Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

Hogyan függ össze a futás és a gondolkodás?

Fejben is fejleszt a kerületi bűvészovi

2021. június 02. szerda

A 110 éve született, józsefvárosi kötődésű Rodolfo örökségét viszik tovább a Baross utcai Gyerek-Virág Tagóvodában: idén szeptembertől bűvésztrükkökre tanítják a nagycsoportosokat. Ha nem is lesznek hivatásos bűvészek, a fortélyok elsajátítása által mindenképp fejlődik a problémamegoldó képességük, és segíti őket a társas kapcsolatok kialakításában is. Hogy hogyan, azt most elmagyarázzuk.

A cél nem bűvészpalánták kiképzése, hanem a játékos tanulás. Az óvodában megvannak ugyan a jól bevált fejlesztő módszerek, de az újdonságok mindig jól jönnek, mert a gyerekek érdeklődését is jobban felkelti, ami kicsit meghökkentőbb, izgalmasabb – magyarázza Pappné Kelemen Katalin tagóvodavezető. A bűvésztrükkök elsajátítása olyan összetett folyamat, amiben nem csak a gyerekek keze ügyesedik, de élesedik az eszük, fejlődik a személyiségük is. 

A pszichológia régóta tudja, hogy gyerekkorban a mozgásfejlődés szoros kapcsolatban áll az érzékelés, az észlelés, a beszéd, a logikus gondolkodás és a memória fejlődésével, amik kölcsönösen hatnak egymásra. Mindennek alapja azonban a mozgás.

A finommotorika a kisebb testrészek (ujjak, szemek, száj) apró koordinált mozgását jelenti. „Alapvető mozgástörvény, hogy a nagymozgásból (az egész testet igénybe vevő mozgásokból, mint a kúszás, mászás, járás, futás stb.) indulnak ki a finommozgások. Ahogy a nagymozgások automatizálódnak, úgy lesz képes a gyerek egyre precízebb finommozgások elsajátítására is” – fejti ki Katalin. A kártyák kézben széthajtására például egy kisebb gyerek még nem képes. Éppen ezért a fiatalabb korosztályokat még nem tanítják a trükkökre, hiszen nem mozognak olyan olajozottan, hogy az aprólékos és kötött mozdulatsorokat végrehajtsák. 

A szerialitás, sorrendiség lényege, hogy bizonyos mozdulatsorok csak meghatározott módon követhetik egymást ahhoz, hogy a végeredmény létrejöjjön és értelmezhető legyen. Egy bűvészprodukció bemutatásának előfeltétele a készség elsajátítása, ami a megértésen alapszik és koncentrációt igényel. Fejlődik általa a memória is, mert egy trükk előadásában figyelni kell, meg kell jegyezni, hogy mi a következő mozdulat, és meg is kell érteni, hogy miért az következik.

A kötött mozdulatsorok gyakorlásával a gyerekek számára tisztázódik, melyik a jobb és a bal oldaluk, bevésődik, melyik a dominánsabb kezük és lábuk. Tehát egy mozgássorozat, még egy felnőtt szemmel semmiségnek tűnő kártyatrükk megtanulásával is folyamatosan alakul, fejlődik a gyerekek logikai gondolkodása, ami elősegíti a problémamegoldást is. Ráadásul hasznos hozadék, hogy egy különleges trükk tudása önbizalmat ad a gyerekeknek, mert kiemeli őket a többiek közül, ezáltal a fellépésük is markánsabbá válik – teszi hozzá a Katalin. „A gátlásosabb gyereket is feloldja, hogy tud olyasmit, amit más nem, és ki tud állni a társak elé a műsorával, ami egyébként fel sem merülne benne. Társai elismerik, ezáltal könnyebben fog tudni barátkozni.”

Az oviban úgy tervezik, hogy a gyerekek hetente 1-2 alkalommal vennének részt a maximum félórás foglalkozáson, amit az óvónők 4-8 fős, mikrocsoportos formában tartanak majd. „Egy ilyen trükk mozdulatsorának az elsajátítása meglehetősen leterheli a gyerekeket, több időt nem lehet rá szánni” – foglalja össze Pappné Antal Katalin tagóvodavezető. 

Szöveg és fotók: Kolonics-Imre Zsófia

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben