Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

Parkolás

Hogyan módosította a Józsefvárosi Önkormányzat a kerületi parkolási rendeletet idén év elején?

2021. június 23. szerda

Kérdése van a józsefvárosi lakossági várakozási engedményekre vonatkozó Kúria-végzés kapcsán? Mit jelent a Kúria friss, június végén kelt végzése? Itt vannak a válaszok

Hogyan módosította a Józsefvárosi Önkormányzat a kerületi parkolási rendeletet idén év elején?

  • 2021-et megelőzően Józsefvárosban élők számára lakosonként egy teljesen ingyenes várakozási engedély volt kiadható. A második autóra kiadható díjkedvezmény mértékét szintén lakosonként állapította meg a rendelet.

    Ez a szabályozás nem állt összhangban a fővárosi szabályozással, azaz a működés nem volt törvényes.

    Ráadásul a kiadott nagyszámú kedvezményes várakozási engedélyek eredményeképp a kerületet túlterhelte a parkoló autók száma.

    Míg korábban jogsértően lakásonként tehát korlátlan engedély volt kiadható, a fővárosi szabályozáshoz illeszkedően a módosítás értelmében lakásonként csak két engedély igényelhető: egy díjmentes, illetve egy második autós engedély, melynek díjszabását a gépjármű környezetvédelmi besorolás határozza meg a fentieknek megfelelően.

A vonatkozó 26/2010. (VI. 18.) önkormányzati rendelet 2. § (2) bekezdés a) és b) pontjaiban a „lakosonként" szövegrészek helyébe a „lakásonként" szövegrészek léptek:

„(2) Az (1) bekezdésben meghatározott díjkedvezmény mértéke:

a)    lakásonként az első gépjárműre kiadott hozzájárulás esetén a díjkedvezmény mértéke 100%,

b)    lakásonként a második gépjárműre kiadott hozzájárulás esetén a díjkedvezmény mértéke

ba) 30%, ha a kérelmezett gépjármű az EURO 3 környezetvédelmi kategóriának megfelel,

bb) 50%, ha a kérelmezett gépjármű az EURO 4 környezetvédelmi kategóriának megfelel,

bc) 70%, ha a kérelmezett gépjármű hibrid üzemű, vagy az EURO 5 környezetvédelmi kategóriának megfelel,

bd) 100%, ha a kérelmezett gépjármű teljesen gáz, vagy elektromos üzemű.”

Miért módosította a Józsefvárosi Önkormányzat a kerületi parkolási rendeletet idén év elején?

  • A módosításra két okból volt szükség. Egyrészt, hogy helyreállítsuk a törvényességet, miután a kerületi szabályozás évek óta nem volt összhangban a magasabb rendű szabályozással. Másrészt ez a lépés nem csak a jogszabály-szerű működést állította helyre, hanem annak a nem titkolt célunknak is megfelelt, hogy fellélegezhessen a kerület, hogy fenntarthatóbb, zöldebb és biztonságosabb legyen a kerületi közlekedés és parkolás is.

Miért nem gondolta ezt a lépést problémásnak az Önkormányzat a közterhek emelését tiltó kormányhatározat után?

  • Véleményünk szerint a téli rendeletmódosítás új kötelezetti körre nem került kiterjesztésre, hiszen azt a Budapest Főváros Közgyűlésének 30/2010. (VI. 4.) önkormányzati rendelete határozza meg, arról az önkormányzati rendelet a kifogásolt szabályai között nem rendelkezik.

A korábbi rendeleti szabályozás jogellenes volt, mivel a fővárosi rendelet egyértelműen meghatározza, hogy lakásonként két gépjárműre adható lakossági kedvezmény. Ennek bővítésére semmilyen jogszabály nem ad felhatalmazást kerületi önkormányzat számára.

A fővárosi rendelet határozza meg a lakossági várakozási hozzájárulás szabályait és a fizetendő díjak mértékét, így az önkormányzati rendelet módosítása nem tudta közterhek növelését eredményezni.

Mennyire számít egyedülálló megoldásnak Budapesten, hogy a várakozási engedély díjkedvezményének mértékét lakásonként állapítja meg az Önkormányzat?

  • A józsefvárosinak megfelelő elveket követő parkolási szabályozás van jelenleg is érvényben az I., V., VI., IX., X., XII., XIII. kerületben. 

Mi a kerületi lakosság véleménye a megváltozott parkolási szabályozásról?

2020 második felében társadalmi egyeztetést kezdett az Önkormányzat a kerületi parkolás újraszabályozásáról. Saját online kérdőívünk eredménye szerint a lakásonkénti második autó támogatásának csökkentését a megkérdezettek több mint fele támogatta, miközben a 69 százaléka érezte úgy, hogy nincs elég parkolóhely és 74 százaléka válaszolta, hogy túl sok a parkoló autó. 

Eredményesnek tartja-e az Önkormányzat a parkolási rendelet módosítását?

  • 2021-ben eddig 9708 lakossági várakozási hozzájárulás került kiadásra. (Lakásonkénti első autóra: 9106, másodikra: 602). Ezek a számok alacsonyabbak a 2020-as kiadott engedélyeknél, amit jelez, hogy több szabad parkolóhely áll rendelkezésre, máris csökkent a kerület köztereinek terhelése.

Miről döntött a Kúria 2021 júniusában?

  • A Kúria Önkormányzati Tanácsának 2021. június 11-i döntése ideiglenes alkalmazási tilalmat rendelt el a díjkedvezményes lakossági várakozási hozzájárulásokra vonatkozó pontokra. Ezt követően június második felében a Kúria a Józsefvárosi Önkormányzat kifogásának helyt adva saját korábbi végzését visszavonta, így újra élnek a kerületi lakossági díjkedvezmények. 

Miért döntött a kerületi parkolási rendelet egyes pontjainak ideiglenes alkalmazási tilalmáról a Kúria?

  • A Sára Botond volt józsefvárosi polgármester, a Fidesz józsefvárosi alelnöke, a Fidesz országgyűlési képviselőjelöltje által vezetett Fővárosi Kormányhivatal a Kúriához benyújtott indítványában kezdeményezte a parkolási rendelet fent idézett  2. § (2) bekezdés a) és b) pontjainak visszamenőleges hatályú megsemmisítését. Az indítványban a kormányhivatal a Kúria ügydöntő határozatának közzétételét követő napig ideiglenes alkalmazási tilalom elrendelését is kérte. Ez utóbbiról született meg a Kúria június 8-i végzése, míg a visszamenőleges hatályú megsemmisítés ügyében nem született végzés. Ezt követően június második felében a Kúria a Józsefvárosi Önkormányzat kifogásának helyt adva saját korábbi végzését visszavonta, így újra élnek a kerületi lakossági díjkedvezmények. 

Hol tudom elolvasni a Kúria végzését?

Hány embert érint a Kúria döntése?

  • Az ideiglenes alkalmazási tilalom bevezetése óta 34 darab kérelem érkezett a JGK Parkolási Igazgatóságához, azaz ennyi autótulajdonost érint a Kúria döntése.

Az Önkormányzat célja-e a parkolási díjkedvezmények megszüntetése Józsefvárosban?

  • Nem. A Józsefvárosi Önkormányzatnak mindig, minden körülmények között lakói segítése, szolgálata az elsőszámú feladata. Ezért a lakossági várakozási kedvezmények megszüntetése nem lehetett önkormányzati szándék, a kialakult helyzetet a Kúria döntése hozta létre. Ugyanakkor, a következő években fontos cél egy fenntartható egyensúly kialakítása a lakossági parkolás méltányos támogatása és a mértéktartó közterület-használata között.

Mi a helyzet a korábban kiadott 2021-es parkolási engedélyekkel? Visszamenőleges hatályú-e a Kúria döntése?

  • A kialakult jogi helyzetnek nincs visszamenőleges hatálya, tehát akinek van most engedélye, azt semmiben nem befolyásolja a mostani helyzet.

Milyen lépéseket tesz az Önkormányzat a Kúria végzésével kapcsolatban?

  • A Józsefvárosi Önkormányzat kifogást nyújtott be, ennek a kifogásnak a Kúria június végén helyt adott.

Mit jelent ez a gyakorlatban? Megszűnt-e a kerületiek parkolásának díjkedvezménye a kerületben?

  • Annak érdekében, hogy a kialakult jogi helyzet a kerület lakóinak ne okozzon szükségtelen hátrányt, az önkormányzat illetve a kerületi Parkolási Igazgatóság lehetővé tette, hogy az érintettek halasztási kérelmeket adhassanak be a Parkolási Igazgatóságra.

    A Kúria június végi döntése ugyanakkor lehetővé tette, hogy az év elején meghatározott díjkedvezmények újra életbe lépjenek, tehát azok június 28. hétfőtől igényelhetők. 

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben