A Józsefvárosi Önkormányzatban az elmúlt két évben lefektettük a részvételi önkormányzás modelljét, amely egyre színvonalasabban és mélyebben vonja be a helyi lakókat az őket érintő döntésekbe konzultatív formában. A részvételi folyamatok köre az igen kicsi döntésektől (milyen játékot vásároljunk a Tisztes utcai játszótérre), a nagyobb szabású kérdéseken át (hogyan újítsuk fel a Déri Miksa utcát) a legnagyobbakig terjed. Ilyen volt 2020 végén a parkolás konzultációja, vagy éppen a 2022-ben tervezett részvételi költségvetés. A rendszeres közösségi fogadóórákkal, fórumokkal és konzultációs folyamatokkal a helyi lakosság körében nemcsak egyre inkább elfogadott, hanem már el is várt az önkormányzat nyitottsága és bevonó működése. Fontos, hogy ezt a fejlődési utat ne rekesszük be, hanem folyamatosan vigyük tovább.
Az önkormányzat vagyona közvagyon. Az, hogy mit kezdünk ezzel a hatalmas értékkel mindannyiunk közös ügye. Ezért döntött úgy a Józsefvárosi Önkormányzat, hogy rendhagyó módon társadalmi vitára bocsátotta a közép- és hosszú távú vagyongazdálkodási tervet. Ezzel a lépéssel hagyományt kívánunk teremteni, hiszen nem történt még ilyen az önkormányzat történetében, és nem tudunk más hazai példáról sem.
A társadalmi egyeztetés céljaiként az alábbiakat jelöltük meg:
- közérthető tájékoztatás a vagyongazdálkodási terv tartalmáról,
- véleményezési lehetőség biztosítása a szakmai és egyéb szervezeteknek,
- véleményezési lehetőség biztosítása a szélesebb helyi közvéleménynek, ideértve a helyi lakosokat, szervezeteket és befektetőket.
Az egyeztetés az Európa Tanács társadalmi egyeztetések szintjeit bemutató skáláján a „konzultáció” szintjének felel meg, melynek lényege, hogy a döntéshozók széles körben kikérik az érintettek és szakértők véleményét, majd a végső döntést a vélemények mérlegelése után a döntéshozók maguk hozzák meg.
Józsefváros közép- és hosszú távú vagyongazdálkodási tervének tervezete 2022. február 8-án került ki az Önkormányzat honlapjára társadalmi és szakmai egyeztetés céljából. A társadalmi, szakmai egyeztetés során az alábbi eszközöket használtuk:
- 2022. február 8. és március 1. között írásbeli véleményezési lehetőséget biztosítottuk a lakosságnak, és szakmai szervezeteknek.
- 2022. február 22-én zártkörű online műhelyt tartottunk civil szervezetekkel/szerveződésekkel.
- 2022. március 1-jén tájékoztató fórumot tartottunk a lakosságnak a Kesztyűgyárban.
Az írásbeli véleményezés során a legtöbb vélemény az önkormányzati bérházak besorolásához érkezett.
Az összes beérkezett vélemény összefoglalását és az azokra adott válaszokat itt tekinthetik meg >>>
A vagyongazdálkodási terv tervezetében a 100 százalékban önkormányzati tulajdonban lévő bérházakat az alábbi kategóriákba soroltuk:
- Épületszerkezeti felújítás nem szükséges,
- Felújítandó: épületfelújítás szükséges,
- Bontandó.
A bontásra javasolt épületeket eredetileg két csoportra osztottuk:
- 2022-2024 között, azaz középtávon (I. kategória) bontandó.
- 2025-2029 között, azaz hosszú távon bontandó (II.-III.-IV kategória).
A hosszú távon bontandó kategóriát további 3 alkategóriába osztottuk, a bontásra jelölés oka szerint csoportosítva:
- II. kategória a Semmelweis Egyetem fejlesztési szándékainak tükrében középtávú kategóriává alakulhat át. Ez a kategória a Semmelweis Egyetem Tudományos és Innovációs Park és iMedTech Kiválósági Központ kialakítása és komplex fejlesztése beruházások (Science park) projekt vonzáskörzete.
- III. kategória a 2025-2029 között bontandó épületeket tartalmazza.
- IV. kategória esetén az önkormányzati bérházak bontása emlékőrzési szempontok miatt kérdéses, vita tárgya.
A vagyongazdálkodási tervben az önkormányzati bérházakat a műszaki állapotfelmérések és a szakmai, társadalmi egyeztetés eredményeként végül 6 kategóriába soroltuk:
- Épületszerkezeti felújítás nem szükséges
- Felújítandó: Épületfelújítást igényel
- Funkcióváltásra javasolt
- Egységes koncepció szükséges a Diószegi S. u. 18-28. épületekre és a Sárkány u. 12/b-re
- Középtávon bontandó – épületkiürítés megkezdése 2024-ig
- Hosszú távon bontandó – épületkiürítés 2025-2029 között
Az alábbi táblázatban épületenként összefoglaljuk, hogy melyik kategóriából melyikbe került az adott bérház és milyen észrevétel érkezett a konzultáció során.
Cím | Vagyongazdálkodási Terv – konzultáció
előtti besorolás |
Vagyongazdálkodási Terv– jelenlegi besorolás | Beérkezett vélemények |
Diószegi S. u.18. | Felújítandó:Épületfelújítást igényel | Funckcióváltásra, átalakításra érkezett javaslat: „ezeknél az épületeknél van lehetőség arra, hogy orvosolni lehessen a Magdolna- és Orczy-
negyedekben a lakhatási szegénységet konzerváló szobakonyhák örökségét, és egybenyitni a lakások legalább egy részét”. |
|
Diószegi S. u.20. | Felújítandó:Épületfelújítást igényel | ||
Diószegi S. u.22. | Felújítandó:Épületfelújítást igényel | ||
Egységes koncepció
szükséges a Diószegi S. u. 18-28. épületekre és a Sárkány utca 12/b-re. |
|||
Diószegi S. u.
24. |
Hosszú távon bontandó
II. – Semmelweis XXI. Fejlesztési terület vonzáskörzete |
– | |
Diószegi S. u.
26. |
Hosszú távon bontandó
II. – Semmelweis XXI. Fejlesztési terület vonzáskörzete |
Egy vélemény érkezett, mely a Diószegi S. u. 26-ot felújításra javasolja. | |
Diószegi S. u.
28. |
Hosszú távon bontandó
II. – |
– |
Semmelweis XXI. Fejlesztési terület vonzáskörzete | |||
Sárkány u.
12/b. |
Hosszú távon bontandó
II. – Semmelweis XXI. Fejlesztési terület vonzáskörzete |
– | |
Kálvária u.10. | Felújítandó:Épületfelújítást igényel | Hosszú távon bontandó – épületkiürítés 2025 – 2029 között | Lakossági fórumon felmerült, hogy nagyon rossz állapotban van, kerüljön a bontandó kategóriába. |
Karácsony S.
u. 5. |
Középtávon bontandó | Felújítandó: Épületfelújítást igényel | Több véleményben is
megfogalmazták, hogy kerüljön ki a bontandó körből és inkább újítsa fel az önkormányzat. Gross Lajos sütőháza, egykori csillagos ház. A zsidó örökség részét képezi, emlékőrzési szempontok miatt szükséges lenne a megmentése. |
Vajdahunyad u. 11. | Középtávon bontandó | Felújítandó: Épületfelújítást igényel | A beérkezett vélemények ki kellene javítani a szomszédos építkezés miatt okozott károkat. Bontandó
kategóriából a felújítandók közé kellene átsorolni az épületet. Felmerült még a park létrehozása is. |
Magdolna u.36. | Középtávon bontandó | Hosszú távon bontandó – épületkiürítés 2025 – 2029 között | Nem érkezett vélemény, de változott a besorolás. |
Kőris u. 15. | Hosszú távon bontandó
II. – Semmelweis XXI. Fejlesztési terület vonzáskörzete |
Funkcióváltásra javasolt | A beérkezett vélemények alapján
felújításban, funkcióváltásban érdemes gondolkodni. A bontás alapvetően befolyásolná a Kőris utca kisvárosias jellegét. Határozottan megfontolandó olyan funkciók idetelepítése (akár a Vasas Művészegyüttes ingatlanigényének kielégítésével), ami máshol (éppen a lakófunkció miatt) nem oldható meg. |
Kálvária u.
