A Józsefvárosi Egyesített Bölcsődék és a Partners Hungary Alapítvány spanyol és olasz partnereivel együttműködésben megnyerte a két éven át tartó SUSIEE Fenntarthatóság és interkulturalitás a 0-3 koragyermekkori nevelésben és gondozásban című Erasmus+ Köznevelési stratégiai partnerségek pályázatot.
A projekt számtalan online találkozóját követő első személyes tréningjére a nyár elején került sor Palermoban, ahol a résztvevő országok egy öt napos tréning keretén belül oszthatták meg az eddigi tapasztalatokat, ismerkedhettek egymással, valamint a projekt további lépéseiről is szó esett.
A magyar csapat részeként a Józsefvárosi Egyesített Bölcsődékből 7 fő, illetve a Partners Hungary Alapítványtól 2 fő utazott Palermoba.

A tréning első napján az ismerkedésen túl megosztásra kerültek olyan jó gyakorlatok, amelyeket a partnerek a projekt első fázisában gyűjtöttek interkulturalitás és fenntarthatóság témában. A fókuszában a koragyermekkor és a 3 év alatti gyermekeket nevelő családok állnak, így a bemutatott gyakorlatok is erre a korosztályra vonatkoztak. Számos olyan, a kulturális inklúziót és fenntarthatóságot elősegítő programról, gyakorlatról hallhattunk, amelyeket részben vagy akár egészében a bölcsődei nevelésbe is átemelhetünk. Ezek a gyakorlatok, a projekt egy későbbi szakaszában egy kézikönyv részeként jelennek majd meg, mind a szakemberek, mind pedig a családok számára.
A második napon lehetőségünk volt személyesen is megtekinteni egy Palermo külterületén a háborítatlan természetbe ágyazottan működő alapítványi bölcsőde-óvodát és egy iskolát.

A nap során aktívan részt vehettünk az intézmények életében, azok működését testközelből tapasztalhattuk meg. Az intézmények a fenntarthatóság és természetesség jegyében működnek, pedagógiai programjukban fontos szerepet kap a felfedezés és tanulás támogatása, valamint a családok aktív bevonása a mindennapi életbe. A napot egy közös ötleteléssel zártuk, amely során próbáltuk minél jobban megfogni a kulturális inklúzió és fenntarthatóság lényegét, felmérni a lehetőségeket és a felmerülő nehézségeket mind a szakemberek, mind pedig a gyermekek és családok részéről.
A tréning utolsó napján a projekt későbbi szakaszainak szakmai megvitatása, a feladatok elosztása, kockázatok és határidők egyeztetése történt.

Összességében egy szakmai szempontból változatos és jól hasznosítható programon vehettünk részt Szicíliában, ahonnan számos jó gyakorlatot hoztunk haza, amelyet beépíthetünk a bölcsődei munkánkba.
Erasmus+ KA220-SCH – Cooperation partnerships in school education SUSIEE: Sustainability and interculturality in 0-3 early childhood education and care.



