Hagyatéki eljárás

A hagyatéki eljárás célja, feladata: a belföldön maradt hagyaték leltározása, a közjegyzői hagyaték átadás céljából.

Rövid leírás

A hagyatéki eljárás lefolytatása a jegyző hatáskörébe tartozik.

Illetékességgel – alapesetben – az örökhagyó utolsó belföldi lakóhelye szerinti jegyző rendelkezik. Ennek hiányában az örökhagyó utolsó tartózkodási helye, előzőek hiányában az örökhagyó belföldi elhalálozásának helye, amennyiben előzőek sem teljesülnek, akkor a hagyatéki vagyon fekvésének helye szerinti jegyző rendelkezik illetékességgel.

Amennyiben az elhunyt magyar állampolgárnak az állampolgárságon kívül semmilyen, az illetékességet meghatározó kapcsolata (lakóhelye, tartózkodási helye, elhalálozásának helye vagy vagyona fekvése) nincs Magyarországgal, az öröklésben érdekelt kérelmére a Magyar Országos Közjegyzői Kamara dönt arról, hogy melyik jegyző illetékes az eljárás lefolytatására.

Az Anyakönyvi Iroda a hagyatéki ügyekben folytatott tevékenysége során a hagyatéki eljárásról szóló 2010. évi XXXVIII. törvényben és a hagyatéki eljárás egyes cselekményeiről szóló 29/2010. (XII. 31) Kormányrendeletben foglaltak szerint jár el.

Ügyintézés folyamata

Az eljárás indulhat hivatalból vagy bejelentésre.

A hagyatéki eljárás hivatalból indul, ha a jegyző a halottvizsgálati bizonyítvány alapján – ennek hiányában a holtnak nyilvánító vagy a halál tényét megállapító végzés alapján az örökhagyó haláláról értesül.

A hagyatéki eljárás bejelentés alapján indul, ha olyan személy jelenti be az örökhagyó halált, akinek a hagyatéki eljárás megindításához jogi érdeke fűződik.

A hagyatéki eljárás lefolytatásához kapcsolódó hozzátartozói nyilatkozat és a haláleset bejelentése elektronikus úton (ügyfélkapun keresztül), postai úton vagy személyesen nyújtható be.

Postai benyújtás: Józsefvárosi Önkormányzat Polgármesteri Hivatal 1082 Budapest, Baross u. 63-67.

Budapest VIII. kerületében a személyes ügyintézéshez előzetes időpontfoglalásra van lehetőség.

Határidők és díjak

Az ügyintézési határidő: 30 nap

A határidő kezdete a jegyzőnek a kötelező leltározás alá eső vagyontárgyról vagy a leltár felvételét kötelezővé tevő tényről, körülményről okiratból tudomás szerzését követő nap.

A hagyatéki igény soha nem évül el, így hagyatéki eljárás bármikor kezdeményezhető.

Elektronikus ügyintézés

Kérelmet elektronikusan az E-Önkormányzat portálon a https://ohp-20.asp.lgov.hu segítségével vagy a https://epapir.gov.hu/ oldalon keresztül nyújthat be.

Ügyfélkapuját itt éri el: https://ugyfelkapu.gov.hu/. Ha még nem rendelkezik saját ügyfélkapuval, akkor a regisztráció módjáról szintén ezen az oldalon tájékozódhat.

Az e-mailen történő kapcsolatfelvétel nem minősül elektronikus úton történő kapcsolatfelvételnek.

Vegye fel velünk a kapcsolatot!

Anyakönyvi Iroda

1082 Budapest, Baross u. 66–68. (ügyfélszolgálat) 1082 Budapest, Baross u. 63-67. (főépület) anyakonyv@jozsefvaros.hu +36 1/459-2176 +36 1/459-2106

Ügyintézők

Regős Barbara

hagyatéki ügyintéző

Hatósági Ügyosztálychevron_rightAnyakönyvi Iroda

meeting_room fsz. 10. email rbarbara@jozsefvaros.hu
Takács Viktória

hagyatéki ügyintéző

Hatósági Ügyosztálychevron_rightAnyakönyvi Iroda

meeting_room fsz. 10. email takacs.viktoria@jozsefvaros.hu

Letölthető dokumentumok

Nyilatkozat hagyatéki leltárhoz Utolsó frissítés: 2022. július 18.
30 KB Word dokumentum

Weboldalainkon sütiket és egyéb internetes technológiákat használunk azért, hogy jobbá tegyük a böngészési élményt. Kérjük, hogy olvassa és fogadja el adatvédelmi tájékoztatónkat.!