Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

VAN ÉRTELME A BICIKLISÁVNAK

Nagyot nőtt a kerékpáros forgalom Budapesten

2021. január 25. hétfő

Jóval többen pattantak kerékpárra Budapesten tavaly, mint valaha - még a decemberi hideg napokon is. A Kerékpárosklub a BKK biciklis forgalomszámlálóinak adatait elemezve közölte, hogy éves szinten 15 százalékkal nőtt a kerékpáros forgalom Budapesten.

Rekordot döntöttek 2020-ban a biciklisek a fővárosban: az egy évvel korábbihoz képest 15 százalékkal nőtt a kerékpárosforgalom Budapesten – derült ki a Magyar Kerékpárosklub összesítéséből.

A legszembetűnőbb decemberben volt a biciklisek számának emelkedése, néhány útszakaszon 29-95 százalékkal több kerékpárost számláltak az asztaltba épített automata érzékelők. A legnépszerűbb szakasz a budai rakpart kerékpárútja volt, de a legnagyobb forgalomnövekedés a Csepelre vezető bicikliúton volt. 

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) öt helyen telepített – nyilvánosan elérhető adatokat mutató – számlálókat: a Bem rakparton, az Árpád hídnál, a Múzeum körúton, a Hungária körúton és a Weiss Manfréd úton. Az öt számláló tavaly összesen több, mint 2,7 millió biciklist érzékelt. Mivel rengeteg másik útszakaszt nem figyelnek, ezért a valós adat ennek a sokszorosa lehet.

A Múzeum körút Józsefvároshoz tartozó oldalán lévő készülék összesen 471475 biciklist számolt össze 2020-ban. Ezen a szakaszon egyébként volt már több, 500 ezer feletti mérés is a korábbi években. Ezt a számlálót telepítették legrégebben, 2010 óta szolgáltat adatokat a BKK-nak. A pontos adatok akár napra lebontva itt elérhetőek.

A járvány miatt persze nem csoda, hogy sokan kerülték a közösségi közlekedést a tömeg miatt, vagy éppen az autózást a nagy forgalom vagy a parkolás nehézsége miatt a tavalyi évben. Az élet többi részét érintő nehézségek mellett a pandémia pozitívumokat is hozott: a tavaszi kijárási korlátozás miatt a biciklisekre veszélyes autós forgalom radikálisan lecsökkent, áprilisban a Budapest Közút adatai szerint napi 1,5 millióval kevesebb autó közlekedett a budapesti utakon. Emiatt a levegő is sokkal alkalmasabbá vált sportolásra, biciklizésre.

Ha ez még nem lett volna elég indok, a főváros a kerületek önkormányzataival – köztük a józsefvárosival – együttműködve biciklisávokat alakított ki a Nagykörúton mindkét irányban, kerületünk pedig az Üllői útra, később a Baross utcára is kapott kerékpáros sávot.

A BKK is nyitni kezdett a biciklisek felé: több járatukon engedélyezték a kerékpárszállítást tesztüzemmódban, egyelőre ráadásul ingyenesen.

Látszik, hogy van igény Budapesten az élhető autómentes közlekedési rendszer kialakítására, sokan ülnek kerékpárra, ha az biztonságos. A Závecz Research tavaly augusztusi felmérése szerint még a fideszes szavazók többsége is támogatná az autós forgalom csökkentését. Ennek kapcsán Ekés András mobilitási szakértő a Mércének úgy nyilatkozott: „Ha az autózás vonzó, autózni fognak az emberek, ha a kerékpározásnak teremtenek vonzó feltételeket, azok is fognak kerékpározni, akik máskor autóval vagy villamossal közlekednének”. 

Szöveg: Ádám Judit; Képek: Huszár Boglárka, Ványi Ákos

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben