16 darab közlekedési csomópont akadálymentesítése

Beruházás helyszíne: Józsefváros

Beruházó: Józsefvárosi Önkormányzat

Lebonyolító: Városépítészeti Iroda

Beruházás jelenlegi státusza:

 
 
 
 
 
Előkészítés (befejezve)

 
 
 
 
 
Koncepcióalkotás (befejezve)

 
 
 
 
 
Tervezés (befejezve)

 
 
 
 
 
Engedélyeztetés (befejezve)

 
 
 
 
 
Beszerzés/ Közbeszerzés (befejezve)

 
 
 
 
 
Kivitelezés (befejezve)

 
 
 
 
 
Kész (befejezve)

Kivitelezés várható kezdése: 2024/1. negyedév

Kivitelezés várható befejezése: 2024/4. negyedév

Röviden a beruházásról

Háttér:
Az Önkormányzat korábban civilekkel, több alkalommal egyeztetve, létrehozott egy adatbázist, amelyben összegyűjtötte a kerületben lévő gyalogos kereszteződések listáját akadálymentesség szempontjából. Ezeket a csomópontokat térinformatikai rendszerben rögzítette, majd megvizsgálta, és összesen 16 db kereszteződést jelölt ki akadálymentesítésre.

Az érintett csomópontok a következők voltak: Puskin utca–Rákóczi út, Rákóczi út–Puskin utca, Fiumei út–Festetics György utca, Múzem utca–Szentkirályi utca, Stáhly utca–Vas utca, Vásár utca–Víg utca, Szűz utca–Baross utca, Leonardo da Vinci utca–Brunszvik tér sarok, Brunszvik tér–Hock János utca, Leonardo da Vinci utca–Brunszvik tér, Leonardo da Vinci szervízút, Delej utca–Elnök utca, Elnök utca–Delej utca, Orczy tér buszvégállomás és zebra, Puskin utca–Trefort utca.

Főbb célok:
A projekt célja az esélyegyenlőségi szabályok érvényesítése mentén olyan akadálymentes csomópontok kialakítása volt, amelyek biztosítják, hogy a józsefvárosi lakosok minimális segítséggel vagy anélkül biztonságosan közlekedhessenek. Az akadálymentesítés fizikai megoldásokkal történt, hogy a környezet mindenki számára hozzáférhető, átjárható, biztonságos és kényelmes legyen. Kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy a fogyatékos emberek egyenlő esélyeit törvényben előírt módon biztosítsák, és olyan közlekedési lehetőségeket alakítsanak ki, amelyek csökkentik a közszolgáltatások elérésének nehezítő körülményeit.

Főbb műszaki tartalom:
A projekt során a kijelölt kereszteződéseknél taktilis jelzések kerültek elhelyezésre a gyengénlátók segítésére, szegélysüllyesztéseket végeztek a kerekesszékkel közlekedők számára, valamint szükség esetén utcabútorokat és egyéb berendezéseket helyeztek át, hogy megkönnyítsék a térhasználatot. A beruházás során kiemelt figyelmet fordítottak a csomópontok átláthatóságára, a biztonságra, valamint az esztétikai szempontokra is.

Lebonyolító: Városépítészeti Iroda, JGK Zrt.

 

– Térburkolat megújítása

– Ülőfelületek elhelyezése

– Planténer elhelyezése

– Támfal rendbetétele

 

Stáhly utca-Vas utca

Vásár utca-Víg utca

Szűz utca-Baross utca

Leonardo da Vinci utca-Brunszvik tér sarok

Brunszvik tér-Hock János utca

Leonardo da Vinci utca-Brunszvik tér

Leonardo da Vinci-szervízút

Delej utca-Elnök utca

Elnökutca-Delej utca

Orczy tér buszvégállomás és zebra

Puskin utca-Trefort utca

A projekt célja az esélyegyenlőségi szabályok mentén akadálymentes csomópontok létrehozása azon belül pedig első körben a fizikai akadálymentesítés.  Azon belül is olyan akadálymentes csomópontok létrehozása, ahol józsefvárosi lakosok minimális segítséggel vagy a nélkül biztonságosan tudjanak közlekedni. A tervezés általános célja, hogy a környezet mindenki számára hozzáférhetővé, átjárhatóvá, használhatóvá, biztonságossá és kényelmessé váljon. A fogyatékos emberek egyenlő esélyeinek betartását törvény írja elő. A felsorolt közlekedési csomópontok akadálymentesítése nem csak a fizikai akadálymentesítést jelenti, hiszen a minél szélesebb körű közlekedési lehetőségekkel a fogyatékos emberek több olyan szolgáltatást elérhetnek, amelyekből eddig kiszorultak vagy éppen több háztömbnyit kellett kerülniük, hogy egy másik útvonalon odajussanak.

Főbb műszaki tartalom:

Járdák, gyalogutak, gyalogos átkelők előtti járdaszakaszok, zebrák kialakításánál a következő fontos szabályokat érdemes szem előtt tartani:

  • megfelelő szélesség, hogy két, egymással szembemenő kerekesszék elférjen;
  • egyenletes, síkfelületű gyalogos út (burkolat felületi érdessége ne haladja meg a 0,5 cm-t, a burkolat elemeinek hézaga ne haladja meg az 1 cm-t);
  • 5%-nál ne legyen nagyobb a menetirányú lejtés sík terepen;
  • maximum 1,5 %-os oldalirányú lejtés a csapadék elvezetésére;
  • vízelvezető csatornák, rácsok elhelyezése kerülendő (ha elkerülhetetlen, akkor a rácsnagyság maximum 2×2 cm legyen a bottal vagy mankóval történő biztonságos közlekedés érdekében);
  • vakok és gyengénlátók megsegítése érdekében a járda és gyalogút szegélyei lehetőleg folytonosak legyenek;
  • ahol a járófelület és a környezet között nincs különbség (pl. járda és kerékpárút), ott az útvonalak találkozása mentén tapintható és látható felületváltás elhelyezése javasolt;
  • a felületképző anyagok váltogatása segíti a vakok és gyengénlátók tájékozódását, pl. taktilis útburkolati jelzés (félgömb, csonka kúpos alak), akadályok előtti figyelmeztető jelzés (de a nem jól elhelyezett taktilis útburkolat balesetveszélyes és félrevezető lehet!);
  • hirdetőtáblák, padok és más tárgyak (pl. szemetes) úgy legyenek elhelyezve, hogy ne szűkítsék le a járda szélességét (utcabútorok csoportos elhelyezése célravezetőbb);
  • ha hosszabb útszakaszokon nincs taktilis útburkolati jelzés, akkor is szükséges a kereszteződéseknél, a süllyesztett szegély előtt kontrasztos és megfelelően érdesített útburkolati jelzés kialakítása; sebességkorlátozással ellátott zónák (20-as, 30-as) esetében előnyösebb az útkereszteződés szintjének megemelése, mint a süllyesztett szegély-fekvőrendőr kombináció (itt is fontos a vakok és gyengénlátók számára a megfelelő felületkialakítás, a gyalogos zóna és az autóút elkülönítése taktilis és vizuális információt hordozó burkolattal).

A beruházással kapcsolatos hírek, események

Weboldalainkon sütiket és egyéb internetes technológiákat használunk azért, hogy jobbá tegyük a böngészési élményt. Kérjük, hogy olvassa és fogadja el adatvédelmi tájékoztatónkat.!