Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

Íme, az elfogadott lakossági javaslatok

Fekvőrendőrök, lugasok - ilyen lesz a megújuló Práter és Tömő utca

2021. szeptember 20. hétfő

2022-ben felújítják a Práter utca Futó és Szigony közti szakaszát, illetve a Tömő utca Leonardo és Szigony közti részét. 17 nap állt a lakosság rendelkezésére, hogy ötleteket dobjanak be, és véleményezzék a tervezeket, 345-en éltek is a lehetőséggel, így segítségükkel elkészültek az új utcaszakaszok tervei.

Pontosan követni lehet, hogy milyen lakói felvetések és kifogások érkeztek, és ezek közül melyikek tudtak bekerülni a tervezési folyamatba, illetve a felmerülő kérdéseket is megválaszolták a tervezők. A tervezési folyamatról, felmerült kérdésekről, problémákról már korábban írunk itt

A még a véleményezés előtt készült bemutató videó és látványterv itt érhető el, ezekre a tervekre reagálhattak a lakók. A beruházás elsődleges céljai a gyalogos és kerékpáros közlekedés javítása, biztonságosabbá tétele, a csomópontok akadálymentesítése, az érintett szakaszok fásítása volt, emellett több rakodóhely létrehozása az utcaszakaszokon üzemelő vállalkozások számára. 

Több parkolóhelyet, ugyanakkor több növényt 

A kitöltők jelentős része szeretne több zöldet, fákat, bokrokat az utcákra, de szintén nem elhanyagolható százalék aggódik a parkolóhelyek megszűnésén, és inkább abból szeretne többet. Sokan jelezték, hogy szemeteseket és ülőhelyeket is szívesen látnának a járdákon. 

Lehetett konkrét javaslatot is tenni, ezeket három kategóriába osztotta a szakmai zsűri (Rádai Dániel városfejlesztésért felelős alpolgármester, Barta Ferenc főépítész, Sárkány Csilla, a Rév8 vezérigazgatója, Csete Zoltán, a Rév8 műszaki igazgatója, Nagyunyomi-Sényi Anna településfejlesztési mérnök, Péterffy Márton településfejlesztési mérnök, Lukács Máté projektmenedzser, Győrfi Dániel építész): vagy befogadták, vagy megfontolták, de technikai, illetve egyéb okok miatt elutasították, a két utcaszakaszhoz nem kapcsolódó észrevételeket pedig külön kezelték, a felmerülő problémákra igyekeztek más módon megoldást találni. 

Az összes beérkezett javaslatot itt lehet megnézngnézni, ezek közül csak a jelentősebbeket emeljük ki: 

Forgalomkorlátozás, hűsítő növények

Többen kértek 30 km/h-ás sebességkorlátozást az érintett szakaszokon, az önkormányzat tervei szerint ez meg fog valósulni, emellett fekvőrendőrök fogják támogatni a sebesség betartását. 

Felmerült, hogy a fákon kívül más növényekkel, zöld fallal lehetne hűsíteni az utca levegőjét, ezt szintén belevették a tervekbe, és lugasokat fognak létrehozni. A konténeres fákat nem tartja szakmailag jónak a tervező, ezért kizárólag talajkapcsolatos fákat fognak ültetni. 

Kifogásolták a lakók a terveken, hogy sok tereptárgyat tettek a járdára, például kandelábereket, ezeket a parkolósávban fogják elhelyezni az akadálymentesítés érdekében. 

Mivel tervben van mikromobilitási pontok létrehozása, ezért többen kérték, hogy ezeket már most kalkulálják bele az utcaképbe - így lesz, a biciklitárolók egy része már ezen elv szerint fog épülni eleve. A Mol Bubival is egyeztetnek, hogy telepítsenek ide egy új állomást. 

Visszadobott javaslatok

Az elutasított javaslatok között volt a motorkerékpár parkoló ötlete, a haladási irány megfordítása egy szakaszon, hogy vegyék ki a tervből a két irányba való kerékpározhatóságot, az összes parkolóhely megszüntetésére irányuló javaslat, és az is, hogy a tervben szereplőnél több parkolóhelyet alakítsanak ki.

Bár utóbbit elég sokan szeretnék, az önkormányzat és a felújtást lebonyolító Rév8 Zrt. kitart amellett, hogy akadálymentesíteni, és igazságosan újra felosztani szeretnék a köztereinket, de ez csak úgy valósulhat meg, ha az eddig abszolút első helyen kezelt autóktól visszaveszünk bizonyos területeket, és a gyalogosoknak és bicikliseknek adjuk őket. 

„A megoldás a kényelmetlenül zsúfolt utcai parkolóhelyek megtartása helyett

az, hogy megfelelő szabályozással és árazással elérjük, hogy csak az használja az utcai parkolókat, akinek a meglévő mélygarázsi kapacitás és a megosztott autók használata

nem opció. Erről szól a kerületi parkolási koncepció is, aminek az idei bevezetése jogszabályi korlátok miatt nem valósult meg” - írják válaszul. Felmerült ötletként, hogy létrehozhatnának parkolókat csak kerületi lakosoknak, ez egyelőre jogszabályi keretek miatt nem valósulhat meg, de amint erre jogi lehetőség lesz, előveszik a javaslatot.

Szöveg: Ádám Judit, képek: Rév8

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben