Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

Sokaknak az egyetlen élő címe volt

Megszűnt az értesítési cím

2021. július 25. vasárnap

Csupán néhány kis hír jelent meg a napokban arról, hogy 2021. június 1-jével érvénytelenítették a lakcímnyilvántartásba bejegyzett értesítése címeket. Az adminisztratív döntésnek sok-sok ezer ember látja kárát, akiknek nem volt más módjuk arra, hogy biztonságosan hozzáférhető hivatalos levelezési címük legyen.

Az értesítési cím intézménye 2012 óta létezik. Bevezetése fontos lépés volt, azonban a végrehajtása már nem volt rendesen kidolgozva az Utcajogász cikke szerint, amiért sok bírálat érte a Lakcímtörvény erre vonatkozó kiegészítését. A lakcímnyilvántartásban az állandó és az ideiglenes lakcímet (tartózkodási helyet) rögzítik, azonban számos olyan eset van, amikor valakinek nincs folyamatos tartózkodási helye vagy nincs lakhelye. Ilyen esetben volt nagy segítség az értesítési cím.  

A kormányzat ezt a lépést egy kis jelentőségű adminisztratív ügyként kezelte: a „bejelentések csekély száma” a hivatkozási alap. Szociális munkával foglalkozó intézményeket hívtam fel a kérdéseimmel, és többségük tőlem hallott először erről a változásról, és végül két olyan szakértőt találtam, aki érdemben tudott válaszolni arra, az értesítési cím elvesztése hogyan befolyásolja az érintettek életét.

Úgy gondoltam, ez igazán a hajléktalanok számára lesz nehézség, de Háberman Zoltán, az ORZSE szociális munkás tanszékének vezetője szerint sokkal szélesebb kört érint. A lakcímmel nem rendelkezők, hajléktalanok mellett sok gondozásra szoruló fogyatékos embernek is fontos, hogy egy segítő barát vagy rokon címét jelölheti meg hivatalos értesítési címnek. De a munka miatt sokszor hosszú úton levő, a bejelentett lakásában ritkán tartózkodó embernek, például kamionosnak is jól jött, ha a szülei címét adhatta meg hivatalos kapcsolattartásra. Ezeknek a sokféle háttérrel rendelkező embereknek egyformán gondot jelent majd, hogy ezentúl nem létező, vagy nem használt címünkre mennek például a bírósági értesítések, s nem tudják őket átvenni.

Aknai Zoltán, a Menhely Alapítvány vezetője egy nehéz sóhajtással kezdte a válaszát: „Jó ötlet volt, mit ne mondjak. Hiszen pont annak örültünk annak idején, hogy az értesítési címmel valódi címe lehetett azoknak is, akiknek nincs biztos vagy biztonságos lakcímük, vagy csak településszintű címük van, mint konkrétan a hajléktalan embereknek.” Szerinte is sokkal szélesebb az érintettek köre, mint elsőre gondolnánk. Sokan laknak például albérletben, de nincs szerződésük, és nem is jelentkezhetnek be, mert a szállásadó nem tesz eleget a törvényi kötelezettségének. Magyarországon egyelőre nehéz elképzelni, hogy ez gyorsan meg fog változni, tette hozzá. Hasonlóan problémás a munkásszálláson lakók helyzete, mert ott ritkán van lehetőség arra, hogy postacímként fogadják a leveleket. Az lakcím hiánya egyébként sok mindenben hátrányt jelent, így rendkívül nehéz bakszámlát is nyitni, és ilyenkor az értesítési cím megoldás lehetne. Azonban, mondta Aknai, az erről szóló jogszabály végrehajtását nem követték intézkedések, még formanyomtatvány sem készült arra, hogy az értesítési címet be lehessen jelenteni, és ha végül sikerült, nem volt látható jele az okmányokban.

Még a gondozási rendszerben lévő hajléktalanok helyzete a legjobb ebből a szempontból, mert ha nem is mindenütt, de sok helyen, így a Menhely Alapítványnál is postacímet biztosítanak az ügyfeleiknek, amit megadhattak értesítési címnek is. „Nekünk is vannak olyan melegedőink, ahol a klienseink leadhatják a személyes jellegű dokumentumaikat, az orvosi papírokat, a munkával, végzettséggel kapcsolatos iratokat, s ezeket megőrizzük, és az eredetit vagy a másolatot oda tudjuk adni, amikor szükséges. Vagy mi őrzünk egy másolatot, mert – ezt rossz kimondani – az eredeti előbb-utóbb úgyis elvész” – mondta Aknai Zoltán, és egy furcsaságra is felhívta a figyelmünket: a járási hivatal június 15-ig a lakcímükön értesítette az érintetteket az értesítési cím megszűnéséről – azon a lakcímen, amin nem tudtak küldeményeket fogadni, hiszen emiatt adták meg az értesítés címet. „Tehát erről sem fognak informálódni.” 

Az értesítési címeket már érvénytelenítették, amit a jogszabály módosítása így indokolt: „Figyelemmel a bejelentések csekély számára, arra, hogy ezen adatokhoz szakrendszer nem kapcsolódik, az értesítési címek kivezetésre kerülnek, 2021. július 1. napjával a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban szereplő érvényes értesítési címeket a nyilvántartást kezelő szerv hivatalból érvényteleníti. Ezt követően az értesítési cím bejelentésére nem lesz lehetőség.“

Az értesítési cím alkalmazása örüli hiányosságokra azonban már régen felhívták a jogalkotó figyelmét. A Város Mindenkié csoport például 2016-ban ezt írta a belügyminiszternek: „Az értesítési cím rögzítésére továbbra sincs lehetőség a nyilvántartásban és az ehhez szükséges űrlap sem létezik (noha ennek tartalmát a törvény rögzíti). Vagyis összességében az értesítési cím rögzítését a mai napig nem lehet igényelni, annak ellenére, hogy a törvényi lehetőség több éve fennáll.”

S végül idézzük az Utcajogász konklúzióját:

„A módosítás hatására várhatóan meg fog nőni azoknak az eseteknek a száma, ahol a küldemények kézbesítése nem lesz egyértelmű, amely pedig a jogviták elhúzódásához fog vezetni. Ha neked is van lakcím-problémád, fordulj az Utcajogász önkéntes jogászaihoz az utcajogasz@gamil.com címen.”

Szöveg: Bányay Géza; Kép: Facebook

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben