Budapest Főváros VIII. kerület
Józsefvárosi Önkormányzat

1082 Budapest, Baross u. 63-67.

06-1-459-2100

hivatal@jozsefvaros.hu

KÖZÖSSÉGI RÉSZVÉTEL A KERÜLETBEN

Készen állnak a közös döntésekre a józsefvárosiak - Forrás: Józsefváros újság

2020. március 08. vasárnap

Józsefváros negyedeiben az önkormányzati választás után, tavaly novemberben és decemberben 5 közösségi fogadóórát szerveztek. Ezeken a lakosok megismerhették a kerület képviselőit és vezetését, és megindulhatott a párbeszédet a kerület előtt álló legfontosabb kihívásokról. A fogadóórákon kitöltött kérdőívek értékelése elkészült, de az igények felmérése folytatódik.

Több száz józsefvárosi lakos vett részt a tavaly év végi közösségi fogadóórákon, amelyek idén is folytatódnak (februárban előbb a Magdolna-negyedben, majd a Corvin-negyedben rendeztek ilyen fórumot, utóbbiról tudósításunkat az újság 6. oldalán olvashatják). A tavaly novemberi és decemberi fogadóórákon megjelentek közül sokan kitöltötték az önkormányzat kérdőívét is, amely külön figyelmet fordított a kerületiek közösségi részvételi igényeire is.

Sűrűn, fogadóórákon

A kérdőívek kiértékelése mostanra elkészült, az eredményekből pedig az látszik, hogy a legtöbben a saját helyi képviselőjükkel havonta és egyéni fogadóóra formájában igénylik a találkozást. A polgármestertől a lakók szintén havi rendszerességű kapcsolattartást várnak, és itt is kiemelt találkozási forma az egyéni fogadóóra. Megkérdezték a résztvevőket arról is, szerintük hogyan kellene az önkormányzatnak a lakosságot bevonnia a kerület ügyeibe – itt kiemelten sokan említették a különböző digitális formákat és a kérdőíves megkérdezést.

Arra a kérdésre, milyen gyakran kellene a lakossággal kapcsolatot tartania az egyéni képviselőnek, a válaszadók fele havi rendszerességű, valamivel több, mint negyede pedig negyedévi rendszerességű kapcsolattartást jelölt meg.

A legtöbben a képviselők egyéni fogadóóráját preferálják, másodikként pedig az e-mailes kapcsolattartást jelölték meg. Ami a polgármestert illeti, a válaszadók negyede havonta, egy másik negyede negyedévente és szintén negyede félévente igényli vele a kapcsolattartást. Pikó András egyébként hetente videós beszámolóval is jelentkezik jelenleg, de a válaszokból kiderült, hogy őt is a legtöbben személyesen, a fogadóóráján keresnék fel szívesen.

A lakók bevonása

A közösségi fogadóórákon a kérdőívet kitöltőket arra is kérték, fogalmazzák meg, szerintük hogyan vonja be az önkormányzat a lakókat a kerület ügyeibe. Erre jött a legtöbb, számos részletes és konkrét ötletet is tartalmazó válasz. A fenti szófelhő a legjellemzőbb válaszok címszavait tartalmazza. A szavak nagysága az említések gyakoriságára utal: a nagyobb méretű ötleteket többen mondták, mint a kisebbeket. Az ábrából jól látható, hogy a bevonás legfontosabb felületeinek a válaszadók az önkormányzati honlapot és újságot tartják, emellett kiemelten igénylik a kérdőíves megkérdezést és más digitális eszközöket: a közösségi média használatát és az online szavazásokat.

Mindezek az adatok azért fontosak, mert segítenek abban, hogy az önkormányzat olyan eszközökkel törekedjen a lakók bevonására, amelyek valóban hatékonyak és az igényeikre válaszolnak. Bár a válaszadók száma a kerületben élő és érintett lakossághoz képest csekély volt, minden vélemény számít. A még több visszajelzés érdekében idén egy bővített kérdőív segítségével tervezi folytatni az önkormányzat a részvételi igények felmérését, miközben a már eddig megfogalmazott igényeknek is igyekszik megfelelni.

(A Józsefváros újság cikke)

Szöveg: Nagy Zsófia – Lengyel Tibor

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. Részletes leírás Rendben