A beérkezett javaslatok alapján folytatódik a Békési, a Kölcsey és a Scheiber Sándor utca tervezése

Utolsó frissítés: (Létrehozva: )

Új gyalogosbarát köztér jön létre a Békési utca és a Kölcsey utca találkozásánál

Kiértékeltük a Békési utca, a Kölcsey utca és a Scheiber Sándor utca terveire beérkező lakossági véleményeket, ami alapján elmondható, hogy a kitöltők többsége támogatja a terveket. A kérdőív egy hónapig volt elérhető, és közel 100 kitöltés érkezett be.

A kitöltők közül többen is javasolták, hogy nevezzük el a Békési utca és a Kölcsey utca találkozásánál kialakuló új teret Békési tojásnak, vagy utaljunk rá valamilyen módon a fizikai kialakításban, mert sokan így ismerik és szeretik. A válaszadók között voltak olyanok, akik a két utca teljes hosszában el tudnának képzelni sétálóutcát, míg mások a parkolóhelyek szűkösségére hívták fel figyelmünket. 

Az eredmények alapján folytatódik tovább a három utca tervezése. A beérkezett javaslatokat, ahol lehet, beépítjük a végleges tervekbe. A lakossági észrevételeket és javaslatokat alább találják, ahol a RÉV8 részletes válaszait is elolvashatják.

Hogyan zajlott a tervezés és a tervek véleményezése?

A tervezést megelőzően beszéltünk a három utcában található üzlettulajdonosokkal és szolgáltatókkal, akiknek az észrevételeit beépítettük a koncepciótervbe. Ezt követően az elkészült terveket online véleményezhették a lakók 2023. december 20-tól 2024. január 21-ig, valamint egy tervbemutató eseményt is tartottunk. Ennek leiratát az alábbi linken érik el.

Kik töltötték ki a kérdőívet?

A Békési utca, Kölcsey utca és Scheiber Sándor utca új terveiről 94-en mondták el a véleményüket. A megkérdezettek 6%-a él a Scheiber Sándor utcában, 5%-a Kölcsey utcában, és 47%-uk az utcák közvetlen közelében lakik. 

Miként használják az utcát a kitöltők?

A lakóhelyi adatokon kívül kíváncsiak voltunk arra, hogy milyen gyakran és milyen célból keresik fel az utcákat a kitöltők. Többségük gyalogosan vagy kerékpárral közlekedik az utcákban, ugyanakkor sokan a környék szolgáltatásait, üzleteit is felkeresik.

A megkérdezettek 46%-a nem rendelkezik autóval, és 54%-ának egy vagy annál több gépjárműve van. Bár a parkolási problémákra több helyen (tervbemutató esemény, kérdőív) is kaptunk visszajelzéseket, a kitöltők mindössze 13%-a parkol a három utca valamelyikében.

Hol parkolnak az autóval rendelkező válaszadók?

A megkérdezettek többségének nincsen autója, az autóval rendelkezők többsége pedig a környéken parkol.

Mit tartalmaznak a koncepciótervek?

A Békési utca, a Kölcsey utca és Scheiber Sándor utca megújítására készült vázlattervek az alábbi főbb elemeket tartalmazzák:

  • széles járdák, a gyalogosok biztonságát szolgáló kereszteződések
  • egyirányú, csillapított gépjárműforgalom
  • a gépjárműforgalom iránya megmarad mindhárom utcában 
  • kétirányú kerékpározhatóság a Békési utcában és a Kölcsey utcában
  • tér kialakítása a Békési utca és a Kölcsey utca találkozásánál
  • járdaszintre emelt útpálya, kiemelt szegélyek nélkül
  • faültetés az utcákban és a Békési–Kölcsey-teresedésen
  • további zöldfelületek, ágyások kialakítása
  • egyoldali párhuzamos parkolás
  • új, a Palotanegyedben máshol is alkalmazott burkolatok, köztéri berendezési tárgyak

A Békési utca és a Kölcsey utca kialakítása

A  terv szerint a Békési utca és a Kölcsey utca kialakítása a gyalogosokat és a kerékpárosokat helyezi a középpontba, miközben az autós közlekedés megmarad. A kétoldali parkolás helyett csak egyoldali parkolás maradna meg, mivel így:

  • szélesebb járdákat lehet kialakítani,
  • biztosítani lehet a kétirányú kerékpáros közlekedést,
  • fákat lehet ültetni,
  • biztonságosabb, vonzóbb, rendezettebb utcák alakulnak ki a Palotanegyed kapujában.

A két utcában összesen a korábbi 40 helyett 11 parkolóhely maradna meg. A Békési utca elején egy új rakodóhely lenne, valamint a Kölcsey utcában át lenne helyezve a meglévő rakodóhely. A Kölcsey utca Gutenberg tér felőli végén a Mobi-pont új helyet kapna. 

