16 darab közlekedési csomópont akadálymentesítése

Beruházás helyszíne: Józsefváros

Beruházó: Józsefvárosi Önkormányzat

Lebonyolító: Városépítészeti Iroda

Beruházás jelenlegi státusza:

 
 
 
 
 
Előkészítés (befejezve)

 
 
 
 
 
Koncepcióalkotás (befejezve)

 
 
 
 
 
Tervezés (befejezve)

 
 
 
 
 
Engedélyeztetés (befejezve)

 
 
 
 
 
Beszerzés/ Közbeszerzés (befejezve)

 
 
 
 
 
Kivitelezés (folyamatban)

 
 
 
 
 
Kész (nincs elkezdve)

Kivitelezés várható kezdése: 2024/1. negyedév

Kivitelezés várható befejezése: 2025/1. negyedév

Röviden a beruházásról

Az Önkormányzat korábban civilekkel, több alkalommal egyeztetve létrehozott egy adatbázist ahol összegyűjtötte a kerületben lévő gyalogos kereszteződések listáját akadálymentesség szempontjából.

Ezeket a csomópontokat térinformatikai rendszerben rögzítette, majd megvizsgálva ezeket összesen 16 db kereszteződést jelölt ki akadálymentesítésre.

Ezek a következők:

Puskin utca-Rákóczi út

Rákóczi út-Puskin utca

Fiumei út-Festetics György utca

Múzeum utca-Szentkirályi utca- elkészült

Stáhly utca-Vas utca- elkészült

Vásár utca-Víg utca

Szűz utca-Baross utca- elkészült

Leonardo da Vinci utca-Brunszvik tér sarok- elkészült

Brunszvik tér-Hock János utca- elkészült

Leonardo da Vinci utca-Brunszvik tér- elkészült

Leonardo da Vinci-szervízút- elkészült

Nap utca-Vajdahunyad utca

Delej utca-Elnök utca- elkészült

Elnökutca-Delej utca- elkészült

Orczy tér buszvégállomás és zebra- elkészült

Puskin utca-Trefort utca

A projekt célja az esélyegyenlőségi szabályok mentén akadálymentes csomópontok létrehozása azon belül pedig első körben a fizikai akadálymentesítés.  Azon belül is olyan akadálymentes csomópontok létrehozása, ahol józsefvárosi lakosok minimális segítséggel vagy a nélkül biztonságosan tudjanak közlekedni. A tervezés általános célja, hogy a környezet mindenki számára hozzáférhetővé, átjárhatóvá, használhatóvá, biztonságossá és kényelmessé váljon. A fogyatékos emberek egyenlő esélyeinek betartását törvény írja elő. A felsorolt közlekedési csomópontok akadálymentesítése nem csak a fizikai akadálymentesítést jelenti, hiszen a minél szélesebb körű közlekedési lehetőségekkel a fogyatékos emberek több olyan szolgáltatást elérhetnek, amelyekből eddig kiszorultak vagy éppen több háztömbnyit kellett kerülniük, hogy egy másik útvonalon odajussanak.

Főbb műszaki tartalom:

Járdák, gyalogutak, gyalogos átkelők előtti járdaszakaszok, zebrák kialakításánál a következő fontos szabályokat érdemes szem előtt tartani:

  • megfelelő szélesség, hogy két, egymással szembemenő kerekesszék elférjen;
  • egyenletes, síkfelületű gyalogos út (burkolat felületi érdessége ne haladja meg a 0,5 cm-t, a burkolat elemeinek hézaga ne haladja meg az 1 cm-t);
  • 5%-nál ne legyen nagyobb a menetirányú lejtés sík terepen;
  • maximum 1,5 %-os oldalirányú lejtés a csapadék elvezetésére;
  • vízelvezető csatornák, rácsok elhelyezése kerülendő (ha elkerülhetetlen, akkor a rácsnagyság maximum 2×2 cm legyen a bottal vagy mankóval történő biztonságos közlekedés érdekében);
  • vakok és gyengénlátók megsegítése érdekében a járda és gyalogút szegélyei lehetőleg folytonosak legyenek;
  • ahol a járófelület és a környezet között nincs különbség (pl. járda és kerékpárút), ott az útvonalak találkozása mentén tapintható és látható felületváltás elhelyezése javasolt;
  • a felületképző anyagok váltogatása segíti a vakok és gyengénlátók tájékozódását, pl. taktilis útburkolati jelzés (félgömb, csonka kúpos alak), akadályok előtti figyelmeztető jelzés (de a nem jól elhelyezett taktilis útburkolat balesetveszélyes és félrevezető lehet!);
  • hirdetőtáblák, padok és más tárgyak (pl. szemetes) úgy legyenek elhelyezve, hogy ne szűkítsék le a járda szélességét (utcabútorok csoportos elhelyezése célravezetőbb);
  • ha hosszabb útszakaszokon nincs taktilis útburkolati jelzés, akkor is szükséges a kereszteződéseknél, a süllyesztett szegély előtt kontrasztos és megfelelően érdesített útburkolati jelzés kialakítása; sebességkorlátozással ellátott zónák (20-as, 30-as) esetében előnyösebb az útkereszteződés szintjének megemelése, mint a süllyesztett szegély-fekvőrendőr kombináció (itt is fontos a vakok és gyengénlátók számára a megfelelő felületkialakítás, a gyalogos zóna és az autóút elkülönítése taktilis és vizuális információt hordozó burkolattal).

A beruházással kapcsolatos hírek, események

Weboldalainkon sütiket és egyéb internetes technológiákat használunk azért, hogy jobbá tegyük a böngészési élményt. Kérjük, hogy olvassa és fogadja el adatvédelmi tájékoztatónkat.!