Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

Hargitainé Őri Katalin igazgató

Ahogyan a jó pap, úgy a jó tanár is holtig tanul

2021. január 22. péntek

„Sose mondanám, hogy elég jó tanár vagyok. Van óra, amiről úgy jövök ki, hogy nagyot alkottam, és van, amiről úgy, hogy még fejlődni kell. Az a jó, ha meglátjuk azt, miben kell változtatnunk” – véli Hargitainé Őri Katalin. A Vajda Péter Ének-zenei Általános és Sportiskola augusztusban beiktatott igazgatója arra törekszik, hogy élmény legyen náluk tanulni. Abban hisz, hogy az érzelmeken, érzékelésen, játékosságon és tapasztaláson keresztül vezet az út a tudáshoz.

Már kislányként is iskolásat játszott legszívesebben. „A nagymamám tanítónő volt. Esténként kézzel írt tanmenetet, óravázlatot készített, az egész család vágott, ragasztott, szemléltetőeszközöket készített az óráihoz. Ezzel telt el a gyermekkorom” – emlékszik vissza Hargitainé Őri Katalin. Már akkoriban eldőlt, hogy a pedagóguspályát választja, tudatosan készült rá. „Kellettek a tanárok, akiktől impulzusokat kaptam, s akik ebben az elhatározásomban megerősítettek: élményeken keresztül, szép szóval adtak át értéket.” A gimnáziumban több olyan tanára volt, aki igyekezett a tananyagot nem csupán leadni, hanem bemutatni is. „Például egy biológiaóra alkalmával állatkórházba látogattunk, kémiaórán kísérleteztünk, egyébiránt pedig sokat kirándultunk.” 

A tudás hatalma 

Székesfehérvár szülötte, a mai napig ott él, oda járt általánosba, majd középiskolába is. A Nyíregyházi Tanárképző Főiskolán végzett földrajz-biológia szakon, később a Pannon Egyetemen környezettanból kapott diplomát, majd mesterpedagógus minősítést szerzett és máig folyamatosan képzi magát. Meghatározó volt számára az első munkahelye, ahol végképp elhatározta, hogy tanítani szeretne. A ’80-as évek végén egy mára már felszámolt soponyai gyermekotthonban kezdett biológiát és földrajzot oktatni. Ott szembesült azzal, hogy a nehezebb sorsú gyerekek számára az egyetlen kitörési út a tanulás, amiben meghatározó szerepe van a pedagógus emberi és szakmai hozzáállásának. „Sok mindent ott tanultam meg, főleg módszertanilag, amiket a mai napig hasznosítok.” 

Élménysuli 

Ezután 27 évig tanított a székesfehérvári István király Általános Iskolában, ahol végigjárta a ranglétrát: volt osztályfőnök, diákönkormányzat-vezető, munkaközösség-vezető, végül igazgató-helyettes is. Az iskola 2010-ben mélypontra került, erősen csökkent a gyereklétszám, és a felvételi eredmények sem az elvártak szerint alakultak. Szemléletváltásra volt szükség, amiben Katalin tevékenyen részt vett. „Továbbképzésekre jártunk, és rengeteg olyan módszert vittünk be az oktatás-nevelés folyamatába, ami élménytanulást biztosít a gyerekeknek.” Szerinte erre a megújulásra azért is volt szükség, mert a mai ingerdús világban sokkal nehezebb lekötni a gyerekek figyelmét hagyományos pedagógiai eszközökkel, a magatartási problémák nagyobb része pedig ebből adódik. „A gyerekek a saját érzelmeiken, érzékeiken, megtapasztaláson, játékosságon át jutnak el a tudásig, és így azok, akik korábban nem voltak motiváltak a tanulásban, érdeklődőbbé válnak.” Tanár és diákjai kölcsönösen élnek át sikerélményt, ami a változás kulcsa is egyben – fejti ki. Szerinte, ha egy tantestületben a tagok egymást ösztönzik, képesek hinni a változásban, és tesznek is érte, akkor az intézmény fejlődése borítékolható.

Otthon az iskolában is 

Hargitainé Őri Katalin 2019-ben érezte úgy, hogy váltania kellene, ekkor jelentkezett szakos tanárnak a Vajdába, ahol igazgató-helyettesi pozíciót ajánlottak neki, majd igazgatói pályázatát a tantestület teljes egyetértésével adta be tavaly tavasszal. Céljai között szerepel az iskola módszertani megújítása, fontosnak tartja, hogy jó közösséget építsenek a gyerekek körében, osztályszinten, iskolai szinten és a szülők között is. Törekszik az iskola épületének otthonosabbá tételére, hogy a gyerekek igazán magukénak érezzék azt a miliőt. Több órát tart, mint ami kötelező lenne, mert egyfelől szeret tanítani, másfelől úgy véli: ahhoz, hogy értse, mi zajlik az iskola falain belül, és lássa a problémákat, a diákokat is ismernie kell. 

Szöveg: Kolonics-Imre Zsófia Képek: Huszár Boglárka

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben