Sokan, akik a jó idő miatt hosszú idő után először most vették elő a kerékpárjukat, meglepődve tapasztalták, hogy a Múzeum körúton két helyen is az autók közé terelik őket, buszmegállók foglalják el az utat. A metrópótló miatt épített ideiglenes buszmegállók még egy-másfél évig maradnak a kerékpársávon, illetve annak helyén.
A 3-as metró felújítása miatt metrópótló buszok járnak a Múzeum körúton, miattuk kellett létrehozni az ideiglenes megállókat a Kálvin téren és az Astorián. A 9-es buszjárat Kálvin téri megállója eredetieg az Üllői úti kereszteződéshez közelebb volt, így a kerékpárút kívülről elkerülte ezt, a metrópótló megállóját viszont most a 9-es buszéval együtt behozták a Nemzeti Múzeum elé. Az Astorián szintén egy teljesen új megállót építettek a metrópótlónak.
Veszélyes meglepetés
A probléma az új megállókkal az, hogy mivel megszakítják a biciklisávot, a kerékpárosnak az autók közé kell besorolnia, méghozzá elég hirtelen. Halász Áron a Magyar Kerékpárosklub szóvivője elmondta, hogy egyeztettek a változásokról a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK), és jelezték a cégnek, hogy fontos lenne figyelmeztető táblákkal és egyértelmű útburkolati jelzésekkel időben jelezni a bicikliseknek, hogy időben és biztonságosan ki tudjanak sorolni. Ez az egyik oldalon, a Szabadság híd irányába tartó szakaszon megtörtént, a túloldalon viszont nem túl egyértelműek a jelzések.
A biciklis választhat, hogy bevárja a megállóban álló metrópótlót, és mögötte indul el, vagy kikerüli azt, de ebben az esetben nem kellemes és nem is biztonságos egy szűk sávban haladni biciklivel, baloldalról a villamos és autók, jobb oldalról pedig a busz közé szorítva. Az Astorián még az is nehezíti a helyzetet, hogy miután a biciklis besorolt balra, a kereszteződésnél vissza kell sorolnia jobbra a folytatódó kerékpárútra, mielőtt átszelné a Rákóczi utat. Kerékpárosként érdemes elkerülni a sávváltást igénylő közlekedési helyzeteket, itt viszont rákényszerítik őket.
Metrópótlás két keréken
A Kerékpárosklub egyébként kidolgozott egy programot Metrópótlás két keréken - Váltsd bringára metró helyett! néven, ahol videósorozattal, tanácsokkal és térképes útvonalakkal segítenek a bicikliseknek útvonalat találni, ha metró helyett bicikliznének. A Kiskörút elkerülésére is készült egy magyarázó videójuk.
Március 2-án Rádai Dániel városfejlesztési alpolgármesterrel és Győrfi Dániel városfejlesztési referenssel egyeztettek a Magyar Kerékpárosklub képviselői arról, hogy Józsefvárost hogyan lehetne bringázhatóbbá tenni, erre egyébként már január végén adtak egy több oldalas javaslatcsomagot, csak néhány ötletet említünk ezek közül:
• A Kerékpárosklub szeretné, ha a körúton belüli szakaszon a mostaninál komfortosabb, sávval elválasztott megoldás jönne létre, és a Kőbányai úti kerékpárúttal való kapcsolat pótlását is kérni fogja a Budapest Közúttól.
• Az Üllői úton a metrópótlásig ideiglenes kerékpársávok segítettek bejutni a belvárosba a Kerékpárosklub önkormányzatokkal közös munkája nyomán. A metrófelújítás után újra kerékpársávokat szeretnének az Üllői úton.
• Az Elnök utca – Diószegi utca útvonalon kérik a kerékpársávok fejlesztésének folytatását. Szerintük az Elnök utcai kerékpársávokat egyszerűen és gyorsan meg lehetne valósítani idén tavasszal. Bár ezek a fővároshoz tartozó útvonalak, több körben egyeztettek a kérdésről a kerülettel is, várják a megvalósítást.
• A találkozón beszéltek a maximum 30-as sebességű forgalomcsillapított övezetek kiterjesztésének kérdéseiről, valamint az egyirányú utcák kétirányú kerékpáros közlekedés számára való megnyitási lehetőségeiről is.
• Kérték a kerületet, hogy szálljanak be a bringás Metrópótló kampányba.
Szöveg: Ádám Judit; Képek: Huszár Boglárka