Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

Helytörténet

177 évvel ezelőtt hatalmas árvíz volt

A megáradt Duna óriási pusztítást végzett Józsefvárosban

1838. március 13-án lépett ki medréből Pest-Budánál a Duna. A jeges áradás áttörte a korábban emelt ideiglenes gátat, a víz elöntötte az akkor még külvárosnak számító Teréz-, Ferenc- és Józsefvárost is. A pusztítás hatalmas volt. A kerületekben a korabeli vízállásra több helyen táblák is emlékeztetnek.

Évforduló

Ötven éve robbantották fel a Nemzeti Színházat a Blaha Lujza téren

Ötven évvel ezelőtt, március 15-én robbantották fel a Nemzeti Színház Blaha Lujza téri épületét. Az évforduló alkalmából megemlékezést tartottak pénteken este a Nemzeti Színház parkjában, a régi Nemzeti lerombolt homlokzatát idéző szobornál.

Ludovika volt, van és lesz

Történelmi emlékhely lett a Közszolgálati Egyetem főépülete

Történelmi emlékhellyé nyilvánították a Nemzeti Közszolgálati Egyetem főépületét, ismertebb nevén, a Ludovikát. Az eseményen emlékoszlopot leplezett le Hende Csaba honvédelmi miniszter és Prof. Dr. Patyi András, az egyetem rektora, köszöntőt mondott Kocsis Máté, Józsefváros polgármestere, és jelen volt Boross Péter volt miniszterelnök, a Nemzeti Emlékhely és Kegyeleti Bizottság elnöke.

Az 1838-as árvíz

175 éve pusztult el a városrész kétharmada

Minden idők legmagasabb vízszintjével tetőzött a Duna 2013. június 9-én. Az árhullám rengeteg kárt okozott a folyó mindkét partján, de nem veszélyeztette Józsefvárost. Ám 175 évvel ezelőtt nem így történt.

„Ezt látni kell!”

Zongoragyár Józsefvárosban

Érdekes, meglepő képeslapot talált Pongrácz Erzsébet, a helytörténeti tanács tagja. Nyomban el is küldte a színes nyomatot részemre, hogy továbbítsam az érdeklődőknek.Most itt közzétesszük. Kerekes Pál írása.

Országos Üvegfestészeti Intézet

Józsefvárosban készültek templomaink színes ablakai

A Kiegyezés (1867) után, a fejlődni akaró országban hatalmas építkezések indultak meg. Mai nagyvárosaink, és persze elsősorban Budapest, középületeinek nagy része ebben a korszakban épült. A városházák, színházak, templomok tervezésénél, kialakításánál nagy hangsúlyt fektettek a megrendelők az esztétikai szempontokra is. Új mesterségek sora alakult ki, vagy született újjá: kőfaragók, épület-festők, épület-szobrászok nemzedékei kaptak munkát a Monarchia időszakában. Ilyen új szakma, mai szóval élve, jellegzetes iparművészeti ágazatként jelent meg az üvegfestészet is. Ez gyakorlatilag többnyire a hatalmas homlokzati üvegfelületek, vagy templom-ablakok dús színezését jelentette. Gyakori volt az ajtók üveg-elemeinek mázolása is. Kerekes Pál írása.

Halványuló és élénkülő hagyományok

Budapest „skanzenje” a Tisztviselőtelep

Hogyan éltek, dolgoztak, teremtettek otthont, városrészt, érdekvédelmet azok az emberek, akik 125 éve városrészt építettek maguknak Józsefvárosban – erről szól a Tisztviselőtelep. Több mint egy évszázadon át afféle rezervátumként újította meg magát ez a különös kertváros, amelyben látványosan érvényesült az „Összefogva könnyebben megy!” életelv – mondják a Tisztviselőtelepi Önkormányzati Egyesület vezetői, és a telep összetartó erőit kutatva így összegezett egykor Pilinyi Péter, kerületi múltkutató is.

