Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

SZÜRKE, FEKETE, A ROLLEREK LIMÓKIRÁLYA

Új madárfaj a fővárosban: megérkezett a Bird roller

2021. június 25. péntek

A belvárosban meggyilkolt és széthagyott Lime rollerekről már rengeteget írtunk, most viszont itt egy új, talán kevésbé tönkretehető alternatíva, a Bird. A cég fogadkozik, hogy nem rontják a városképet, és a lakók is szeretni fogják őket. Kipróbáltuk.

Nagyobb, erősebb, feketébb – új rollerfaj jelent meg a fővárosi utakon. A Bird (angolul madarat jelent, ejtése: börd) roller az USA-ban telepedett meg (vagyis rakott fészket) először, azóta több mint 100 országban vannak jelen elektromos rollereikkel. A szolgáltatás maga gyakorlatilag ugyanaz, mint a Lime, egy telefonra letölthető alkalmazáson keresztül rollereket tudunk kikölcsönözni egyszerűen, majd bárhol otthagyhatjuk őket a zónán belül - egyelőre.

A nagy különbség abban áll - tudtuk meg a cégtől -, hogy míg a Lime-nál egyedi felhasználók, úgynevezett juicerek viszik haza éjszakára tölteni a rollereket, és helyezik ki őket nappal újra, a Birdnél erre külön alkalmazottakat vettek fel, akiknek az a munkájuk, hogy szépen, rendezetten kihelyezzék a rollereket reggel, és összeszedjék a fellökött eszközöket. Ezen felül még két motorosuk járja a várost egész nap, és figyeli, hogy hol kell rendet vágni a madarak-birdök között.

Mikromobilitási pontok

További terveik is vannak, a BKK-val együttműködve rövidesen mikromobilitási pontokat hoznának létre gyakorlatilag minden utcasarok forgalomtól elzárt területén, ahol a rollereket le lehetne tenni - és ha elég ilyen pont van már, több ezret terveznek, akkor csak itt szabadna hagyni a Birdöt. Vagyis nem hevernének mindenütt szanaszét. Mivel ezek 100-150 méterre lennének egymástól a belvárosban, nem lenne nagy nehézség picivel arrébb vinni, és összegyűjtve tárolni őket, így tényleg nem zavarnának be a városképbe, és nem esnénk bennük hasra a járdán.

Mivel a Bird legfőbb beruházója a Magyar Villamos Művek, néhány - és idővel egyre több - mikromobilitási ponton tölteni is lehetne az elektromos közlekedési eszközöket, saját és bérelt rollert egyaránt.

Apró nehézségek

A leginkább szembetűnő különbség, illetve annak az ellentéte, hogy a Birdöt kicsit nehéz észrevenni, mivel a Lime zöldjével szemben elegáns szürke-feketében komolykodik, eléggé eltűnik a házfalak és járdák rengetegében. Így hiába jelezte az app a közelben lévő madarakat, percekig tartott egy példányt megtalálni. Pedig nincs kevés belőlük, 600 járművel indultak, ezt később, amikor kellő számú alkalmazott is van mellé, duplájára tervezik növelni.

Az app jelenleg részben angolul, részben valószínűleg Google Translate által fordított tört magyar nyelven kommunikál, ami kicsit megnevetteti az embert, de alapvetően érteni lehet mindent, amit közölni akar velünk. Revolut (azaz okostelefonon működő) bankkártyát szerettem volna regisztrálni, ezt több körben kellett a Revolut alkalmazásban engedélyeztetnem, mert elsőre letiltotta az ismeretlen cégtől érkező fizetési kérelmet.

Az első út előtt minimum 1500 forinttal fel kellett töltenem a Bird egyenlegemet, csak azután tudtam feloldani a rollert.

Masszív testben gyorsan repülő madár

Az első meglepetés akkor ért, amikor megmozdítottam a Birdöt, a motorokéhoz hasonló kitámasztóról kecsesen lebillent, visszarakni rá már kevésbé volt egyszerű, van egy technikája, amibe bele kell jönni. A második az induláskor, a Lime-hoz képest igen lendületesen röppen el az aszfaltról, meglepően gyors, és nem a töltöttségi szinttől függ a sebesség, mint a Lime-nál – minden madár egységes 25 km/h-ás sebességet tud tartani, hídon felfele is.

Az első száz méteren kiderült, hogy a Bird és a Lime között ég és föld a különbség. A Lime egy szükségszerű rossz dolog, amivel úgymond túléli az ember az utazást valahogy, de a második bukkanónál megbánja az elfogyasztott reggelit. A Birddel való utazás ellenben igazi élmény, nagyobb és puhább kerekeivel nevetve abszolválta a Nagykörút akadályait, és még akkor sem borultam vele, amikor egy útra kiugró gyalogos miatt vészfékeznem kellett. Lime-mal egy ilyen mutatvány minimum egy esésbe került volna, könnyű teste miatt ugyanis elkezd jobbra-balra kicsúszkálni hirtelen (és kevésbé hirtelen) fékezéskor (is). A Bird viszont stabilan, csalinkázás nélkül megáll bármilyen sebességnél.

Ehhez a stabilitáshoz viszont egy súlyos rollerre volt szükség, így járdára emelgetni a Bird-öt szinte lehetetlen projekt. A súly felveti azt a kérdést is, hogy ha ezzel ütközünk gyalogosokkal, az nagyobb kárt is tud okozni.

Vannak még kihívások

Bár az eszköz maga sokkal minőségibb, mint a Lime, az alkalmazás még kicsit döcög, nem mindig sikerül ugyanis feloldani a rollert, másodszorra úgy jártam például, hogy az alkalmazásban elindult a számláló, vonta a pénzt, a roller viszont csak nem ment. Ráadásul, mivel úgy érzékelte, hogy tilos zónában vagyok, lezárni sem tudtam, át kellett hurcolnom az út túloldalára, ahol megtapasztalhattam előbb említett súlyát. 

A cég mentségére szól, hogy miután sikerült lezárnom a rollert, és csupán egy csillagot adtam az el sem kezdett útra, az app megkérdezte, mi volt a problémám, leírtam, és reggelre jóváírták az összeget az egyenlegemen, az ügyfélszolgálatos kollégától pedig kaptam egy elnézést kérő levelet.

 Más bánásmódot érdemel?

 A nagy kérdés persze az, hogy a minőségibb rollereket vajon ugyanúgy akarják-e majd bántani az ideges városlakók, részeg turisták és buliból hazafele tartók. A Birdöt legalább nehezebb fellökni a kitámasztója miatt, így az a veszély nem áll fenn, hogy véletlenül rúgják fel, de nem lehet még látni, hogy a lakosság miért tolerálná jobban ezt az új madárfajt.

 A Lime-osokat azért sem kedvelték, mert a járdán driftelgettek a gyalogosok között, a Bird rollerek mindegyikére rá van írva, hogy ne használd járdán - mondjuk angolul, így eleve angolul értő, és a szabályokat betartó felhasználói közösséget kíván.

 Hosszútávú tervek

 A parkolási zónákat egyelőre a belvárosban jelölték ki, ezt fokozatosan növelik majd, jövőre minden kerületben jelen szeretnének lenni.

Tárgyalnak más városokkal is, például Szegeddel, ahol e-jegyrendszer él a tömegközlekedésre, így tervben van, hogy a buszokra és a villamosokra érvényes bérlettel Birdöket is lehessen majd használni.

 Szöveg: Ádám Judit; Képek: Mile Máté

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben