Ahogy már januárban megírtuk, 2020-ban 15 százalékkal nőtt a biciklisek száma a forgalomszámlálóval rendelkező kerékpárutakon mért adatok szerint. A Magyar Kerékpárosklub most újabb statisztikával jelentkezett a 2021 eleji adatokról.
A BKK öt budapesti bicikliútra telepített beépített számlálót, az egyik a Múzeum körúton található, ez a legrégebbi. A többi négy a Bem rakparton, az Árpád hídnál, a Hungária körúton és a Weiss Manfréd úton.
A márciusi mérések szerint mindegyik helyen többen kerékpároztak, mint tavaly ilyenkor, pedig (nagyrészt a pandémia miatt) már tavaly nőtt a biciklisek száma az évnek ebben az időszakában. A budai rakparton, az Árpád hídon és a Hungária körúton vezető bringaúton rekordokat döntött a bringás forgalom, ezeken a helyeken nem mértek még ennyi kerékpározót márciusban. Munkanapokon és munkaszüneti napokon egyaránt nőtt a havi átlagos kerékpárforgalom – derült ki a kerékpárosklub beszámolójából.
Ennyien bicikliztek
Pontos számokat is közöltek, persze a valós forgalom ennél is nagyobb lehet, hiszen nem minden kerékpározó érinti útja során a forgalomszámláló készülékeket:
- Múzeum körút: 35.154 kerékpározót mértek 2021 márciusban, ami 21 százalékos növekedés.
- Árpád híd: 42.847 kerékpározót mértek, ez 25 százalékos növekedést mutat. Kétféle rekord dőlt meg itt idén: sosem volt ilyen magas a teljes havi mérés, március 27-én pedig 3.159-en kerékpároztak el a mérőponton, ekkora napi forgalmat sem láttak még itt márciusban.
- Bem rakpart: 72.750 kerékpározót mértek idén márciusban, ami 24,6 százalékos növekedés. Itt is megdőlt két rekord: a valaha mért legmagasabb havi adat, illetve március 27-én 4.839-en kerékpároztak el a mérőponton, ami a valaha mért legmagasabb márciusi napi adat.
- Hungária körút: 21.640 kerékpározót mértek 2021 márciusban, ami mintegy 19 százalékos növekedés. Itt is megdőlt a márciusi napi rekord 1.245 kerékpározóval 31-én.
- Weiss Manfréd út: 15.558 kerékpározót mértek 2021 márciusban. Itt nem tudták megállapítani az éves változást, mert 2020 márciusának nagy részén nem mért a számláló egy hiba miatt. 2019 márciushoz képest viszont egyértelmű növekedést lehet látni.
Egyre vonzóbb tekerni
A Kerékpárosklub úgy gondolja, hogy a járványhelyzet miatt sokan kezdtek el alternatívát keresni a tömegközlekedésre, és szerencsére egyre többen találják meg ezt a biciklizésben.
Tavaly április óta növekszik a kerékpáros forgalom a legtöbb fővárosi mérőponton, a kijárási korlátozások szigorítása ellenére is.
Az is biztos, hogy az új kerékpársávok és a rakpart hétvégi megnyitása sokaknak vonzóbbá tehette a kerékpározást, felmérések szerint a magyarok szívesen ülnének biciklire, ha növekedne a bringasávok és utak hossza - mondják a Kerékpárosklub szakemberei.
Új kerékpársávokat akarnak
Mivel a Bubi közbringarendszer is fejlesztésen esik át éppen, a Kerékpárosklub azt javasolta a fővárosnak, hogy az újraindulásra hozzanak létre még néhány új biciklisávot, mert ezek gyorsan és olcsón megvalósíthatóak. Ezáltal az új Bubi sokkal sikeresebb lehetne, mint korábban. Az alábbi utakon, utcákban javasolnak fejlesztéseket:
- III. ker. Szőlő utca - Vihar utca - forgalomcsillapítással kerékpáros utca
- III. ker. Gázgyár utca - kerékpársáv
- V-XIII. ker. Szent István körút
- V. ker. Balaton utca
- V. ker. Honvéd utca
- V. ker. Szemere utca
- V. ker. József Attila utca (Lánchíd lezárásakor)
- V. ker. Petőfi Sándor utca - forgalomcsillapítás
- V. ker. Szabadság tér Nádor és Október 6. utca közti gyalog-kerékpárzóna táblázás
- V. ker. Apáczai Csere János utca - kerékpáros kétirányúsítás
- VI. ker. Andrássy út szervizút
- VII. ker. Dembinszky + Wesselényi utca
- VII. ker. Dohány + István utca
- VIII. ker. Elnök utca
- IX. ker. Vágóhíd utca
- XI. ker. Tétényi út folytatása a Bikás parktól délre
- XI. ker. Karolina út
Emellett kerékpáros kétirányúsításokat szeretnének tucatnyi utcában, melyeket nem soroltak fel részletesen.
Szöveg: Ádám Judit; Fotók: Ványi Ákos, MOL Bubi