26. |
Hosszú távon bontandó
II. – Semmelweis XXI. Fejlesztési terület vonzáskörzete |
Hosszú távon bontandó – épületkiürítés 2025 – 2029 között | Nem érkezett vélemény, de változott a besorolás. |
Kőris u. 37. | Hosszú távon bontandó
II. – Semmelweis XXI. Fejlesztési terület vonzáskörzete |
Hosszú távon bontandó – épületkiürítés 2025 – 2029 között | Nem érkezett vélemény, de változott a besorolás. |
Dobozi u. 39. | Hosszú távon bontandó
III. – 2025-2029 között bontandó |
Középtávon bontandó – épületkiürítés megkezdése2024-ig | A beérkezett vélemények alapján korábban kellene bontani. Helyén lehetne zöld sétány. |
Baross u. 107. | Hosszú távon bontandó IV – bontása kérdéses | Felújítandó: Épületfelújítást igényel | A beérkezett vélemények alapján felújításra javasolt. Funkcióváltással
lehetne belőle közösségi tér. |
Kis Fuvaros
u. 3. |
Hosszú távon bontandó IV – bontása kérdéses | Felújítandó: Épületfelújítást igényel | A beérkezett vélemények alapján felújításra javasolt. |
Koszorú u.
12. |
Hosszú távon bontandó IV – bontása kérdéses | Felújítandó: Épületfelújítást igényel | A beérkezett vélemények alapján felújításra javasolt. |
Auróra u. 15. | Hosszú távon bontandó IV – bontása kérdéses | Funkcióváltásra javasolt | A beérkező vélemények alapján felújítandó. Funkcióváltással lehetne
belőle közösségi tér. |
Karácsony S. u. 20. | Hosszú távon bontandó IV – bontása kérdéses | Funkcióváltásra javasolt | A beérkező vélemények alapján felújítandó. Funkcióváltással lehetne
belőle közösségi tér. |
Karácsony S. u. 24. | Hosszú távon bontandó IV – bontása kérdéses | Funkcióváltásra javasolt | A beérkező vélemények alapján felújítandó. Funkcióváltással lehetne
belőle közösségi tér. |
Koszorú u.
20. |
Hosszú távon bontandó IV – bontása kérdéses | Funkcióváltásra javasolt | A beérkező vélemények alapján
felújítandó, védelemre jogosult épület. |
Lujza u. 2/b | Hosszú távon bontandó IV – bontása kérdéses | Funkcióváltásra javasolt | A beérkezett vélemények egy része alapján felújítandó, védelemre jogosult épület. Funkcióváltásrajavasolt: turisztikai, vendéglátó ipari hasznosítás is szóba jöhet. De olyan vélemény is érkezett, hogy bontandó, lehetne helyette közösségi tér, zöld felület vagy parkoló. |
Mátyás tér 2. | Hosszú távon bontandó IV – bontása kérdéses | Funkcióváltásra javasolt | A beérkezett vélemények alapján
felújítandó, védelemre jogosult épület. |
Karácsony S.
u. 6. |
Hosszú távon bontandó IV – bontása kérdéses | Hosszú távon bontandó – épületkiürítés 2025 – 2029 között | A beérkezett vélemények egy része alapján nem képez településképi értéket, bontásra javasolt. Egy
vélemény szerint akár korábban is el lehetne kezdeni a bontását. De olyan vélemény is érkezett, hogy felújítandó kategóriába kerüljön, mert jól tükrözi a korai beépítést. |
Lujza u. 19. | Hosszú távon bontandó IV – bontása kérdéses | Hosszú távon bontandó –
épületkiürítés 2025 – 2029 között |
A beérkezett vélemények alapján bontásra javasolt épület. |
A társadalmi egyeztetés során több javaslat érkezett arra vonatkozóan is, hogy mely bontandó épületek, üres telkek helyén legyen közterület, park:
- Karácsony S. u. 10.-Magdolna utca 36.;
- Vajdahunyad utca 8.,
- Tisztes u. 7.,
- Dugonics utca 14. vagy 16.,
- Dobozi utca 39. és Lujza utca 32.
- József utca 25-27.,
- Bauer Sándor u. 9-11. és 13.,
- Magdolna utca 41.
A vagyongazdálkodási tervben a javaslatokat figyelembe véve az alábbi területeket jelöltük ki park, közterület céljára egyelőre. A vagyongazdálkodási terv éves felülvizsgálata során további területek is köztérré, parkká változhatnak.