Az önkormányzat célja a minél hatékonyabb lakossági parkolási rendszer kialakítása, ezért már jóval az utcák átalakítása előtt lehetősége lesz a lakóknak jelentős kedvezménnyel igénybe venni mélygarázsokban lévő privát parkolóhelyeket.  Az ősszel minden, lakossági engedéllyel rendelkező lakót közvetlenül is megkeresünk, hogy megoldást találjunk a felmerülő egyéni helyzetekre.

A terv szerint a Békési utca és a Kölcsey utca találkozásánál egy új tér alakul ki.

  • A téren helyet kapna egy nagy lombkoronát növesztő fa, és további 30 négyzetméter zöldfelület alakítható ki évelő növényekkel és cserjékkel. 
  • A tér igaz pihenő- és találkozóhely lehet, ahol lehetőség van vendéglátóterasz kitelepülésére. Itt elképzelhető akár egy köztéri alkotás elhelyezése is. 

Milyen visszajelzéseket kaptunk a Békési utcára és a Kölcsey utcára?

Néhányan leírták, hogy a térkő burkolatot nem tartják jó megoldásnak. A díszburkolatot a Horánszky utcától és a Mária utcától eltérő technológiával rögzítjük majd. Az új technológiát a megújult Krúdy utcában és Mária utcában használtuk először. A térkő burkolatok jól működnek Budapesten gépjárművek által járt helyeken is, ehhez megfelelő technológia szükséges a burkolat kialakításánál. 

Előnye, hogy az utca használói számára egyértelművé teszi, hogy csillapított forgalmú, a gyalogosokat előnyben részesítő közterületen járnak, ahol a járművezetőknek nagyobb odafigyeléssel és lassabban kell közlekedniük. Emellett a Palotanegyed hangulatához és eddigi kialakításához ez illeszkedik.

Az utcák teljes gyalogoszónává alakításának igényét forgalomtechnikai okokból, valamint a lakók közlekedésének biztosítása érdekében kell elvetnünk. A Békési utca és Kölcsey utca sétálósítása, a gépjárműforgalom elől való teljes lezárása nem megoldható, mert ezeken az utcákon lehet csak elhagyni a Palotanegyedet autóval a József körút irányába, illetve a Csarnok negyed felé is a Kölcsey utcán keresztül lehet eljutni. 

Ha csak a Békési utcát alakítanánk át gyalogoszónává, akkor a Kölcsey utcán keresztül kellene megoldanunk a jobbra kanyarodást a Körútra, ami az ottani gyalogátkelőhely nagy forgalma miatt csak külön kanyarodósávból lenne lehetséges. Így nem maradna elegendő hely a kényelmes gyalogos közlekedésnek, parkolósávnak, valamint a fák ültetésének. Reményeink szerint viszont a kiszélesített járdák, a nagyobb zöldfelületek kárpótolni tudják azokat, akik még több zöldet és gyalogos közlekedésre alkalmas területet szeretnének.  

A Scheiber Sándor utca kialakítása

A helyben lakók több mint 80%-a támogatja a Scheiber Sándor utca  tervének  megvalósítását. 

A terv szerint egyoldali parkolás marad az utcában, de a parkolósáv átkerül a másik oldalra. A mainál rövidebb szakaszon lehet majd parkolni, mivel az Országos Rabbiképző – Zsidó Egyetem bejárata előtt egy új teresedés jön létre. Így a korábbi 11-ből 6 parkolóhely marad meg, a parkolással együtt pedig a jelenlegi rakodóhely is a túloldalra kerül át. 

Milyen további javaslatokat kaptunk a kitöltőktől?

Felmerült igényként, hogy miért nem telepítünk talajkapcsolatos fákat. Megvizsgáltuk, és sajnos az utca szűkössége és a közművezetékek sűrűsége nem ad lehetőséget erre. Ezért szerepelnek a terveken ültetőedények és ágyások, ahová majd árnyéktűrő évelő növényeket tudunk telepíteni.

Volt olyan kitöltő, aki jelezte, hogy a mozgáskorlátozott-parkolóhely nem szerepel a terven. A mozgásukban korlátozottak számára fenntartott parkolóhelyeket nem szüntetjük meg, és jelölni fogjuk a végleges terveken. 

Jelenleg folyik a három utca terveinek módosítása a beérkezett javaslatok alapján. 

A beérkezett lakossági észrevételek és javaslatok megtalálhatóak az alábbi dokumentumban, ahol  a RÉV8 részletes válaszait is elolvashatják.

Weboldalainkon sütiket és egyéb internetes technológiákat használunk azért, hogy jobbá tegyük a böngészési élményt. Kérjük, hogy olvassa és fogadja el adatvédelmi tájékoztatónkat.!