Január végén indul a helyi identitás- helytörténeti program, melynek célja a sérülékeny csoportok identitásának és a józsefvárosi identitásnak a megerősítése például a zsidó, roma közösség történetének megismerése által.
A programokat a Losonci Téri Általános Iskola és a Molnár Ferenc Magyar- Angol Két tanítási Nyelvű Általános Iskolákkal közösen szervezzük.
A helytörténeti program modellprogramként indul a Józsefvárosi Múzeum szervezésében.
A program tapasztalatai kerületi pedagógusok szoros bevonásával kerülnek feldolgozásra. A jövőbeli program végleges formáját is a pedagógusokkal konzultálva alakítjuk ki.
Miért fontos megismerni a lakóhelyünk és a családunk múltját?
A család és a lakóhely, a szűkebb lakókörnyezet múltjának ismerete és személyessé tétele elengedhetetlen ahhoz, hogy az ember igazán otthon érezze magát Józsefvárosban. A helytörténeti ismereteknek továbbá fontos szerepük van a helyi identitás kialakításában és megerősítésében, ami a település népességmegtartó erejét is növelheti.
Bízunk abban, hogy a helytörténeti oktatás beépülése a józsefvárosi iskolák életébe elindít egy olyan folyamatot, mely során az iskola esélykiegyenlítő szerepe megnő és a szabad iskolaválasztással, a kerületben élő tanulók aránya egyenletesebb eloszlást mutat majd az intézményekben.
A Helytörténeti program tervezett menetrendje:
Az iskolai csoportokkal összesen 20 héten keresztül dolgozunk együtt, így a program alatt összesen 5 témacsoportot dolgozunk fel alkalomról-alkalomra.
Alapvető cél, hogy a diákok elsajátítsanak egy olyan technikát, (hang-és filmvágás, stop-motion animáció, internetes forrásgyűjtés és feldolgozás, stb.), amely közvetlenül vagy áttételesen kapcsolódik a feldolgozott helytörténeti témához.
A foglalkozásokat az iskolákban, míg a témacsoportokat lezáró összegző alkalmakat a Józsefvárosi Múzeumban tartjuk.