Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója április elején osztotta meg a Facebookon azokat a terveket, melyekből – többek között – kiderül, hogy milyen közlekedési fejlesztések várhatók a jövőben Budapesten és az elővárosokban.
A Budapest Fejlesztési Központ a kormányzati beruházású Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia részeként a fővárosban is kialakítana úgynevezett P+R (park and ride) és B+R (bike and ride) parkolókat. Előbbiek lényege, hogy olyan ingyenes vagy kedvezményes árú parkolóhelyeket alakítanak ki a nagyvárosok külső területein, ahol a környékről utazók letehetik gépkocsijukat és onnan tömegközlekedéssel juthatnak el a céljukig a városban, ezzel is csökkentve annak gépjárműforgalmát. A B+R pedig jellemzően a távolsági vagy helyközi tömegközlekedés népszerűsítésére kialakított rendszer, olyan biztonságos kerékpárparkolók és -tárolók kialakításával, ahol bátran letehetik a közlekedők a bringájukat. A P+R rendszere az agglomerációból érkező autósoknak biztosít jó tömegközlekedési lehetőséget a városon belül, a B+R pedig főleg azokat a fővárosba vonattal vagy helyközi busszal közlekedőket segíti, akik otthonról az állomásig biciklivel közlekednek.
A Budapesti Fejlesztési Központ most írta ki az első tendereket a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia keretében, a cél pedig, hogy a fővárosban és környékén összesen mintegy 10.000 új parkolóhely és 8.000-nél is több kerékpártároló szülessen meg. Ezzel a mostani számok az elővárosi vasútvonalak mentén megduplázódnának. Első körben a közbeszerzést április elején 3250 P+R parkoló és 2200 B+R kerékpártároló-férőhely tervezésére írták ki.
Vitézy szerint egyértelmű cél, hogy a Budapestre irányuló elővárosi forgalmat az autók helyett a közösségi közlekedés formáira alakítsák át. Ma csak 30%-ot tesz ki utóbbi aránya, a cél az, hogy 2040-re 80%-kal megnöveljék az elővárosi vasúton utazók számát, lehetőleg a Budapestre irányuló autóforgalom párhuzamos csökkentésével.
Ehhez komplex stratégiára van szükség, melybe a Magyar Államvasutakat is bevonták. A MÁV-hoz tartozó 11 elővárosi vasútvonal és az 5 hévvonal mentén összesen mintegy 10 ezer P+R és több mint 8 ezer B+R férőhely előkészítése zajlik vagy kezdődik el hamarosan.
Szöveg: Pálinkás János; Fotók: Nagy Dániel és Budapesti Fejlesztési Központ