- Tisztes utca 7.
- Magdolna utca 24-28. (és a Dankó utca 18.)
- Magdolna utca 41.
- Dobozi utca 39. és Lujza utca 32.
A vélemények harmadik markán csoportja a helyiséggazdálkodásra vonatkozóan érkezett. A lakosok és szakmai szervezetek megfogalmazták, hogy:
- szükség lenne dedikáltan civil szervezetek, civil kezdeményezések számára helyiségeket bérbeadni;
- fontos lenne, hogy az üres önkormányzati helyiségállományról friss információk álljanak rendelkezésre online (bérleti díjak, közművesítettség, fotók, alaprajzok,stb);
- fontos lenne a helyiségek folyamatos, aktív hirdetése, mivel jelenleg csak azokat a helyiségeket pályáztatják, amire van érdeklődés;
- az üres társasházi pincékkel kapcsolatban célszerű lenne kidolgozni olyan konstrukciót, ami alapján a társasház hosszú távra a közös költség összegén bérbe veheti a helyiségeket.
A beérkezett vélemények alapján a helyiséggazdálkodással kapcsolatos fejezetet alaposan átdolgoztuk. A helyiséggazdálkodással kapcsolatos fejezetet több ponton kiegészítettük:
- A közép- és hosszútávú köztérfejlesztési elképzelések több utcát is érintenek. A gazdaságfejlesztési szempontból kiemelt jelentőségű és köztérfejlesztésekkel érintett helyi főutcákban lévő önkormányzati helyiségeket nem akarjuk értékesíteni, a kiemelt jelentőségű utcákban a hasznosítható helyiségeket szintén önkormányzati tulajdonban szeretnénk tartani. A fejezetben kijelöltük ezeknek az utcáknak a körét.
- A helyiséggazdálkodást néhány urbanisztikailag kiemelt területen a városnegyed rehabilitációs folyamatának részeként célszerű kezelni. Pilot projektként a Déri Miksa utca megújításával összekapcsolva a környékbeli üzlethelyiségeket integratívan az utca részeként értelmezzük. Fontos az új utca arculatához kapcsolódó funkciók megjelenésének elősegítése, melyek elsősorban a helyieket, a helyi igényeket célozzák.
- Régi probléma az önkormányzati tulajdonban lévő társasházi hasznosíthatatlan, üres pincehelyiségek nagy száma. Ezek után az önkormányzatnak közös költséget kell fizetni, így ezek a helyiségek jelentős mértékű veszteséget okoznak a helyiséggazdálkodásban. A helyiség bérbeadásról szóló önkormányzati rendeletet módosítani fogjuk annak érdekében, hogy a társasházak és a társasházban tulajdonnal rendelkező természetes személyek a közös költség összegén bérelhessék a pinceszinti, alagsori és emeleti hasznosíthatatlan helyiségeket. Ezzel a hasznosíthatatlan társasházi pince és emeleti helyiségek esetén a nullszaldós gazdálkodást próbáljuk meg elérni.
- A Józsefvárosi Önkormányzat számára fontos, hogy a kerületben sok szervezet találjon otthonra és ezzel gazdagodjon a kerületi kulturális, közösségi élete. Az önkormányzati közcélú feladatokhoz kapcsolódó tevékenységet végző szervezetek, személyek számára kedvezményes bérleti díjon biztosítunk helyiségeket.
- Sokan keresnek Józsefvárosban helyiséget, – vállalkozások, civil szervezetek, kulturális szervezetek -, a helyiség bérbeadási tevékenység mégis nagyon alacsony eredményességi rátával működik. Kiemelt feladat a hasznosítható üres helyiségek mielőbbi bérbeadása. A jelenlegi passzív, reaktív helyiséggazdálkodást fel kell váltania a proaktív helyiséggazdálkodásnak. A helyiségállomány nyilvánosan elérhető bemutatásával, a bérleti díj és közös költség előre kalkulált nyilvánossá tett összegével, a bérbeadási folyamat áramvonalasításával, folyamatos kommunikációs és tájékoztató kampánnyal el kell érnünk, hogy minél több üres helyiségünk bérlőre találjon.
A végleges Vagyongazdálkodási terv itt elérhető
Közép- és hosszú távú vagyongazdálkodási tervek[jph_fajl azonosito=69617 cserelink]