Akik itt éltek, írtak is róla

Józsefváros a mai irodalomban is téma

Józsefváros nagyon sok költőnek, irodalmárnak adott otthont. Csak a leghíresebbeket említve: Jókai Mór két helyen is lakott a kerületben, a Bródy Sándor utcában és a Baross-ban. Tóth Árpád a Vas utcában, és időben még inkább visszanyúlva: Katona József, a Bánk bán írója a Szentkirályi utcában. A XX. század második feléből is felidézni érdemes két író-nagyságot: Mándy Ivánt, és a kerületről regényében is megemlékező Fejes Endrét. A kép a Babits által leírt villamosutazás helyszíne, az Örömvölgy a mai Diószeghy utca és a Kőris utcai sarka. Kerekes Pál írása.

Egyszer bolt, hol nem volt…

Baross: a kárpitosok utcája

Kerületünk története gazdag az ipari emlékekben. Sokan persze főleg a Ganz-ra gondolnak, a Százados úti kenyérgyárra, a Szentkirály utcai Stühmer csokoládé-üzemre, és sok más nagy vállalkozásra. Kerekes Pál írása.

Mozik egykor és ma

Corvin volt, van, lesz

Józsefváros a magyar mozi történetében is jelentős szerepet játszott, elsősorban a Nagykörút hajdani bulvár funkciója miatt. Több közülük, mint például az Uránia és a Corvin, ma is filmszínházként működnek. Kerekes Pál írása.

Majdnem elfelejtett történet

A Kálvária kálváriája

Józsefváros egyik jellegzetes forgalmi csomópontja a Kálvária tér. A Baross utcába itt torkolnak be a messziről futó, szűk utcák. Trolibuszok, autóbuszok fékeznek a kopár megállókhoz. A zebrához érve gyakran tülkölnek az autósok. Kerekes Pál írása.

Baross utca

Hajdan villamos járt rajta

Az első rendszeres villamosjárat, leszámítva a kísérleti szakaszokat, éJózsefvárosban indult el 1889. július 30-án. Az Egyetem tér és az Orczy tér között közlekedett a Stáczió (ma Baross) utcában. Ez volt Budapest első normál nyomtávú villamosvonala. A kocsiszín helyét az utca végén, a Köztemető (ma Fiumei) útnál jelölték ki. Itt volt az újonnan beszerzett kocsik próbapályája is.

Hol laktak a híres költők, írók Józsefvárosban?

Iskolás olvasmányokból általában tudjuk, hol éltek neves irodalmáraink. Persze többnyire Budapesten, de más városok is büszkélkedhetnek jeles szerzőkkel. Kerekes Pál írása.

Egy körúti tábornok

Kerekess József, a miskolci csata parancsnoka

Trianon kapcsán a televízióban visszaemlékeztek az akkori idők hős katonáira, elsősorban a cseh megszállók elleni harcok eseményeinek tükrében. Salgótarján, Balassagyarmat: csodás színmagyar városok, de a mohó, határaikat kereső új országkezdemények igyekeztek megszállni ezeket a vasúti, ipari gócpontokat. Miskolc is elesett, már zsupánok fogtak neki a közigazgatás megszervezésének. A magát Tanácsköztársaságnak mondó politikai alakulat megpróbált ellenállni. A Monarchia hadseregének tisztjeit is megnyerte a feladathoz. Kerekes Pál írása.

Nagyobb teret a múltnak!

"A helytörténet nemcsak múlt-búvárkodás, a városmarketing része"

Immár két ülést tartott a Józsefvárosi Helytörténeti Tanács május 16-án, hétfőn. A tanácskozást megnyitó Zentai Oszkár képviselő, bizottsági elnök hangsúlyozta: Józsefváros új városi arculatának fontos része a kerület emlékeinek, értékes hagyományainak megismerése és megismertetése.

Józsefváros története

A mai Józsefváros az 1720-as években kezdett benépesedni. Az uralkodó háztípust, a földszintes agyagépületeket az 1838-as árvíz elpusztította. Az árvíz után jelentős újjáépítés kezdődött, ekkor kezdtek kialakulni a városias jellegű utcák és középületek. A József körút kiépülése után a millennium évére a főbb utak bérházai is felépültek. Ezek már többemeletes bérházak voltak. A betelepülés, a közlekedés (1866: lóvasút, 1899: villamosvasút) és a gyáripar (főleg vasútépítés - pl. Ganz és MÁVAG - és bérkaszárnya-építés) fejlődésével volt arányos, Józsefváros lakosainak száma 1890-re 91 303 főre nőtt, ami a főváros lakosságának 18,8%-át jelentette.

A rovat további hírei

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben