Hagyatéki eljárás

event_available Utolsó frissítés:

Ügy rövid leírása

A hagyatéki eljárás lefolytatása a jegyző hatáskörébe tartozik.

Illetékességgel – alapesetben – az örökhagyó utolsó belföldi lakóhelye szerinti jegyző rendelkezik. Ennek hiányában az örökhagyó utolsó tartózkodási helye, előzőek hiányában az örökhagyó belföldi elhalálozásának helye, amennyiben előzőek sem teljesülnek, akkor a hagyatéki vagyon fekvésének helye szerinti jegyző rendelkezik illetékességgel.

Amennyiben az elhunyt magyar állampolgárnak az állampolgárságon kívül semmilyen, az illetékességet meghatározó kapcsolata (lakóhelye, tartózkodási helye, elhalálozásának helye vagy vagyona fekvése) nincs Magyarországgal, az öröklésben érdekelt kérelmére a Magyar Országos Közjegyzői Kamara dönt arról, hogy melyik jegyző illetékes az eljárás lefolytatására.

Az Anyakönyvi Iroda a hagyatéki ügyekben folytatott tevékenysége során a hagyatéki eljárásról szóló 2010. évi XXXVIII. törvényben és a hagyatéki eljárás egyes cselekményeiről szóló 29/2010. (XII. 31) Kormányrendeletben foglaltak szerint jár el.

Ügyintézés folyamata

Az eljárás indulhat hivatalból vagy bejelentésre.

A hagyatéki eljárás hivatalból indul, ha a jegyző a halottvizsgálati bizonyítvány alapján – ennek hiányában a holtnak nyilvánító vagy a halál tényét megállapító végzés alapján az örökhagyó haláláról értesül.

A hagyatéki eljárás bejelentés alapján indul, ha olyan személy jelenti be az örökhagyó halált, akinek a hagyatéki eljárás megindításához jogi érdeke fűződik.

A hagyatéki eljárás lefolytatásához kapcsolódó hozzátartozói nyilatkozat és a haláleset bejelentése elektronikus úton (ügyfélkapun keresztül), postai úton vagy személyesen nyújtható be.

Postai benyújtás: Józsefvárosi Önkormányzat Polgármesteri Hivatal 1082 Budapest, Baross u. 63-67.

Budapest VIII. kerületében a személyes ügyintézéshez előzetes időpontfoglalásra van lehetőség.

Időpont itt foglalható

Határidők és díjak

Az ügyintézési határidő: 30 nap

A határidő kezdete a jegyzőnek a kötelező leltározás alá eső vagyontárgyról vagy a leltár felvételét kötelezővé tevő tényről, körülményről okiratból tudomás szerzését követő nap.

A hagyatéki igény soha nem évül el, így hagyatéki eljárás bármikor kezdeményezhető.

Elektronikus ügyintézés

Kérelmet elektronikusan az E-Önkormányzat portálon a https://ohp-20.asp.lgov.hu segítségével vagy a https://epapir.gov.hu/ oldalon keresztül nyújthat be.

Ügyfélkapuját itt éri el: https://ugyfelkapu.gov.hu/. Ha még nem rendelkezik saját ügyfélkapuval, akkor a regisztráció módjáról szintén ezen az oldalon tájékozódhat.

Az e-mailen történő kapcsolatfelvétel nem minősül elektronikus úton történő kapcsolatfelvételnek.

Felelős szervezeti egység
Anyakönyvi Iroda

meeting_room 1082 Budapest, Baross u. 63-67.meeting_room földszintemail anyakonyv@jozsefvaros.huphone +36 1/459-2106phone +36 1/459-2176
Ügyintézők
Király Judit Márta

hagyatéki és gyámhatósági ügyintéző

Hatósági Ügyosztálychevron_rightAnyakönyvi Iroda

meeting_room fsz. 10.email kiralyj@jozsefvaros.hu
Regős Barbara

hagyatéki ügyintéző

Hatósági Ügyosztálychevron_rightAnyakönyvi Iroda

meeting_room fsz. 10.email rbarbara@jozsefvaros.hu
Takács Viktória

hagyatéki ügyintéző

Hatósági Ügyosztálychevron_rightAnyakönyvi Iroda

meeting_room fsz. 10.email takacs.viktoria@jozsefvaros.hu
Mellékletek
Kérelem hagyatéki eljárás megindításához
event_available Utolsó frissítés: 2022. április 19.
352 KB PDF dokumentum
Nyilatkozat a hagyatéki leltár tartalmát képező adatok megállapításához
event_available Utolsó frissítés: 2022. április 19.
369 KB PDF dokumentum

Oldalaink használatához csak a legszükségesebb esetben használunk sütiket (az Ön böngészőjében tárolt adatokat). Ezzel okossabbá tehetjük az oldalt az Ön számára. Kérjük, hogy az oldal használatának megkezdése előtt tekintse át és fogadja el  Adatvédelmi tájékoztatónkat!