Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

JÓZSEFVÁROS TOVÁBB KÜZD AZ ÉLHETŐ BICIKLIUTAKÉRT

A biciklisávok átszervezése politikai döntés volt

2020. október 02. péntek

A kerület vezetése kezdeményezte elsőként a biciklisáv kialakítását a Nagykörúton, így májusban nagyon örültünk a döntésnek – mondta lapunknak Rádai Dániel városfejlesztésért felelős alpolgármester. Most viszont a főváros átrajzolta a nyomvonalat, helyenként a járdára, máshol a parkoló autók helyére vezették a sávokat. Az új kialakításnak nem kevés veszélye van.

„Kompromisszumos javaslatunk alapján a kerékpárosok továbbra is biztonságosan biciklizhetnek, az autósoknak majdnem teljesen visszaadjuk az utat, az ott élőknek pedig jobb környezetet szeretnénk teremteni” – mondta a nyár végén Karácsony Gergely főpolgármester a nagykörúti biciklisávot érintő szeptembertől bevezetett újításokról.

Több szempontból is lehet értékelni a jelenlegi helyzetet – ebben egyetért Rádai Dániel alpolgármester és Halász Áron, a Kerékpárosklub szóvivője.  A jelenlegi kialakítás vitathatatlanul több lehetőséget biztosít az autós közlekedésre, azonban több konfliktust okoz a kerékpározóknak és gyalogosoknak. Ez határozott visszalépés a korábbi állapothoz képest. Másfelől viszont egy éve még álmodni se mertek arról, hogy idén biciklisáv kerül a Nagykörútra, így innen nézve pozitív irányba haladunk.

Mi változott?

A nyári időszakban érvényes megoldás lényege az volt, hogy a két autós sávból az egyiket megszüntették és a bicikliseknek engedték át – majdnem a körút teljes hosszában. Ez eleinte mindenhol dugókat okozott, később azonban az Erzsébet és Teréz körúti szakaszok szép lassan kitisztultak, ám a József körúti rész csúcsidőben továbbra is problémás volt. Ezért a Fővárosi Önkormányzat változtatni kényszerült: visszaadta az autósoknak az elvett sávot a József körúton, viszont – a biciklisávot megtartandó – három villamosmegálló környékén is a járdára vezette a biciklis forgalmat, illetve szakaszokban a parkoló autók helyére, ami miatt több parkolóhelyet megszüntettek.

Ezt Rádai közepesen jó kompromisszumnak értékeli, de a Nagykörút keresztmetszete már csak tökéletlen kialakításokat tesz lehetővé – ismeri el. Ugyanakkor értékeli, hogy sikerült a fővárosi vezetést is meggyőzni, így a József körúton északi irányban maradhat a mostani felfestés.

A műszaki tervezés részleteibe egyre jobban bevonják a kerületet, a szakmai bejárások alkalmával korrigálják a kisebb hibákat, a sokak által igényelt nyomsávok már felkerültek. A biztonsági szempontok elsődlegesek, ezért tervezik a járdák kiszélesítését, a bicikliútnak a zebráktól való elkülönítését – igaz, csak jövő tavasszal.

Kódolt konfliktusok

Halász Áron szerint a bicikliút járdára és parkolósávra vezetésének ugyanazok a buktatói: előre kódolt konfliktusok biciklisek és gyalogosok, illetve biciklisek és autósok között.  A járdán a legnagyobb veszély az, hogy a gyalogos nem figyel a felfestett nyomsávra, és óvatlanul a bicikliútra lép, akadályozva ezzel a biciklis haladását, ami mindkettejük számára balesetveszélyes. A másik probléma, hogy az áruszállítónak valahol meg kell állnia, így le fog parkolni a bicikliúton, akkor is, ha tilos. Mivel a biciklisnek valahogy ki kell kerülnie a parkoló autót, át kell sorolnia az autók sávjába, ami szintén balesetveszélyes.

Az ideális jövő

Rádai és Halász számára egyértelmű, hogy a biciklisávok nyáron kipróbált kialakítása lenne a kívánatos irány, a komplex urbanisztikai szempontokat figyelembe vevő, jövőbe mutató megoldás. Bár jövő tavasszal tervezik a rendszer tökéletesítését, például a sávok védett elválasztását az autóktól, úgy látják, hogy akkor érhető el valódi előrelépés, ha megtartják a 2x1 autósávos rendszert és a parkoló autóknak is marad hely.

Rádai hozzátette, a világ sok nagyvárosában is bevett gyakorlat, hogy a belvárosból fokozatosan kivezetik az átmenő forgalmat, helyt adva a bicikliseknek, gyalogosoknak, éttermek teraszainak – nem csak nyáron, télen is. Ettől persze a józsefvárosiak még tudniuk kell autóval közlekedni a kerületben, de nem kellene egy „autópálya” mellett élnünk, ha a városon áthaladó forgalom nem a Nagykörúton torlódna. Az alpolgármester szeretné, ha a város és a kerület meg tudná őrizni a nyári pozitív változást, amit a több biciklist és a kevesebb autó jelentett. 

Szöveg: Ádám Judit; Fotó: Huszár Boglárka és Ványi Ákos

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben