30 km/h-s övezet kialakítása a Corvin, az Orczy és a Losonci negyedekben

Beruházás helyszíne: A József körút, az Üllői út, az Orczy út és a Baross utca által határolt terület

Beruházó: Józsefvárosi Önkormányzat

Lebonyolító: Rév8 Zrt.

Közreműködő: JGK Zrt., KOBOLD2003 Kft., Értékterv Kft., Budapest Közút Zrt.

További információ: info@rev8.hu

Beruházás jelenlegi státusza:

 
 
 
 
 
Előkészítés (befejezve)

 
 
 
 
 
Koncepcióalkotás (befejezve)

 
 
 
 
 
Tervezés (befejezve)

 
 
 
 
 
Engedélyeztetés (befejezve)

 
 
 
 
 
Kivitelezés (folyamatban)

 
 
 
 
 
Kész (nincs elkezdve)

Beruházás költsége: 8 650 000 (bruttó Ft)

Kivitelezés várható kezdése: 2025/2. negyedév

Kivitelezés várható befejezése: 2025/2. negyedév

A fejlesztés saját felülete:https://rev8.hu/30km-h-ovezet-corvin-orczy-losonci-negyedekben/

Röviden a beruházásról

A Józsefvárosi Önkormányzat elkötelezett amellett, hogy a kerületben korlátozott sebességű övezeteket hozzon létre, ezzel növelve a közlekedésbiztonságot, csökkentve a levegő- és zajszennyezést és ösztönözve a gyalogos és kerékpáros közlekedést.

2025. áprilisában a József körút, az Üllői út, az Orczy út és a Baross utca által határolt területen 30 km/h-s sebességkorlátozást vezetünk be egy biztonságosabb, egészségesebb és zöldebb Józsefvárosért. Emellett a legtöbb egyirányú utcában lehetővé tesszükk az ellenirányú kerékpározást.

Háttér:  

A közúti balesetek első számú oka a sebességtúllépés. A haladási sebesség növelése együtt jár a féktávolság megnövekedésével, a gépjárművezetők reakcióidejének csökkenésével és a baleset bekövetkezésekor az ütközés erejének növekedésével, ami sokkal súlyosabb személyi sérüléshez vezet, akár halálos kimenetelű is lehet a baleset.

Több városban végzett kutatások eredményei szerint a 30 km/h sebességkorlátozás bevezetése átlagosan 23%-kal csökkentette a közúti balesetek számát, 37%-kal a súlyos sérülést okozó balesetekét, és 38%-kal a haláleseteket okozó balesetekét. Londonban és Brüsszelben például 46%-os csökkenést figyeltek meg a közúti baleseteknél, és 55%-os csökkenést a haláleseteknél.

Az alacsonyabb sebesség környezeti előnyökkel is jár, mivel a károsanyag kibocsátás csökkenésével jár. A kutatások azt mutatják, hogy átlagosan 18%-kal is csökkent a károsanyag kibocsátás, és a zajszennyezés szintje pedig 2,5 dB-lel a 30 km/h-s övezetekben. Ráadásul az üzemanyag-fogyasztás is kisebb lett 7%-kal, ami szintén hozzájárul a negatív környezeti hatások csökkentéséhez. 

Egy 30 km/h-s övezetben sokkal nagyobb biztonságban érezhetik magukat a gyalogosok és a kerékpározók, így szívesebben választják ezeket a közlekedési módokat. A mindennapi mozgás számos egészségügyi előnnyel jár. A rendszeres testmozgás a krónikus betegségek kockázatának csökkenésével, a mentális jóllét javulásával és az életminőség javulásával.

Főbb műszaki tartalom:

A bevezetést követően a József körút, az Üllői út, az Orczy út és a Baross utca által határolt teljes területen legfeljebb 30 km/h sebességgel haladhatnak a járművek. A közösségi közlekedés által használt és a nagyobb forgalmú útvonalak (Illés utca, Diószegi Sámuel utca, Korányi Sándor utca, Csobánc utca) elsőbbsége megmarad, ezek az utcák önállóan kerülnek 30 km/h sebességkorlátozás alá, hasonlóképpen a Diószegi utcát és az Orczy utat összekötő utcák, míg az Üllői út – József körút – Baross utca – Illés utca által határolt és az Illés utca – Korányi Sándor utca – Diószegi Sámuel utca – Kálvária tér által határolt területen 30 km/h-s korlátozott sebességű övezet kerül kialakításra, amelyen belül az utcák kereszteződései egyenrangúak.

Az érintett területen belül amelyik egyirányú utcában csak lehet, lehetővé tesszük a kerékpárosok számára az ellenirányú behajtást. Ezt csak a legnagyobb gépjármű forgalommal rendelkező, ugyanakkor szűk utcákban nem tudjuk teljes hosszban megtenni, valamint a derékszögű útkanyarulattal rendelkező, ezért nem belátható utcákban kell ettől eltekintenünk.

A kialakítás részeként a 30 km/h-s sebességkorlátozást, illetve az övezet kezdetét és végét jelző táblákat helyezünk ki, valamint az övezetek belépő pontjain annak jelzését az útpályára is felfestjük. A kerékpáros közlekedéssel kapcsolatos szabályokra az egyirányúságot és a kötelező haladási irányt jelző táblák alá felszerelt kiegészítő táblák, továbbá a kereszteződéseknél felfestett kerékpáros piktorgamok hívják fel a figyelmet.

A helyi lakók kérésére megfordul a Füvészkert utcában a forgalom iránya a Jázmin utca és a Práter utca között, így gépjárművel könnyebben érhetik el otthonaikat az ott élők.

 

A beruházással kapcsolatos hírek, események

Weboldalainkon sütiket és egyéb internetes technológiákat használunk azért, hogy jobbá tegyük a böngészési élményt. Kérjük, hogy olvassa és fogadja el adatvédelmi tájékoztatónkat.!