Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

EGÉSZ NYÁRRA LEZÁRJÁK AZ AUTÓK ELŐL

Bringásoké és gyalogosoké lesz a rakpart egy szakasza hétköznaponként is

2021. június 09. szerda

Tengó- és tollaspálya, ugróiskola, napozóágy, piknikasztal- általában nem ilyen szavak szoktak eszünkbe jutni a pesti rakparttal kapcsolatosan, most mégis két hónapon keresztül úgy használhatjuk az egyébként mini autópályaként funkcionáló terület egy részét, mint egy közparkot.

Taktikai városfejlesztés. A furcsa szóösszetétel egy olyan urbanisztikai irányzatot takar, amely rövidtávú, akár ideiglenes akciókon keresztül hosszútávú változtatásokat tűz ki célul a városban. A pesti rakpart Parlament és a Lánchíd közötti szakaszán egy ilyen kezdeményezés fog megvalósulni június 18. és augusztus 15. között.

A Fővárosi Önkormányzat megbízásából, a Budapest Brand Zrt. és a VALYO - Város és Folyó Egyesület együttműködésével létrejött projekt egyik fő célja az, hogy különböző alulról jövő kezdeményezések töltsék meg a mintegy 70 ezer négyzetméternyi területet. RAKPART 2021 névre keresztelt kísérleti program csak az alapinfrastruktúrát adja, de megtölteni élettel, tartalommal a helyet az odalátogatóknak kell majd, a cél az, hogy a tér használói közösen találják meg a helyszín legjobb funkcióit.

A főváros 10 millió forintot fordít a programra, de szervezett események, koncertek nem lesznek, csakúgy, mint a kereskedelem úgy általában, nem lesznek standok, büfék, mert a program kitalálói nem akarják túlterhelni a területet, a fesztiválhangulat, a vurstli nem passzolna ide, hiszen ez egy köztérhasználati projekt, ahol nincsenek központi programok – lesznek viszont utcabútorok.

Mennyire fog hiányozni a budapesti autósforgalomnak az így lezárt rakpartszelet? Bizonyára nagyon, de a lezárásra amúgy is szükség volt: 2021-ben több fontos fejlesztés is kezdődik a pesti alsó rakparton (kizöldítik, gyalogosbarát lesz), így a Lánchíd és a Kossuth tér déli vége közötti részt autós közlekedésre amúgy sem lehet használni. Az így üresen álló, parlagon heverő területet átadják tehát a gyalogos-kerékpár- és rollerforgalomnak, ami egyébként nem újkeletű dolog, hiszen hétvégente már egy jó ideje autómentes a rakpart.

Ezen időszak tapasztalatai azt mutatják, hogy nagy igény van kiürült területre, nagy népszerűségre tett szert a rakpartozás, az utat elözönlötték a sportolni és sétálni vágyók, nyári napokon egymást érték a spontán kialakult rögtönzött vagy szervezett programok: utcazenélés, közösségi takarítás, aszfaltkréta verseny, baráti találkozók, sportversenyek. Idén azonban a hét minden napján tudja használni a közönség a rakpartot, ételt hozni kell, vizet pedig lehet venni az ivókúti funkciókkal is felruházott tűzcsapokból.

Szerző: Bujdosó János; Kép: Budapest Brand

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben