Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

Flottul működik, de odajutni nehéz

Digitálisan nehézkes, a helyszínen gördülékenyebb a kormányablaki ügyintézés

2021. június 15. kedd

Aki nincs beavatva a hivatalos ügyintézés napi praktikáiba, és a kézhez kapott értesítő alapján indul neki egy kormányablak felkeresésének, hónapokat várhat arra, hogy bejusson. Pedig a kormányablak nyitva van és remekül működik. Kipróbáltuk, és jó pár praktikus információval gazdagodtunk.

Előre jelzem, van happy end, a történetem arról szól, mégis mitől frusztráló élmény a kormányablakos ügyintézés.

Hamarosan lejár a személyim, erről kaptam a Központi Rendszertől email-értesítést. Az egyenlevél arra bíztat, az ügyintézéshez elektronikus úton, esetleg az 1818-as Kormányzati Ügyfélvonalon kérjek időpontot. Említik azt is, hogy „a 2020. november 4. napján életbe lépett veszélyhelyzet ideje alatt lejáró személyazonosító igazolvány a veszélyhelyzet megszűnését követő 60 napig érvényes”.  Idő van tehát, gondoltam, s beléptem a javasolt honlapra, ám az időpontfoglalásig nem jutottam el, mert a kitöltött adatlapot sokszori ellenőrzés után is hiányosnak találta. A központ segítő keze ezen a ponton, mielőtt bármire jutottam volna, magamra hagyott. 

De nem adtam fel, találtam egy másik oldalt, ahol szintén lehet kormányablakhoz időpontot kérni. Az működött, más volt a gond, két-három hónap utánra van csak először foglalható időpont. Egy órán át próbálgattam a budapesti és Budapest környéki kormányablakokat, de mindenütt hasonló a helyzet. A program jól működik, mégsem barátságos: az ügykör kiválasztása a hivatali logikát követi, nem a laikus észjárását, a szabad időpontokat pedig nem mutatja meg automatikusan, hanem hétről hétre lapozgatva jutsz el a megfelelő dátumhoz. Sok kormányablaknál ez sohanapja, mert egy hónap után egyszerűen nincs még felkínált időpont sem, mintha megszűnne az ügyintézés. Megpróbáltam hívni az infóvonalat is, de olyan leterhelt, hogy soha nem tudtam beszélni sem senkivel.  

De mi is a helyzet a türelmi idővel, honnan számít, meddig tart az a 60 nap? Május elején kezdték megszüntetni a vészhelyzeti intézkedéseket, már maszk sem kell az utcán, fizetni kell a parkolásért. Ezek szerint már el is telt a türelmi idő fele, én meg nem kapok időpontot? Az értesítő közlése nem nagy segítség, akkor lennék nyugodt, ha azt írná, mi a vészhelyzet végének konkrét dátuma. Mert persze nem titok ez, és másnap, amikor lesz, ami lesz alapon elmentem a Baross utcai kormányablakhoz, végül bizonyságot szereztem a kapun álló biztonsági őrtől, aki láthatóan jól tájékozott volt a hivatal ügyeiben. 

A vészhelyzet – ami nem az igazi vészre, hanem a parlamenti ellenőrzést mellőző vészhelyzeti kormányzásra vonatkozik – meg lett hosszabbítva őszig, a parlamenti ülésszak utáni két hétig. A 60 nap onnan számít, úgyhogy regisztrálhattam volna időpontot akár három hónapra is. Ám erre semmi szükség, ugyanis – erről az értesítő végképp nem tett említést – a kormányablakok május 25-től ismét fogadnak utcáról betérő ügyfeleket, lehet sorszámot húzni, ügyet intézni előzetes helyfoglalás nélkül is. 

Innentől nincs miről írni, minden ment, mint a karikacsapás. Kaptam sorszámot, és húsz perc múlva el volt intézve a személyi hosszabbítása. Annyi észrevételem volt csak, hogy nem kínálják fel automatikusan a csipes személyihez választható opciókat, az ujjlenyomatos azonosítást és az elektronikus aláírás lehetőségét, de kérdésre mindenről tájékoztattak. Az ügyintézők arra nem tudtak válaszolni, hogyan lehet, hogy itt azonnali ügyintézés folyik, miközben a központi rendszer szerint nincs szabad időpont, de szerintük is túlterhelt az infóvonal, szinte reménytelen azon ügyet intézni.  

A Baross utcai kormányablak bejárata előtt két sor áll, balra az oltási igazolványra, jobbra az egyéb ügyekre várók. Amikor odamentem, jobbra nem állt senki, de másnap, amikor a kép készült, ott is volt sor, akkor éppen a sorszámkiadó gép hibája miatt. Az utcai sorállásra egyébként azért van szükség, mert 30 embernél több nem tartózkodhat az ügyféltérben. Ne álljunk be azonban automatikusan egyik sor végére se, a bejáratnál álló biztonsági őrt vagy ügyintézőt kérdezzük meg először, mit tegyünk. 

Szöveg és kép: Bányay Géza

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben