Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

Szóljon bele a tervekbe!

Megújul a Práter és a Tömő utca

2021. július 15. csütörtök

A Rév8 szakmai vezetése alatt a Práter és a Tömő utcák is megújulnak - épp ideje volt, hogy valamit kezdjen velük a város- és kerületvezetés. Persze, mint a legtöbb reformot, ezt sem fogadja mindenki kitörő örömmel, így összegyűjtöttük a lakók által kerületi Facebook-csoportokban felvetett kérdéseket, kétségeket, problémákat és válaszokat kértünk rá a Rév8 projektért felelős szakemberétől, Lukács Mátétól.

Bár a Déri Miksa utca átépítésénél a közösségi tervezés minden fázisán végigmentek a Rév8-asok, itt ez a lehetőségek szűke miatt nem valósulhatott meg, először szakmailag kellett megtervezni az alapokat, utána jöhetett csak az a rész, hogy interjúkat készítettek a környékbeli szolgáltatókkal, üzletekkel, és észrevételeiket beépítették a koncepcióba. Nyárra készült el a jelenlegi látványterv, amit már a lakókkal is megosztottak, július 30-ig, összesen 17 napon át lehet véleményezni, kiegészíteni a terveket.

A beérkezett ötleteket - eddig 158 kitöltő észrevételeit - ezután szakmai zsűri fogja összesíteni és elbírálni, ebből alakul majd ki a végleges koncepció, amit egy fórum keretében be is mutatnak ősszel. A terveket itt lehet véleményezni.

Miért csak 17 nap?

A fórum után nem sokkal, jövő évben el is indulna a felújítás, elsőként a Práteren, majd ha a Futureal beruházásai lezárultak az utcában, akkor a Tömőn is. Ez választ is ad a kérdésre, hogy miért ilyen rövid a véleményezési időszak: elég szoros határidőkkel dolgoznak, a végleges tervek elkészülte után még egy 2-3 hónapos közbeszerzési eljárásos időszaknak is el kell telnie, hogy elindulhassanak a munkálatok, amelyekkel nem nagyon szeretnének csúszni.

Lukács Máté hozzátette, hogy amennyiben a lakók igénylik azt, semmi akadálya, hogy valamivel meghosszabbítsák a kérdőív kitöltésének határidejét.

Parkolóhelyek

A legtöbben az elvesző parkolóhelyek miatt aggódnak, vitathatatlan tény, hogy a Práter utca 84 parkolóhelyéből 13, a Tömő utca 32 helyéből 6 darab szűnik meg, illetve alakul át a fenntartható gyalogos és kerékpáros forgalmat, illetve az élhetőbb autós közlekedést támogató elemmé, valamint fahelyekké.

Mivel a Práter utca jelenleg egyirányú forgalommal is igen szűk a kétoldali parkolás miatt, és lakók elmondása szerint gyakori, hogy a beforduló autók letörik egymás tükrét, az autósoknak is jobb lesz a szélesebb úttest, a kerékpárosoknak a kétirányú kerékpározhatóság, a gyalogosoknak a szélesebb járda, ami így bőven eléri azt a minimum akadálymentes szélességet, amin két babakocsi vagy két kerekesszékes ember elfér egymás mellett elhaladva.

A jelenlegi járdán parkolás fenntarthatatlan, nem akadálymentes és főleg nem biztonságos, így ezen mindenképp változtatni kellett, magyarázta Lukács. A 45 fokos parkolás nem oldotta volna meg a problémát, mert bár több autónak jutott volna hely, önmagában több helyet foglal, mint két, párhuzamos parkolósáv.

A környező újépítésű házak elegendő bérelhető teremgarázzsal rendelkeznek, a Corvin Plázában pedig van lehetőség napközben parkolni - bár ez fizetős lehetőség, érdemes megfontolni a használatát.

Fák, tereptárgyak

Többen aggódnak az utcán elhelyezett fák és tereptárgyak miatt. Felmerült a kérdés, hogy ki fogja gondozni a frissen ültetett fákat, a csemeték ugyanis könnyen kiszáradnak aszályos időszakban, mint ahogy azt tapasztalták már az utca egy másik szakaszán.

Lukács azt válaszolta, hogy alapvetően a JGK feladata a fák gondozása, öntözése, de ha a lakók olyat tapasztalnak, hogy száradnak a fák, jelezhetik ezt az önkormányzatnál, vagy közvetlenül a JGK felé. A JGK korábban azt javasolta a lakóknak, hogy vegyenek gondozásukba egy-egy fát, és öntözzék rendszeresen a nyári vízhiányos időszakban. Bár ez nem a lakók dolga lenne, mindannyiunk érdeke a város zöldítése.

Mások a terveken látszó, járdákon elhelyezett kandeláberes világítást kifogásolják, nem gondolják túl akadálymentesnek. A látványtervek megtévesztőek lehetnek, a kandeláberek a parkolósávban kapnak helyet, ahol ezt az út szélessége engedi, máshol pedig a járda úgynevezett berendezési sávjában lennének. Ez azt jelenti, hogy van a járdának egy nettó és egy bruttó szélessége, pont amiatt, mert ebben a berendezési sávban van lehetőség elhelyezni a közműszekrényt, oszlopokat, szélesebb járdákon padokat. Mivel az akadálymentesítés és a járdák felszabadítása a cél, a fennmaradó nettó szélesség elegendő lesz a fent említett két babakocsi és két kerekesszék egymás melletti elhaladására. 

Lukács szerint a kerékpáros és rolleres közlekedés előnye pont abban rejlik, hogy háztól-házig lehet velük utazni, így ha 100-150 méteren belül nem tudjuk letámasztani a biciklit, már nem biztos, hogy azzal indulunk el, így a közelben lévő Corvin sétány támaszai nem elégítik ki a Práter-Tömő környékére érkező biciklisek igényeit. Emellett folyamatban van a megosztott rollerek szabályozása, ami után csak ilyen kerékpártámaszok mellett lehet majd lerakni és felvenni a rollereket, hogy többé ne akadályozzák a gyalogos közlekedést. Erre is felkészülést nyújt a terv. Fontos szempont még az is, hogy egy darab autós parkoló helyén 10 kerékpárt vagy rollert lehet majd tárolni, így mindenképp a fenntarthatóság irányába tesznek egy lépést.

Szöveg: Ádám Judit, képek: Rév8 

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben