul azt is megállapították, hogy az új szerződés megkötése teljesen szabálytalan volt. Mi volt ez? Kapkodás? Felelőtlenség?

- A döntőbizottság megállapításait mi másképp látjuk, vitatjuk. Kérdés, hogy cselekedhettünk volna-e másként? Úgy ítéltük meg, hogy rendkívüli és sürgős megoldást kíván a törvénysértő helyzet kezelése. A döntőbizottság szerint viszont azért nem lehetett rendkívüli sürgősséggel eljárni, mert az önkormányzat már a tavaly nyári szerződésmódosítás óta tisztában kellett legyen ezzel. Csakhogy az még a fideszes vezetésű önkormányzat volt, mi pedig csak most májusban szembesültünk a helyzettel – erről nem akar tudomást venni a döntőbizottság. Nehéz ezt másképp értékelni, minthogy a Fidesz keresi azokat az eszközöket, melyekkel kimenti a közpénzszivattyút működtető korábbi döntéshozókat. Amikor én és a civilek elindultunk a választáson, azt ígértük, hogy megszüntetjük ezeket a túlárazott, korrupciógyanús, hanyag és pazarló szerződéseket. Nekünk a közpénzek felhasználásának törvényessége, átláthatósága az egyik legfontosabb célkitűzésünk, és igyekszünk kijavítani az előző vezetés hibáit. Erre tettünk kísérletet, és azt gondolom, jól tettük. Ami pedig az új szolgáltatónak a döntőbizottság szerint szabálytalan megbízását illeti, a hirdetmény nélküli,  tárgyalásos közbeszerzési eljárás szerintünk indokolt volt, méghozzá azért, mert a közétkeztetés kiemelt fontosságú közérdek. Szerintük meg a közétkeztetés közérdek ugyan, de nem kiemelkedő. Abban a helyzetben mi az egyedüli és helyes megoldást választottuk, ezt fogjuk képviselni a  közigazgatási peres eljárásban is, amit megindítunk a döntőbizottsági határozat ellen. Nagyon erősek a jogi érveink és tudjuk, mit csinálunk. A kerületi lakosok nem a közbeszerzési törvénnyel kelnek-fekszenek, de tudniuk kell, hogy az általunk választott eljárást például kifejezetten ajánlja az Európai Bizottság vonatkozó iránymutatása járványhelyzet idején. Az 50 milliós büntetés persze fáj, mert azt ki kell fizetni. De még így is 120 millió forintot spórolunk fél év alatt. A régi szerződés felmondása után az Euresttől például máris 25 százalékkal olcsóbban kaptuk az ételt, így tudtuk csökkenteni 10 százalékkal a józsefvárosiak által fizetendő térítési díjakat. Brutálisan túlárazott volt a régi szerződés. Biztos vagyok benne, hogy a most kiírt közbeszerzési eljárás feltétleivel jó áron jobb minőséget tudunk garantálni majd a józsefvárosiaknak. És megszűnik az a gyakorlat is, hogy éppen a fogyasztók hangját nem hallják meg a döntéshozók az ügyben: olyan visszajelzési rendszert dolgozunk ki, amelyik garantálja a jó ellátást.

- Létrejön vizsgálóbizottság a közétkeztetési ügy részleteinek feltárására?

- Biztosan, hiszen ebben egyetértünk a Fidesszel. Ők szeretnék kivizsgálni az ügyben általam hozott döntéseket és azok törvényességét, én pedig állok elébe, viszont mi pedig szeretnénk az eredeti szerződés körülményeit és a közétkeztetés 2015-2019 közötti időszakát kivizsgálni. Meg kell nézni a döntések jogszerűségét, ésszerűségét, pénzügyi előnyösségét, a vállalások teljesülését, a közbeszerzési tanácsadók alaposságát, és meg kell állapítani a politikai felelősséget is. A július 16-i képviselő-testületi ülésen szerintem megalakulhat a vizsgálóbizottság. És annak, aki azt gondolná, hogy ezzel vége is a történetnek, üzenem, hogy most jön csak a java: végig fogunk nézni minden pazarló, indokolatlan, politikailag motivált szerződést és döntést a múltból. A választóim ugyanis ezzel bíztak meg. Én csodálkoztam volna a legjobban, ha azok ezt csendben tűrnék, akiknek az érdekében ezeket a problémás szerződéseket az önkormányzat nyakába varrták. Ez a jog eszközével vívott politikai harc, amelynek a tétje, hogy ki tudjuk-e tisztázni a közpénzek felhasználásának módját. Nemcsak azért, mert ez következik az elveinkből, hanem azért is, mert ezzel járnak jól a józsefvárosiak, ami az én elsődleges szempontom.

Szöveg: Lengyel Tibor; Fotók: Ványi Ákos és Huszár Boglárka

- - -

A Klassz Menza tovább szolgáltatna

Érvényes az önkormányzat és a Klassz Menza Kft. közötti szerződés, a cég továbbra is hajlandó ellátni a VIII. kerületben a közétkeztetési feladatokat – reagált a Közbeszerzési Döntőbizottság határozatára a Klassz Menza ügyvezető igazgatója. Demeter László szerint ugyanis bár az önkormányzattal kötött szerződésüket Pikó András egyoldalúan érvénytelenné nyilvánította, ilyesmit csak bíróság állapíthat meg, így a szerződés „jelenleg is hatályos”.

- - -

Fidesz: Pikó vállalja a felelősséget!

Szilágyi Demeter, a józsefvárosi Fidesz önkormányzati képviselője úgy kommentálta a Közbeszerzési Döntőbizottság határozatát, hogy a többszörös jogsértést előidéző döntést Pikó András egymaga, a vészhelyzet ideje alatt hozta, amiért a felelősséget vállalni kell majd.

Vörös Tamás Fidesz-frakcióvezető pedig közölte: „Pikó András korrupciógyanús menzabotránya miatt 50 millió forintos büntetést szabott ki a Közbeszerzési Hatóság. Szomorú, hogy ennyire képtelen szabályosan vezetni a kerületet a baloldal.”

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben