Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

HOGYAN LEHET ÜZLETHELYISÉGET BÉRELNI AZ ÖNKORMÁNYZATTÓL?

Sok az üres ingatlan, várják a bérlőket

2020. augusztus 21. péntek

Nagyjából 800 üresen álló üzlethelyisége van az önkormányzatnak, amelyeket bérlő nélkül veszteséges fenntartani. Pikó András polgármester többször utalt rá, hogy ezeket akár rezsiköltségen is megérné kiadni, azzal is csökkenne az önkormányzat vesztesége. Egyelőre még nem tartunk itt, de utánajártunk, hogyan lehet ezeket kibérelni és mennyire éri meg önkormányzati ingatlanban elindítani egy vállalkozást.

Azt a taktikát választottuk, hogy bérlőjelöltként jelentünk meg az önkormányzati ingatlanokat kezelő Józsefvárosi Gazdálkodási Központ Zrt. (JGK) Őr utcai telephelyén, és a lehetőségekről érdeklődtünk. A bérbevételi folyamat nem tűnt egyszerűnek, így ezután Guth Csongort, a Józsefvárosi Gazdálkodási Központ Vagyongazdálkodási Igazgatóságának irodavezetőjét kértük meg, segítsen eligazodni a bürokratikus folyamatban.

Óriási a kínálat

Összesen körülbelül 1600 üzlethelyiség van az önkormányzat birtokában, ebből 800-at jelenleg is hasznosítanak, további 800 pedig üresen áll – tudtuk meg Guth Csongortól. Ebbe a nagy számba a pincék is beletartoznak, amelyeket mostani állapotukban legfeljebb raktározásra lehet használni, de az önkormányzat által birtokolt üzlethelyiségek száma még így is a többszöröse annak, mint ami a piacról elérhető, és amennyit az ingatlankereső portálok kidobnak, ha rákeresünk.

A keresést nehezíti, hogy az önkormányzati helyiségek nincsenek befotózva, nincs róluk részletes leírás, a legtöbbnek csak a címét és a méretét, illetve az épületen belüli elhelyezkedését lehet tudni – derült ki a személyes látogatásunkkor. Az igényeink alapján nyomtatnak egy listát címekkel és négyzetméterekkel, majd a segítőkész hölgy próbálja a számunkra érdekes címeket lehívni a rendszerből. Némelyikről láthatunk egy-egy fotót, ahol volt értékbecslés, ott tudunk egy nagyságrendileg pontos bérleti díjat is kalkulálni.

Guth Csongor elmondta, hogy 2020. december 31-ig befejeződik az önkormányzati ingatlanok felmérése, akkor már több információt tudnak majd adni egy-egy helyiségről. „A képviselő-testületi határozatban rögzített szabályok alapján kalkulált bérleti díj megközelíti a piaci árakat, aminek oka, hogy az elmúlt években nagyon megemelkedtek az ingatlanárak, bár a koronavírus okozta válsághelyzet miatt az értékük 5–10 százalékkal csökkent is” – folytatta Guth. Vagyis a rezsiköltségen való bérbeadás egyelőre mégsem opció.

Ha belevágna

Ha tehát önkormányzati ingatlant szeretne bérelni, látogasson el ügyfélfogadási időben – maszk viselése más zárt terű közintézményekhez hasonlóan itt is kötelező – az Őr utca 8. szám alatti JGK-telephelyre, ahol összeállítják a listát a szóba jöhető helyiségekről. Ezeket a címeket ezután érdemes személyesen felkeresni, kívülről megnézni, ha utcafronti. Ezután a listából hatot választhat ki egyszerre, amelyeket időpont egyeztetés után belülről is megmutatnak a JGK munkatársai. A helyiség kiválasztása után a JGK irodájában lehet beadni a bérbevételi kérelmet, a végső döntés minden esetben az önkormányzat tulajdonosi jogokat gyakorló bizottságáé. A bizottságnak lehetősége van a kérelmet elfogadni, elutasítani, vagy módosításokkal elfogadni, mondjuk magasabb bérleti díjjal. Ha pedig az ügyfél megfizeti a 3 havi bruttó bérleti díjnak megfelelő óvadékot (kaució), a felek aláírják a szerződést, végül pedig közjegyző előtt egyoldalú kötelezettségvállaló nyilatkozatot kell tenni. 

Ez az egyszerűbb verzió, ugyanis „ha a helyiség forgalmi értéke meghaladja a 25 millió forintot, a folyamat hasonló, ám a bizottság ekkor nem a bérbeadásról dönt, hanem egy nyilvános pályázat kiírásáról. A pályázat zárt borítékos rendszerben történik, majd a pályázatokat egyszerre felbontjuk és megállapítjuk, hogy ki tette a legjobb ajánlatot” – magyarázta Guth Csongor.

Bárki kiveheti?

Helyiségeket elsősorban kereskedelmi célra adnak bérbe, egyéni vállalkozónak, valamint cégeknek. A hasznosítás módja gyakorlatilag bármi lehet – amit jogszabály nem zár ki –, de fontos, hogy a kérelmező a folytatni kívánt tevékenység végzésére jogosult legyen. Magánszemély kizárólag raktározási céllal bérelhet helyiséget. 

Szöveg: Ádám Judit; Fotók: Ványi Ákos

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben