Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

Full extrás bérroller tűnt fel az utcákon

A rollerek Hummere – új e-roller jelent meg az utakon

2021. szeptember 16. csütörtök

Konkurense jelentkezett az eddig megszokott e-rollerjeinknek: a LIME és a BIRD mellett versenybe szállt a TIER elnevezésű rolleres társaság, járműveik az utóbbi napokban kezdtek az utcákon feltünedezni, 150 darab elektromos rollerrel kezdték meg a szolgáltatást a VIII., a IX. és a XI. kerületben, de a Tier nemsokára megjelenhet a VI.-VII. és az I. és V. kerületben, a flottalétszám pedig heteken belül megduplázódik.

 Két nagy problémakört lehet felvázolni az elektromos rollerekkel kapcsolatosan: az egyik a hosszú ideje húzódó szabályozatlanság, hogy valójában minek is tekinthetők ezek a rollerek: segédmotorokkal nagyjából egyenrangú eszközök ezek, melyek a járdán nem, csak és kizárólag az úttesten megengedett a közlekedésük, vagy mégis, méretük miatt még éppen elfogadható az, ha a járdán haladnak. A maximális sebeség, melyet el lehet érni ezekkel az eszközökkel, az előbbi megoldás felé mutatna, de a vonatkozó KRESZ – módosításra még várnunk kell, egészen jövő nyárig, ahogy lapunkat Révész Máriusz, a kerékpározás és az aktív kikapcsolódás fejlesztéséért és népszerűsítéséért felelős kormánybiztos korábban tájékoztatta (bővebben itt, és itt olvashat erről). Hosszúnak ígérkezik tehát a jogi szürke zóna, melyben a bérrolerek még navigálhatnak, de a másik gondra, jelesül a járművek rendszeres, szabálytalan széthagyására már körvonalazódnak megoldások. Józsefváros mikromobilitási pontok (mMP) létrehozásával oldaná meg a problémát, de ezzel és párhuzamosan olyan jogi-pénzügyi konstrukciót is létrehozna, aminek a keretében kizárólag az erre kijelölt pontokon lehet elhelyezni a rollereket (erről bővebben itt olvashat). 

Visszatérve az új szolgáltatóra, a TIER szoros együttműködést tervez a kérdésben a városvezetéssel és a hatóságokkal. Lendvai Tímea, a TIER budapesti city menedzsere viszont azt is elmondta, hogy szerintük fontos lenne egy egységes, minden kerületre vonatkozó szabályozás kidolgozása, mivel a kerületenként eltérő előírások megnehezítik a lakosság számára a különböző mikromobilitási lehetőségek igénybevételét. „Az ilyen különbségek egyben a szolgáltatók számára is nem elhanyagolható adminisztratív terhet jelenthetnek” – mondta Lendvai. A rollerek széthagyásának megelőzése érdekében az applikációjuk több, át nem ugorható lépésben mutatja be a rollerek helyes használatát, valamint a felelős parkolás mikéntjét. „Ha már megtörtént a baj, vagyis rossz helyen parkolta le valaki a rollert, vagy esetleg felborították a járművet, a rendszer kialakításának köszönhetően erről csapatunk azonnal értesül. Ilyen esetben a zavaró módon elhelyezett rollereket a lehető leggyorsabban begyűjtjük, és a megfelelő állomásra szállítjuk.” – mondta a cég menedzsere. 

Az e-rollerek feltűnésekor sokan örültek, hogy egy még inkább környezetbarát eszközt sikerült bevonni a városi közlekedésbe. Azóta azonban kiderült, hogy a helyzet nem így áll: a rollereknek például drámaian rövid az életciklusuk, az Észak-karolinai Egyetem kutatói szerint az egyik szolgáltató flottája átlagosan kevesebb mint 30 napot élt. A TIER-nél tudnak a problémáról, elmondásuk szerint rollereik élettartama a leghosszabb a piacon, mintegy 5 év. Elektromos rollerük összes alkatrésze cserélhető, így karbantartással, és javítással orvosolhatók az esetleges meghibásodások, nem pedig cserével. „Számunkra a kezdetekből fogva kiemelten fontos feladat járműveink várható élettartamának maximalizálása, a megfelelő, moduláris egységek cseréjével a jármű további használata szinte a végtelenségig biztosítható” – mondta Lendvai Tímea. 

Arra a kérdésre, miszerint van -e a fővárosnak további igénye egy új bérrollerre, Tóth azt mondja, hogy járműveik jobb felszereltsége miatt jobb minőségű szolgáltatást tudnak nyújtani, mint a versenytársak. A TIER V széles, nagyméretű kerekei segítenek abban, hogy úthibák esetén, illetve keskeny utcákon is könnyen és biztonságosan irányítható legyen a roller. A közlekedés biztonságát olyan továbbfejlesztett megoldások szolgálják, mint a három, egymástól függetlenül működő fék, a stabil fogást biztosító kormány és a kifejezetten erős fényű lámpa. „Az e-roller indexszel is fel van szerelve a 360 fokos láthatóság érdekében, s ennek köszönhetően a felhasználó biztonságosan jelezheti irányváltási szándékát. A járművek mindegyike fel van szerelve új fejlesztésű első és hátsó jelzőfényekkel.” – mondja Lendvai Tímea. 

A következő hetekben kiderül, hogyan reagálnak a felhasználók az új piaci szereplő rollereire, és talán élettartamuk is hosszabb lesz, mint a konkurenciájé, hiszen egy TIER roller súlya mintegy 37 kilogramm, ilyen súlyt azért nem olyan egyszerű  a Dunába hajítani. 

Szöveg: Bujdosó János; kép: Mile Máté

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben