Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

MI ÁLL A JÓZSEFVÁROSI PARKOLÁSI GONDOK HÁTTERÉBEN?

100 parkolóhelyen nem fér el 251 autó

2020. november 14. szombat

Józsefváros egyik legfőbb közterületi gondja a parkolás, főleg a belső részeken. Olyan kérdés ez, ami megosztja az embereket és nincs egyszerű megoldása. A helyzet megértésében Rádai Dániel alpolgármester és Győrfi Dániel, az önkormányzat szakreferense volt a segítségünkre.

A szűkös jószág

A közgazdaságtan így nevezi azokat a javakat, amikből nincs elég és nem lesz több, ezért közmegegyezéssel kell megosztoznunk rajtuk. A közterület és a parkolóhely tipikus példája a szűkös jószágnak, hívta fel a figyelmet az alapproblémára Rádai Dániel. A közterület nem bővíthető, és különösen a kerület belső részein korlátozott. Sokféle célt ki kellene szolgálnia: itt vásárolunk, pihenünk, itt játszhatnak a gyerekeink, itt találunk némi zöldet a városban, és itt közlekedünk gyalog, biciklivel, busszal és autóval. Mindnek egy helyen kell elférnie, de az autózás elterjedésével felborultak az arányok. Ma a nagyvárosok utcáit mozgó és parkoló autók foglalják el olyan nagy számban, hogy még magát az autózást is akadályozzák.

A túlhasználat számokban

Józsefvárosban hivatalosan kicsit több mint 11 ezer parkolóhely van. Ugyanakkor 31 ezer gépjármű van bejelentve a kerületben, ennyi fizet súlyadót, ebből több mint 17 ezer magántulajdonban van. 13 ezer embernek van kedvezményes parkolási engedélye, aminek birtokában megállhat bárhol a kerületben. A deficit csaknem kétezer autó, ami nem férne el, ha egy nap mindenki egyszerre leparkolná a kocsiját. És ez csak az átlag, mert az egyes városnegyedek között hatalmas eltérések vannak.

A Palotanegyedben a legkritikusabb a helyzet: a 3088-as jelű parkolási körzetben például 251 százalékos a túlhasználat. Ez azt jelenti, hogy teljesen reménytelen az ottani autósok helyzete, pedig senki nem csorbítja a jogaikat, egyszerűen a hely ennyire kevés.

A számok felfedik az ellentmondásokat. Józsefvárosban 76 ezren élnek mintegy 45 ezer lakásban, s minden harmadikhoz tartozik autó, ami budapesti viszonylatban mérsékelt szám. Az emberek többsége tehát közösségi közlekedéssel, gyalog, egyre nagyobb számban biciklivel közlekedik, míg autóval ehhez képest csak kevesen. Az autók jelentős része az utcán áll egész nap. Mégis az autóközlekedés és a parkolás rója a legnagyobb terhet Budapestre és így Józsefvárosra is, foglalja el a közterület túlnyomó részét. Győrfi Dániel szerint ez minden fejlesztésnek korlátot szab: nincs hely fákat ültetni, a népszerű utcákban is csak 80 centiméter járda maradt a gyalogosoknak. És tegyük hozzá, itt már autóval is gyötrelem közlekedni.

Ez nem Kolombusz tojása

A parkolás problémáját nem lehet gyalogos-autós, szegény-gazdag szembeállítására egyszerűsíteni. Ma már az autó sokaknak elérhető, és az autós gyalogos is, maga is elszenvedője a helyzetnek. Sok autósnak van bérlete vagy biciklizik, és csak hosszabb utakra használja a kocsit.

Az emberek életébe beépült a mindennapos belvárosi autóhasználat, sokan úgy érzik, nincs más megoldásuk a közlekedésre, és ezért óvatos és méltányos lépéseknek kell történnie. Ez határozza meg az önkormányzat programját is, amivel a parkolással kapcsolatos gondokat enyhíteni, felszámolni szeretnék.

Az egyik fő cél a közterek demokratizálása, visszaadása eredeti közösségi funkcióinak, a zöldfelület növelése és a levegőszennyezés csökkentése. Nem cél a gépkocsihasználat ellehetetlenítése, de mérsékelni kell a kialakult egyenlőtlenséget. Ez szükségszerűen együtt fog járni a mostani parkolási szabályok fokozatos átalakításával, de legalább olyan fontos az alternatív közlekedési módok (gyaloglás, kerékpározás, rollerezés) számára nagyobb teret engedni, hogy ezek reális választási lehetőségek legyenek szélesebb körben is. 

Szöveg: Bányay Géza; Fotók: Huszár Boglárka és Ványi Ákos

- - -

INGYENES PARKOLÁS: KÁOSZ ÉS VESZTESÉG

Szándékával ellentétes hatást vált ki a kormány által a járványhelyre hivatkozással újra elrendelt ingyenes budapesti parkolás. Józsefváros belső részein reménytelen parkolóhelyet találni, s jobban jár, aki autó nélkül indul útnak. Az önkormányzatok is rosszul járnak. Józsefvárosban a pakolódíjak elmaradása miatti „kiesés éves szinten elérheti akár a 600 millió forintot is” – írta Facebook-bejegyzésében Pikó András polgármester.

- - -

Jövő év tavaszától várható a kerületi parkolási szabályozás átalakítása. Az önkormányzat most a lakosságot is kéri: válaszoljanak a témában közzétett, az alábbi linken elérhető kérdőívre.

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben