Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

A főváros a köztéri szemeteseken is spórol

A józsefvárosi FKF-es kukák csaknem felét leszerelik

2021. január 20. szerda

A fővárost érintő kormányzati elvonások miatt idén csaknem 2 milliárd forinttal csökken a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. költségvetése. A cég a budapesti kukák egy részének, a 11 ezer szeméttároló nagyjából negyedének a leszerelésével spórolna, mivel nincs elég pénz a rendszeres ürítésükre.

A főváros takarítócége, az FKF nagyjából 120 millió forintot tervez megtakarítani azzal, hogy a meglévő 11 ezerből 3 ezer köztéri, zöld színű szemetest leszerel Budapesten – így sem üríteni nem kell őket, sem karbantartani, cserélni. A lépés minden kerületet érint, de különbözőképpen. 

A Józsefváros újság Horváth Lászlót, az FKF PR szakreferensét kérdezte arról, hogy a kukavisszavonás mennyiben érinti a kerületünket. Sajnos nagy mértékben: Józsefvárosban 518 köztéri szemetest üzemeltet az FKF, ebből 204-et terveznek elvinni január végéig, ami a kezelésükbe tartozó kukák majdnem fele. (Szerkesztőségünk elől már eltűnt az utcai szemetes, de ez még nem a leszerelési program részeként, hanem más okból.)

Azonban a kerületben nem csak FKF-es kukák vannak, hanem a Józsefvárosi Gazdálkodási Központ is üzemeltet további mintegy 850 szemetest, ezeket az FKF intézkedése nem érinti, vagyis összességében még így is ezernél több gyűjtőedény marad Józsefváros utcáin és terein. 

Bár az FKF spórolása minden kerületet érint, az amúgy is súlyos köztisztasági gondokkal küzdő Józsefvárost a többi kerületnél is jobban. Megkérdeztük, milyen elvek alapján választják ki a visszavonni kívánt szemeteseket. Az FKF illetékese azt válaszolta, hogy a járványhelyzet sajátosságai – kijárási korlátozás, turisták elmaradása – miatt kihasználatlan edényeket szerelik le.

Az FKF szakreferense felhívta a figyelmet arra is: „A környezettudatos, urbanizációs trendek eredményeképpen általánosságban is kevesebb hulladék keletkezik a közterületi kukákban. Egyre többen helyezik az arra szolgáló tartályokba a szelektíven gyűjthető hulladékot és egyre kevésbé használják a köztéri edényeket az otthoni kommunális hulladékuk elhelyezésére.”

Az FKF szeretné bevezetni azt, a nagyvárosokban elterjedt gyakorlatot is, hogy a hulladékszállítás és -kezelési költséget a hulladékot termelő, azaz a szennyező cég fizesse. Így az FKF együttműködést kezdeményez sok gyorsétteremmel, élelmiszerüzlettel, vendéglátóhellyel, és próbálják elérni, hogy azok saját kukákat helyezzenek ki, és a szemetet saját költségükre szállíttassák el.

Azt mindenesetre megígérte a cég, hogy ahol a lakossági szokások változása, az esetlegesen megnövekedett gyalogosforgalom ezt indokolja, oda a jövőben is igyekeznek majd kellő mennyiségű új tartályt kihelyezni, vagy áthelyezni a kevésbé használt helyszínekről. A kukavisszavonás a közösségi közlekedés megállóit kevésbé, a gyalogos forgalom útvonalait jobban érinti. Azt ígérik, hogy a kényszerű spórolás ellenére igyekeznek a megszokott köztisztaságot fenntartani.

Tudta?

A szemétgyűjtőedény neve egy német mozaikszóból alakult ki, ugyanis a mai szemétszállítási technikát egy német gépgyár fejlesztette ki, amelynek neve Keller und Knappich Augsburg, vagyis rövidítve KUKA – olvasható az FKF honlapján. A cég a mai napig létezik, de már ipari robotok készítésével foglalkozik. Hans Keller és Jacob Knappich 1898-ban Augsburgban alapította a KUKA vállalatot, és1927-ben dobták piacra azt a szemétszállító autót, amelynek belső szerkezete felaprította a szemetet – ezzel a találmánnyal a KUKA monopol helyzetbe került a piacon nemcsak Németországban, hanem egész Európában is.

Frissítés:

Cikkünk címét egyértelműsítettük azzal, hogy az FKF-es üzemeltetésű kukákról van kizárólag szó, továbbá a szövegben is jeleztük, hogy az FKF-es kukákon kívül jelentős számú kukát üzemeltetet az önkormányzat, a JGK is, amiket az FKF intézkedése egyáltalán nem érint, a JGK-s kukákból egyetlen egyet sem szerelnek le. Erről friss cikkünkben itt olvashat részletesen.

Eredeti cikkünkben azt írtuk, hogy az FKF 214 darab kukát szerel le a tervek szerint Józsefvárosban, de az FKF Zrt. utóbb pontosította a számot: valamivel kevesebb, 204 kukát érint az intézkedés.

Szöveg: Ádám Judit; Képek: Józsefváros újság

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben