Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

Közutálatnak örvendenek a szanaszét dobált e-rollerek

E-roller: bűnbak, szimbólum, szabályozatlan jármű

2021. május 18. kedd

Egy rejtélyes vandál több tucatnyi elektromos rollert rongált meg a kerületben, mielőtt elfogták. Miért ennyire irritálók ezek az eszközök sokak számára? Cikkünkben azt is megnézzük, mi oldhatja meg a szanaszét heverő rollerek kérdését, és az is kiderül, milyen KRESZ-módosítás várhat rájuk. Bónusz: megszólal egy még szabadlábon lévő rongáló is.

Lebukott a közösségi e-rollereket sorozatban tönkretevő vandál. Miután a járműveket tulajdonló cég feljelentést tett, értesítette az önkormányzatot, a közterület-felügyelet rákapcsolódott az ügyre, de a gyors megoldáshoz jelentős mázli kellett – mondja Bajusz Ferenc, a Közterület-felügyeleti Ügyosztály vezetője. Történt ugyanis, hogy az óvodából a kiscsaláddal hazafelé tartva arra lett figyelmes, hogy valaki furcsán ólálkodik, majd babrál a rollerek körül. Bajusz követte a gyanús egyént, és megerősödött benne, ő lehet az, akit keresnek. Ezért értesítette a rendőröket, akik a férfinél megtalálták a rollerekről lefeszített QR-kódokat, melyek nélkül amúgy a járgány használhatatlan, és elindult ellene a büntetőeljárás. Így került gyorsan pont a történet végére. A rendőrök elmondása szerint az egyébként rendezett öltözetű rongálónk azért követte el tettét, mert utálja rollereseket.

„A kapitalizmus szimbólumai”

Mi is találtunk egy rongálót: Árpád, a 25 éves józsefvárosi punkzenész elmondta, miért szálka a szemében az e-roller. Mint átlagos bringásnak, az a legnagyobb baja az e-rolleresekkel, hogy elveszik a helyet a bringaúton a kerékpárosoktól, miközben úgy közlekednek, „mint az idióták”. Gyalogosként is marhára idegesítő az út közepén hagyott hulladék, amit kerülgethet az ember, mondja. Arról nem is beszélve, hogy ezek a járművek hamar a szeméttelepen végzik, és egyáltalán nem környezetbarátok. A kapitalizmus szimbólumának tartja a zöld-fehér járgányt, a kizsákmányoló cégek profitszerző eszközének, ami a közösség számára vajmi kevés hasznot hoz. Utálja, hogy ez az eszköz lett a gyaloglás vagy a biciklizés kiváltója, mert amíg a gyalogos és a biciklis nem szennyezi a környezetet, szerinte az e-rollerek használt akkumulátorai komoly környezeti károkat okoznak. Árpi hozzáteszi, bár igenis jogosnak érzi a lázadást az ilyen cégekkel szemben, azért teljesen színjózan állapotban nem szokott ilyen gyakorlatokat űzni. Szerinte, ha valaki igazán környezettudatos akar lenni, vegyen egy használt régi biciklit 30 ezer forintért és tekerjen! Nem fogják elütni az autók, és hamar megszokja az ember a forgalmat.

Úton a megoldás felé

Valószínűleg nincs olyan, akit ne zavarnának a járdán szerteszét hagyott rollerek. A szanaszét heverő felborult példányok rémes látványt nyújtanak és persze balesetveszélyesek is, hiszen könnyű bennünk fennakadni, a vak és gyengénlátó polgártársaink számára pedig különösen komoly veszélyforrást jelentenek. A vandalizmus mégsem a megfelelő válasz a problémára – véli Szarvas Koppány Bendegúz nyolcadik kerületi momentumos képviselő, aki a széthagyott rollerek kérdésének rendezését ígéri. Javaslatának lényege, hogy mobilitási pontokat hoznának létre a rollerek számára, fix helyeket, melyeket járdafestéssel jelölnének ki. A bérbeadó céggel együttműködve olyan rendszert alakítanának ki, amely büntetné a figyelmetlen felhasználót, amennyiben rossz helyre rakja le a rollert, abban az esetben ugyanis a bérleti díj tovább pörögne azután is, hogy befejezte a használatát. Az ehhez szükséges technika megvan a cégnek, külön fejlesztést nem igényelne a részükről. Szerinte az önkormányzat helypénzt is kérhetne a szolgáltatótól, ezzel pedig bevétele is keletkezne a kerületnek. Nemrég egyeztettek a felek az egyik e-rolleres cég által javasolt lerakóhelyekről. Azt is megvizsgálták, mennyire igazodnak a gyakorlati élethez ezek a pontok, és Szarvas választókörzetének lakói is elmondhatták a véleményüket a Facebook-csoportjukban.

Bűnbak az e-roller?

Megfigyelhető egy általános hőbörgés a járdán parkoló rollerekkel szemben, de ez egyáltalán nem akkora probléma, mint mondjuk a járdán parkoló autók kérdése – osztja meg véleményét Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub szóvivője. Oké, hogy rendetlenül néz ki, ha földönti a szél vagy egy ember, de simán arrébb lehet tenni, hiszen csupán 30 cm széles és 5 kiló. Hosszú távon ő is a mobilitási pontok kialakítását tartaná jó megoldásnak. Például Bécsben már évek óta egyre több bringatárolót létesítenek, és ezek mellett egy kiegészített részt direkt az e-rollerek számára alakítanak ki. Halász a jogi környezet megváltoztatását várná: a KRESZ-ben ugyanis nincs szabályozva a kérdéskör, erre már ők is benyújtottak egy javaslatcsomagot.

Amikor legutóbb módosult a KRESZ, még nem is léteztek ilyen rollerek

Fekete lyuk vagy fehér folt az e-rollerek és egyéb, új típusú elektromos közlekedési eszközök jelenlegi szabályozása a KRESZ-ben – ezt Révész Máriusz, a kerékpározás és az aktív kikapcsolódás fejlesztéséért és népszerűsítéséért felelős kormánybiztos mondja a Józsefváros újság érdeklődésére. A legutolsó KRESZ módosítás idején ezek az eszközök egyszerűen nem léteztek, úgyhogy nagyon időszerűvé vált már a korrekció. Elmondása szerint most egy komplex KRESZ-módosító javaslatcsomagon dolgoznak, és sok új, máshol Európában már bevezetett és bevált szabály mellett ezt a kérdést is rendeznék.

Az új rend szerint az a jármű, amely a 25 km/órás sebességet nem lépi át (ebben benne vannak az elektromos rásegítésű biciklik is), a kerékpárral volna azonos besorolású, így ezek a bringák infrastruktúráját használhatnák. Az ennél gyorsabb járművekre a segédmotorokra vonatkozó szabályok lennének érvényesek, tehát nekik már az úttesten kellene haladniuk. Révész szerint vannak még kisebb viták a főúton való közlekedéssel kapcsolatosan, és hátravannak az utolsó körös egyeztetések, tehát nem máról holnapra fog megtörténni a váltás. Mivel még az előterjesztés nem készült el, a kormány nem tárgyalta, és még társadalmi vitára is szeretnék bocsátani az új KRESZ-t, így a módosítás életbelépésének a legvalószínűbb időpontja 2022. július 1.

Bő egy év van még tehát az új szabályokig bevezetéséig, addig pedig senki nem tudja megmondani, hogy például e-rollerrel járdán közlekedni szabályos-e vagy nem. A bizonytalanság frusztrációt szül, de amíg nem készül el az új szabályozás, vagy az új parkolási rendszer, semmi esetre se Árpád és a többi rongáló reakciója legyen a mérvadó – emeljük fel, tegyük odébb az úton heverő rollert, és haladjunk tovább.

Szöveg: Bujdosó János; Kép: Huszár Boglárka, Dercsényi Dávid

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben