16 darab közlekedési csomópont akadálymentesítése
Beruházás helyszíne: Józsefváros
Beruházó: Józsefvárosi Önkormányzat
Lebonyolító: Városépítészeti Iroda
Beruházás jelenlegi státusza:
Kivitelezés várható kezdése: 2024/1. negyedév
Kivitelezés várható befejezése: 2025/1. negyedév
Röviden a beruházásról
Az Önkormányzat korábban civilekkel, több alkalommal egyeztetve létrehozott egy adatbázist ahol összegyűjtötte a kerületben lévő gyalogos kereszteződések listáját akadálymentesség szempontjából.
Ezeket a csomópontokat térinformatikai rendszerben rögzítette, majd megvizsgálva ezeket összesen 16 db kereszteződést jelölt ki akadálymentesítésre.
Ezek a következők:
Puskin utca-Rákóczi út
Rákóczi út-Puskin utca
Fiumei út-Festetics György utca
Múzeum utca-Szentkirályi utca- elkészült
Stáhly utca-Vas utca- elkészült
Vásár utca-Víg utca
Szűz utca-Baross utca- elkészült
Leonardo da Vinci utca-Brunszvik tér sarok- elkészült
Brunszvik tér-Hock János utca- elkészült
Leonardo da Vinci utca-Brunszvik tér- elkészült
Leonardo da Vinci-szervízút- elkészült
Nap utca-Vajdahunyad utca
Delej utca-Elnök utca- elkészült
Elnökutca-Delej utca- elkészült
Orczy tér buszvégállomás és zebra- elkészült
Puskin utca-Trefort utca
A projekt célja az esélyegyenlőségi szabályok mentén akadálymentes csomópontok létrehozása azon belül pedig első körben a fizikai akadálymentesítés. Azon belül is olyan akadálymentes csomópontok létrehozása, ahol józsefvárosi lakosok minimális segítséggel vagy a nélkül biztonságosan tudjanak közlekedni. A tervezés általános célja, hogy a környezet mindenki számára hozzáférhetővé, átjárhatóvá, használhatóvá, biztonságossá és kényelmessé váljon. A fogyatékos emberek egyenlő esélyeinek betartását törvény írja elő. A felsorolt közlekedési csomópontok akadálymentesítése nem csak a fizikai akadálymentesítést jelenti, hiszen a minél szélesebb körű közlekedési lehetőségekkel a fogyatékos emberek több olyan szolgáltatást elérhetnek, amelyekből eddig kiszorultak vagy éppen több háztömbnyit kellett kerülniük, hogy egy másik útvonalon odajussanak.
Főbb műszaki tartalom:
Járdák, gyalogutak, gyalogos átkelők előtti járdaszakaszok, zebrák kialakításánál a következő fontos szabályokat érdemes szem előtt tartani:
- megfelelő szélesség, hogy két, egymással szembemenő kerekesszék elférjen;
- egyenletes, síkfelületű gyalogos út (burkolat felületi érdessége ne haladja meg a 0,5 cm-t, a burkolat elemeinek hézaga ne haladja meg az 1 cm-t);
- 5%-nál ne legyen nagyobb a menetirányú lejtés sík terepen;
- maximum 1,5 %-os oldalirányú lejtés a csapadék elvezetésére;
- vízelvezető csatornák, rácsok elhelyezése kerülendő (ha elkerülhetetlen, akkor a rácsnagyság maximum 2×2 cm legyen a bottal vagy mankóval történő biztonságos közlekedés érdekében);
- vakok és gyengénlátók megsegítése érdekében a járda és gyalogút szegélyei lehetőleg folytonosak legyenek;
- ahol a járófelület és a környezet között nincs különbség (pl. járda és kerékpárút), ott az útvonalak találkozása mentén tapintható és látható felületváltás elhelyezése javasolt;
- a felületképző anyagok váltogatása segíti a vakok és gyengénlátók tájékozódását, pl. taktilis útburkolati jelzés (félgömb, csonka kúpos alak), akadályok előtti figyelmeztető jelzés (de a nem jól elhelyezett taktilis útburkolat balesetveszélyes és félrevezető lehet!);
- hirdetőtáblák, padok és más tárgyak (pl. szemetes) úgy legyenek elhelyezve, hogy ne szűkítsék le a járda szélességét (utcabútorok csoportos elhelyezése célravezetőbb);
- ha hosszabb útszakaszokon nincs taktilis útburkolati jelzés, akkor is szükséges a kereszteződéseknél, a süllyesztett szegély előtt kontrasztos és megfelelően érdesített útburkolati jelzés kialakítása; sebességkorlátozással ellátott zónák (20-as, 30-as) esetében előnyösebb az útkereszteződés szintjének megemelése, mint a süllyesztett szegély-fekvőrendőr kombináció (itt is fontos a vakok és gyengénlátók számára a megfelelő felületkialakítás, a gyalogos zóna és az autóút elkülönítése taktilis és vizuális információt hordozó burkolattal).