Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

Sima bicikli vagy segédmotoros kerékpár lesz az e-roller?

KRESZ-módosítás várható – az e-roller használatát is szabályozzák

2021. szeptember 11. szombat

A minisztériumok közötti egyeztetés szakaszába ért az a komplex KRESZ-módosítás tervezet, ami – legalább közlekedésrendészeti oldalról – rendet tesz az e-rollerezésben.

Elkészült és egyeztetési fázisban van a KRESZ-módosítás csomagja, ami az elektromos rollerek körüli vitát is rendezni fogja – ezt Révész Máriusz, az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos nyilatkozta a Telexnek tegnap.

Amíg az önkormányzatoknak a szerteszét hagyott rollerek okoznak fejtörést, a rendőrség feje attól fáj, hogy minek tekintse ezeket a járműveket, hiszen ettől függ, milyen KRESZ-előírások vonatkoznak a használatukra. Eddig az volt a rendőrség álláspontja, amit Pintér Sándor belügyminiszter 2019-ben maga is alátámasztott parlamenti kérdésre válaszolva, hogy a motoros roller a segédmotoros kerékpár kategóriájába tartozik – emiatt azonban szinte minden elektromos rolleres büntethetővé vált. Kellene bukósisak, jogosítvány, index a rollerre és csak az úttesten közlekedhetnének. Sem ezek a rollerek, sem használatuk módja nem felel meg ennek. 

Az új KRESZ-tervezet pontosan körülírja az elektromos rollert – ez a járműtípus eddig nem is létezett a KRESZ számára –, és teljesítmény szerint kategorizálja. Kis teljesítményű motoros rollernek számít a sík terepen legfeljebb 25 km/órás sebességre képes, legfeljebb 350 W teljesítményű egyszemélyes jármű – ami pedig ezeket a paraméterek meghaladja, az mind nagy teljesítményű e-rollernek számít.

A közlekedésrendészeti dilemmát az oldja meg, hogy a kis teljesítményű elektromos rollerre a kerékpáros közlekedés szabályai vonatkoznának, némi eltéréssel: utast szállítani nem lehet és 25 km/órás sebességnél nem haladhat gyorsabban. A nagy teljesítményű e-rollerre pedig a segédmotoros kerékpározás szabályai lennének érvényesek: csak 16 éven felüliek vezethetnék, ám utas ezen sem szállítható.

A törvény életbe lépéséig – aminek határidejéről nincs hír – az e-rolleresek a jogi szürkezónában maradnak, és addig a rendőrség bírságolási joga is fennáll.

Szöveg: Bányay Géza; Kép: Huszár Boglárka

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben