Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

5000 forint a pótdíj az állomáson kívül hagyott Bubi-bicikilért

Kőkeményen fizethet a szertehagyott rollerekért - valaki

2021. szeptember 04. szombat

Szeptember közepétől súlyos többletköltséggel kell számolnia annak, aki nem az állomáson rakja le a budapesti bérbiciklit. De mi lesz a rollerekkel? Szankciók lesznek, ígérik a döntéshozók, de még nem egyértelmű, hogy ki is fizeti azt ki, a rolleres cégek, vagy a használók - a céges pluszköltség viszont valahogyan valószínűleg a felhasználóknál fog kikötni.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) néhány napja számolt be arról, hogy a megújult MOL Bubi 90 napos tesztidőszaka alatt szerzett tapasztalatok alapján módosítják a használat feltételeit. Ezentúl a bérletesek csak két biciklit használhatnak egyidőben díjmentesen, de ami igazán fontos: szeptember 15-től 5000 forint elszállítási díjat kell fizetniük azoknak, akik nem a 158 gyűjtőállomások valamelyikén rakják le a bicikliket.

A bubikat ugyanis egy állomáson kell letenni, de technikailag megoldható a járda közepén történő letételük is az intelligens lakat segítségével. Emiatt van, aki újabb közlekedésgátló tényezőt lát a bubikban, de a belengetett 5000 forintos díj elég ösztönzőnek tűnik ennek elkerülésére. A fizetés előtt azért találkoztunk pár parkolóhelyen, járdán letett bubival, mert ez azért sokkal kényelmesebb parkolás, mint állomást keresni, oda eltekerni.  

Ha ezután bérkerékpárral ritkán is találkozunk, az járdán vagy a parkoló autók közt álló, sokszor heverő elektromos rollerrel annál többet. A széthagyott rollerek Józsefvárosban is gondot okoznak, és az akár fokozódhat is, ha kiépül az a közel 200 mikromobilitási pont, utcai biciklitároló és rollerállomás, amit régóta tervez az önkormányzat.

Rádai Dániel városfejlesztésért felelős alpolgármester kérdésünkre elmondta, hogy az önkormányzat szankciókat fog életbe léptetni a bérrolleres cégekkel szemben. A Bubi budapesti közszolgáltatóként lépett ez ügyben, de hogy a Lime vagy a Bird milyen szankciót vezet be, „az nem a mi dolgunk, mi el fogjuk szállítani a kint hagyott rollereket, amit mondjuk a gépjárművek tilosban parkolása alapján válthat ki az üzemeltető, nem fogunk a felhasználókkal foglalkozni; ez normatív szabály lesz, minden üzemeltetőre egyformán vonatkozik majd” – mondta, és hozzátette, ez egyelőre még szándék, a részletei nincsenek kidolgozva, de annyit már elmondható, hogy lesz szankció bevezetve.

Szarvas Koppány Bendegúz momentumos önkormányzati képviselő, a mikromobilitási pontokkal is foglalkozó Vagyongazdálkodási és Közterülethasznosítási Bizottság alelnöke arról beszélt, hogy a Lime rollerszolgáltatóval már tárgyaltak arról a szankcionálásról, és elvileg meg tudják oldani GPS-technológiával, hogy csak bizonyos helyeken hagyja abba a tarifaszámolást a rendszer, csak akkor áll le, ha a kijelölt állomáson hagyják a rollert. Hozzátette, „nem biztos, hogy pontosan így lesz, de a lényeg, ha nem oda teszik le, ahol a kijelölt hely van, minket nem érdekel, elszállítjuk a rollert”. Ha a céget terhelik meg rolleres pluszköltségekkel, akkor viszont valószínű, hogy az beépül a bérlés áraiba, azaz drágulás következhet be. Ami nem teszi majd népszerűbbé a közösségi közlekedés legújabb ágát, a rolleres utazást. 

Szöveg: Bányay Géza; Kép: Dercsényi Dávid 

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben