Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

Politikai körkép a közösségi médiában

Mit csinálnak politikusaink a Facebookon?

2021. január 27. szerda

Ma már választások dőlhetnek el a Facebookon, ezért nem mindegy, hogy melyik párt vagy politikus miként van jelen a közösségi médiában, és mivel a népszerűségnek ára van, az sem mindegy, hogy mennyit költenek el hirdetésekre. Megnéztük, hogy kerületi politikusaink mit csinálnak a Facebookon, mennyit hirdetnek, és mire mennek vele.

Az utóbbi időben egyre több szó esik arról, hogy a következő országgyűlési választások a Facebookon dőlhetnek el. Annyi biztos, hogy a közösségi oldalon sokkal könnyebben és célzottabban lehet eljuttatni a választókhoz az üzeneteket, és aki jól használja a Facebookot, az nem csupán kampányszerűen van jelen, hanem folyamatosan kommunikál a választópolgárokkal, és nemcsak egyirányú üzenetekkel bombázza az embereket, hanem valódi elköteleződést is ki tud alakítani. 

A facebookolás tudománya

Facebook-oldala alapján sokkal többet megtudunk egy politikus személyiségéről, mint a sajtóközleményekből. Elárulja, hogy vannak-e saját gondolatai vagy csak politikai közösségének üzeneteit osztja meg, mennyire engedi be a közönséget a magánéletébe, milyen hangnemet használ, cuki képeket oszt-e meg vagy érdemi üzeneteket, folyamatosan jelen van-e, vagy csak alkalmanként posztol. 

Az sem mindegy, hogy a politikus mit posztol: egy kép, de még inkább egy videó, sokkal inkább felkelti a figyelmet, mint a szöveg. A Facebook-jelenlét ráadásul segíthet ellensúlyozni a médiában való megjelenés lehetőségének egyenlőtlenségeit is, különösen igaz ez a helyi ügyeknél. Az országos sajtó érdeklődését fel nem keltő, de az érintetteknek, az ott élőknek fontos kisebb, lokális ügyek is jól bemutathatók a Facebookon.

Egy-egy politikus kedvelőinek számát alapvetően az befolyásolja, hogy milyen régóta van aktívan jelen a Facebookon, milyen ügyesen kommunikál, mennyire mutat túl a tevékenysége a helyi jelenléten – egy országos politikában aktív szereplőnek nyilvánvalóan nagyobb az ismertsége –, és hogy mekkora összeget költ el hirdetésekre.

Parlamenti képviselők: nagy különbségek

A Józsefvárost a parlamentben képviselő fideszes Kocsis Máté és az LMP-s Csárdi Antal Facebook-jelenléte között hatalmas különbséget látunk. Míg Kocsis követőtábora közelít a százezerhez, Csárdié nem éri el a háromezret sem. Kocsis népszerűsége persze betudható annak is, hogy országos jelentőségű politikus, a Fidesz frakcióvezetőjeként sokat kommunikál Józsefvároson kívülieknek is.

Kocsis sikerének kulcsa lehet az is, hogy 2009 ősze óta van önálló oldala a Facebookon és sokat kommunikál, nem csak a pártközpont üzeneteit osztja meg gépiesen, mint sok párttársa. Olykor betekintést enged a magánéletébe is, és sokat költ arra, hogy az üzenetei eljussanak a közönségéhez. Csárdi is rendszeresen posztol, az oldala 2012 óta él, de ő kevésbé ismert országosan, és politikai hátországa sem olyan jelentős.

Aktív polgármester és ex-polgármester

Pikó András polgármester politikusi oldalát 2019 nyarán hozták létre, az eltelt bő másfél év alatt több mint húszezer kedvelőt gyűjtött. Ismertségében szerepet játszhat korábbi újságírói tevékenysége is, a követők többsége azonban már polgármesterré választása után csatlakozott oldalához. A fővárosi polgármesterek közül Karácsony Gergely főpolgármester, valamint a Facebookon politikai szereplőként régebb óta aktív Horváth Csaba (Zugló), Baranyi Krisztina (Ferencváros) és Niedermüller Péter (Erzsébetváros) rendelkezik nagyobb követőtáborral.

Pikó kommunikációjában központi szerepe van a Facebooknak, többnyire itt szól a választóihoz és a kerületben élőkhöz, oldalán videós formában közvetítik a kerületi fogadóórákat és fórumokat, rendszeresen oszt meg saját tartalmakat, valamint a Józsefvárosi Önkormányzat híreit. Posztjai alatt a hozzászólásokban komoly viták alakulnak ki, nem ritkák a személyeskedő kommentek sem, az ellenvéleményeket pedig láthatóan nem nagyon szűrik.

Sára Botond ugyan jelenleg nem számít kerületi politikusnak, de a jelenleg a fővárosi kormányhivatalt vezető volt polgármestert is bevettük az elemzésbe, mivel ő a Fidesz jelöltje a 2022-es országgyűlési választásokon. Az elvesztett 2019-es polgármester-választás után egy ideig ritkábban jelent meg a Facebookon, de tavaly őszre aktivizálta magát – igaz, akkor még többnyire nem saját tartalommal, hanem a kormány vagy a Fidesz üzeneteit osztotta meg. Az utóbbi hónapokban már sokkal inkább fókuszál józsefvárosi témákra is. Rá is jellemző, hogy a magánéletének egyes pillanatait is megosztja.

