A Józsefvárosi Önkormányzat megbízásából és a Rév8 koordinálásával lakossági egyeztetést követően 2022-ben teljeskörűen megújul a Práter utca a Futó utca és a Szigony utca közötti szakaszon, valamint a Tömő utca a Leonardo da Vinci utca és a Szigony utca közötti szakaszon.
Célunk, hogy a felújítás végén olyan utcák jöjjenek létre, amelyek az ott élők, dolgozók és közlekedők számára sokkal inkább emberközpontú és rendezettebb környezetet kínálnak.
A beruházás keretében jelentősen javul a gyalogos és kerékpáros közlekedés lehetősége:
– akadálymentessé, beláthatóvá és biztonságosabbá válnak a csomópontok,
– szélesebbek lesznek a járdák,
– lehetőség lesz az utcában kétirányban kerékpározni.
A fizikailag kiemelt csomópontok sebességcsökkentő hatással is bírnak.
A beruházásnak köszönhetően
– megújul a közvilágítás,
– fák kerülnek beültetésre ott, ahol azt a közművek lehetővé teszik,
– több koncentrált rakodóhely kerül kijelölésre, amely következtében rendeződik a parkolás és a környéken üzemelő vállalkozások is működőképesek maradnak.
Az érintetteknek 2021. július 14. és 30. között volt lehetőségük arra, hogy a megosztott információk és látványtervek alapján észrevételeikkel, meglátásaikkal és ötleteikkel hozzájáruljanak az érintett utcaszakaszok végleges terveinek megalkotásához. A véleményezésről szóló felhívást itt találja >>>
A kérdőívet összesen 345-en töltötték ki 17 nap alatt. Mivel a Práter és Tömő utcák véleményezése egymástól független volt, voltak akik, csak az egyik vagy másik utca terveiről alkottak véleményt. A Práter utca tervezett kialakítására 247, míg a Tömő utcára 128 javaslat érkezett.A kitöltők többsége
– a 26 és 65 év közötti korosztályt képviseli,
– a felújítás által érintett Corvin negyedben és a szomszédos Losonci negyedben él.
Minden 10 válaszadóból legalább 8 heti szinten többször is megfordul a felújítandó utcákban.
A véleményezés során az alábbi vélemények fogalmazódtak meg leghangsúlyosabban:
– A megkérdezettek döntő többsége elégedett a tervezett átalakításokkal.
– Sokan több fát, bokrot és összességében kevesebb burkolt felületet szeretnének a felújítandó szakaszokon, mások viszont aggodalmukat fejezték ki a csökkenő parkolóhelyek miatt.
– A kitöltők egyértelműen olyan utcákat képzelnek el, ahol közlekedési módtól függetlenül biztonságosabb haladni, és megadják egymásnak az elsőbbséget az emberek.
– Mivel a látványterveken nem szerepeltek, ezért a kitöltők joggal kérték számon, hogy miért nincsenek padok, szemetesek vagy akár ivókutak a képeken.
– Bár a terveknek megfelelően a járdák akadálymentesen elérhetőek lesznek mindenki számára, a kitöltők jelezték, hogy parkolásgátló oszlopok nélkül nem feltétlenül valósul meg az akadálytalan gyalogos közlekedés.
– Az ötletek között szerepelt, hogy a szakképző iskola előtt legyen egy teresedés az intézményből kiáramló diákok számára.
– Érkezett javaslat arra is, hogy a Práter utca északi oldalán található lakótelep és a Bókay János utca között a két parkoló autó közé ékelve legyen kialakítva egy gyalogos járda.
– A korábbi útfelújítási tapasztalatokból kiindulva a lakosok inkább az aszfaltozott úttestet részesítik előnyben, a járda anyag- és színvilágában pedig a Corvin sétányról ismerős arculatot vinnék tovább.
– Igény mutatkozik különböző parkolóhelyekre: elektromos töltőállomás, mozgássérült parkolóhely, roller és MOL Bubi állomás.
– A közvilágítás fejlesztése, a megfelelő fényerő és a közbiztonság növelése szintén fontos szempont a lakóknak.
Egyes válaszadók tágabb kontextusban is gondolkodtak a felújításról, így javaslatok érkeztek többek között a környező utcák forgalomtechnikai átszervezéséről, a kerékpározás lehetőségeinek javításáról a Baross utca és az Üllői út között, az érintett utcák komplex, elejétől a végéig tartó felújításáról, és felmerült, hogy a köztereink rendbetételekor gondoljunk a leromlott állapotú lakóépületekre is.
Utcaszakaszonkénti bontásban a következő eredmények születtek abból a szempontból, hogy ki mennyi parkolóhelyet, növényt, szemetest vagy ülőhelyet szeretne. (Az egyes szakaszok véleményezése nem volt kötelező, így a lakók változó számban töltötték ki a kérdőívet.)
Práter utca:
Futó utca – Nagy Templom utca: 245 kitöltésből 41 fő több parkolóhelyet, 44 fő több növényt, 12 fő ülőhelyeket, 17 fő pedig szemeteseket kért.
Nagy Templom utca – Leonardo da Vinci utca: 205 kitöltésből 24 fő több parkolóhelyet, 40 fő több növényt, 8 fő ülőhelyeket, 13 fő pedig szemeteseket kért.
Leonardo da Vinci utca – Kis Szigony utca: 197 kitöltésből 11 fő több parkolóhelyet, 43 fő több növényt, 7 fő ülőhelyeket, 6 fő pedig szemeteseket kért.
Kis Szigony utca – Szigony utca: 123 kitöltésből 4 fő több parkolóhelyet, 43 fő több növényt, 4 fő ülőhelyeket, 4 fő pedig szemeteseket kért.
Tömő utca:
Leonardo da Vinci utca – Bókay János utca: 171 kitöltésből 4 fő több parkolóhelyet, 25 fő több növényt, 5 fő ülőhelyeket, 6 fő pedig szemeteseket kért.
Bókay János utca – Szigony utca: 116 kitöltésből 5 fő több parkolóhelyet, 32 fő több növényt, 6 fő ülőhelyeket, 6 fő pedig szemeteseket kért.
Az érintettektől (lakók, kereskedők, szolgáltatók, intézmények) beérkezett releváns javaslatokat összegyűjtöttük és az azonos ötleteket kiszűrtük, majd egy egységes listát hoztunk létre. Ezt a listát egy szakmai zsűri megvizsgálta, és egyetértés esetén ezeket át is emelte a tervekbe.
A zsűri tagjai: Rádai Dániel városfejlesztésért felelős alpolgármester, Barta Ferenc főépítész, Sárkány Csilla a Rév8 vezérigazgatója, Csete Zoltán a Rév8 műszaki igazgatója, Nagyunyomi-Sényi Anna településfejlesztési mérnök, Péterffy Márton településfejlesztési mérnök, Lukács Máté projektmenedzser, Győrfi Dániel építész.
A beérkezett vélemények és ötletek listáját, valamint azt, hogy melyik javaslatokat fogadtuk el, ebben a dokumentumban olvashatja el részletesen >>>
A véleményezés alapjául szolgáló látványtervek itt töltheti le >>>
A megújuló Práter utcáról készült bemutató videó itt érhető el >>>
Jelenleg a beérkezett javaslatok alapján a felújítási tervek véglegesítése folyik, amelyeket végső formájukban egy még az idén megtartandó lakossági fórumon mutatunk be az érdeklődők számára.