Pártok: milliókból és fillérekből ugyanott

Ha csak a lájkok számát nézzük, akkor a kerületi pártszervezetek közül a Mi Hazánk áll az élen, négyezer feletti kedvelővel. Ők leginkább bűneseteket osztanak meg. A második a Józsefvárosi Fidesz oldala, ahol jobbára a kormánypárt központi üzeneteit és Kocsis Máté posztjait „hasznosítják újra”, de olykor kerületi ügyben is posztolnak. A pártok közül messze ők költöttek legtöbbet a Facebookon, több mint kétmillió forintot – míg az összes többi politikai szervezet együtt sem fizetett ki még százezer forintot sem hirdetésekre. 

Ugyancsak az országos szervezet, illetve ismertebb politikai vezetőik posztjai számítanak fő tartalmi forrásnak Demokratikus Koalíció Józsefváros és a Józsefvárosi Szocialisták FB felületein. Az talán nem meglepő, hogy a Magyar Kétfarkú Kutyapárt helyi szervezete használja a legkreatívabb módon a Facebookot, de jellemzően ők sem saját helyi tartalmakat késztenek. Ez utóbbi igaz a Momentumra is, de vannak kimondottan a kerületi ügyekkel foglalkozó bejegyzéseik is. 

A helyi Jobbik Facebook oldalán viszont egyáltalán nem találunk kerületi témákat, kizárólag az országos Jobbik üzeneteit teszik ki. Általánosságban elmondható, hogy a józsefvárosi pártok inkább osztják meg Facebook oldalainkon országos vagy fővárosi szervezetük, esetleg képviselőik tartalmait, mint hogy sajátokat készítsenek. A Párbeszéd Józsefvárosért Facebook-oldalon rendszeresen találunk kimondottan kerületi tartalmakat szinte napi szinten, ezek többnyire képviselők, a polgármester vagy az önkormányzat hírei. Az LMP-nek nincs önálló kerületi oldala, hanem az LMP Budapest 6-7-8. kerület Facebook oldalon követhetők a párt Józsefvárost is érintő hírei.

Önkormányzati képviselők

Külön táblázatban mutatjuk be az önkormányzati képviselők Facebookos adatait. (A listában már nem szerepeltettük a tavaly novemberben elhunyt Balogh Lajos „Paci”-t, de a képviselők közül neki volt a legtöbb kedvelője.) A legtöbb helyi képviselő használja a Facebookot, de eltérő módon, sokuknak nincs önálló hangja. Nincs jelen önálló politikusi oldallal – csak személyes profillal – a fideszes Juharos Róbert és Szilágyi Demeter, az MSZP-s Veres Gábor, valamint Rádai Dániel alpolgármester. A másik véglet az MSZP-s Camara-Bereczki Ferenc Miklós, aki több kerületi Facebook-csoport adminisztrátoraként nemcsak saját oldalán kommunikál, hanem csoportokat is használ.

A népszerűség ára

Nagyban meghatározza egy-egy politikus népszerűségét, hogy futtat-e hirdetéseket az oldalon, igyekszik-e ilyen módon bővíteni követőbázisát. Azoknál az oldalaknál, melyek társadalmi-politikai kérdésekben is hirdetnek tartalmakat, néhány éve a Facebook igyekszik átláthatóvá tenni a célba juttatásra fordított költéseket. Innen tudható, egy-egy szereplő mennyit költ hirdetésre. Általában kampányidőszakban nő meg a költés, ám ezen kívül is sok politikus alkalmaz fizetett hirdetéseket.

- Pikó András költéseinek túlnyomó többsége az önkormányzati választások kampányából származik, azóta 10 ezer forintot költött Facebook-hirdetésekre.

- Az önkormányzati kampány óta a legtöbb kerületi politikai szereplő visszafogta a költéseit, a legtöbben egyáltalán nem fordítanak pénzt erre. Viszont amióta kiderült, hogy Sára Botond lesz a Fidesz jelöltje a parlamenti választásokon, ő ismét költeni kezdett online tartalmaira.

- Decemberben százezres összeget költött Sára Botond és Kocsis Máté is, hogy a józsefvárosi jobboldal nevében boldog karácsonyt kívánjanak a kerületieknek. Ehhez jött még a Józsefvárosi Fidesz ugyanilyen kétszázezres költése.

- A Facebook adatai szerint novemberben egymillió forintot számlázott ki Kocsis Máténak csak olyan hirdetésekre, amiket arra szánt, hogy követőket szerezzen az oldalára. Összességében a szeptember óta történt költései a Facebookon meghaladták a két és fél millió forintot. Ezzel ő a 31. legtöbbet költő politikai célú hirdető a magyar Facebookon.

Szöveg és ábrák: Pálinkás János; Fotó: Ványi Ákos

Cikkünkhöz nyilvánosan elérhető Facebook-adatokat használtunk fel.

Frissítés: 

A Józsefváros újság január 27-én megjelent nyomtatott lapszámában és online cikkünk első változatában tévesen az szerepelt, hogy a Párbeszédnek nincs önálló józsefvárosi Facebook oldala, ám ez nem igaz. A Párbeszéd Józsefvárosért Facebook oldala véletlenül maradt ki az elemzésből, ezért mind online cikkünk szövegét, mind pedig a hozzá tartozó ábrát frissítettük ennek megfelelően. A tévedésért az érintettektől és olvasóinktól elnézést kérünk. Írásunkat kiegészítettük továbbá azzal is, hogy az LMP-nek ugyan nincs önálló kerületi oldala, viszont a párt kerületet is érintő hírei az LMP Budapest 6-7-8. kerület Facebook-oldalon követhetők.

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben