„Új tér épül, amihez a környezetének fel kell majd nőnie”

event_available Utolsó frissítés:

Még 2017 nyarán döntött az akkor Tarlós István vezette Fővárosi Közgyűlés a Blaha Lujza tér felújításáról. Azóta többször bejelentették a tér rekonstrukciójának elindulását, de ez mindig elmaradt. A kormány egymilliárdos támogatását 2021 végéig azonban fel kell használni. A Népszínház utcai villamos térre vezetéséről is kérdeztük Józsefváros városfejlesztésért felelős alpolgármesterét, Rádai Dánielt.

Pont egy éve arról beszélt, hogy a Blaha Lujza tér esetében az építőipari árak emelkedése és forráshiány miatt a költségkeret nem fedezi a kész tervek teljes kivitelezését, szükség lesz áldozatokra. Ám akkor optimistán úgy gondolta, 1-2 hónap alatt kiírják a közbeszerzést, ám az végül csak tavaly december végén történt meg. Mi tartott ilyen sokáig?

Eredetileg nagyon bő költségkerettel terveztették a teret, ezért is szerepelhetett benne egy kis túlzással golyóálló, irreális árú pavilon. A tér terveinek a költségoptimalizálás, a fák, a villamos miatti újranyitása több egymásba kapcsolódó, egymástól függő szakmai kérdést generált, amikre megoldást kellett találni. Ha van egy terv, és annak bármelyik eleméhez hozzányúlunk, az automatikusan további kérdések sorát veti fel.

Például a villamos kérdése? Korábban arról is beszélt, hogy a Népszínház utcai villamosok a Luther utcára kanyarodnának. Erről semmit nem hallani, csak arról, hogy a jelenlegi tervek meggátolnák a villamos térre vezetését.

A kérdés máig nyitott. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) korábbi tanulmányai azt mutatják, hogy nem a legjobb megoldás a Luther utcai kanyarodó, bár ezek nem a végletekig kidolgozott elemzések, ugyanis összetetten, minden szempontot – az utazási és átszállási időt, műszaki megoldhatóságot, társadalmi hatásokat és a költségeket – együttesen nem vizsgáltak. Menjünk vissza odáig, hogy a Blaha felújítását a 2019-es önkormányzati választás ösztönözte, végül a tér nem, csak a tervek készültek el addigra. Ezekben fel sem merült a villamos térre vezetése. Ez nem a mostani fővárosi vezetés döntése, hanem a korábbié. A tervezés kezdetekor kellett volna tisztázni, hogy érdemes-e számításba venni a villamost a Rákóczi úton és később a Népszínház utca felől. Ugyanígy, a térfelújítási projekt nulladik lépéseként a szakmának meg kellett volna fogalmaznia, mi is a Blaha Lujza tér. Szerintem ugyanis minimálisan eltart a Dohány utcáig a Nagykörúti teresedéssel, hozzátartozik a Somogyi Béla utca torkolata a Stáhly utcáig, a Népszínház utca torkolata a Víg utcáig, kis túlzással akár a Rákóczi téri csomópontig. Ennél kisebb egységként nem lehet értelmezni a városi szövetben. Innentől már látható az, hogy a térrendezés egyik főszereplője a Népszínház utcai kapcsolat, a villamos, amihez szorosan fűződik például a Rákóczi út hosszútávú terve, a Nagykörúté szintén. A készen kapott tervek a Nagykörút és a Rákóczi út járdaszegélyig aposztrofálják a Blahát. A módosítások lehetővé teszik a villamos átvezetést és sokat zöldítenek a téren, de közben nem kell még éveket várni egy térfelújításra. Ez tehát egy tökéletlen tervezési folyamat kompromisszumos eredménye, ami a tér közeljövőjét és hosszú távú lehetőségeit egyaránt figyelembe veszi.

Vitézy Dávid azt írta egy korábbi Facebook-posztjában, hogy a villamos kivezetésének tervezésére és megvalósítására lenne pénz és idő is. Lesz változtatás? 

Bontsuk le a legendákat! Jelen pillanatban van egy kimilliméterezett költségvetés és költségbecslés. A költségek csökkentésére irányuló felülvizsgálat kényszerhelyzet elé állította a szakembereket. Az eredeti költségbecslés 4,8 milliárd forintról szólt, de ekkora összeg a fővárosnak sosem állt rendelkezésére erre a projektre. Most 2,67 milliárd forint van rá, ebből 1 milliárd forint az állami támogatás. Az utóbbit 2021 végéig kell elköltenie a fővárosnak. A határozatot a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa ülésén fogadták el a kormányzati szereplők, és nem hagytak benne mozgásteret. A rendelkezésre álló időbe tehát az fért bele, hogy a térfelülettel foglalkozzunk, azonban a villamos térre vezetésének tervezése nem. Ha a kivezetés célja a végállomás áthelyezése a térre, az nagyon megbolygatná a viszonyokat például a hatósági követelmények, a térépítészeti kérdések és a műszaki logisztika tekintetében is. És azt se felejtsük el, hogy a villamossíneket a Nagykörutat, a 4-6-os villamost keresztezve kellene lefektetni. Ez nem csupán kis átrajzolás és némi pénz kérdése.

Politikai hangulatkeltés/hisztéria zajlik?

Mondjuk úgy, hogy közéleti (szerintem jogosan közérdeklődésre számot adó téma), de egy része valóban a pártpolitika irányába mutat. Hangsúlyozom, a jelenlegi tervezés semmilyen városfejlesztési iránnyal nem megy szembe. A kérdés az, hogy bizonyos félelmek szerint, ha a villamos vélelmezett nyomvonalára kerül a mostani tervek szerint egy vízjáték, és néhány fa, akkor lesz-e majd bátorsága az aktuális fővárosi vezetésnek, hogy átengedjen ott egy villamost. Van egy jó, frissített, még zöldebb új Blaha irány, és ebbe bele lehet integrálni a villamost, amikor ott tartunk és ez a legjobb megoldás. Addig viszont nem lehet erről érdemben diskurálni, amíg nincs konkrét elképzelés a forrásról és az infrastrukturális kapcsolatokról, a fővárosi prioritások még mérlegen, mert az EU-s támogatások nem láthatók tisztán, a kormány pedig folyamatos forráselvonásokkal jön.

Ezért hagyták el a Rákóczi úti középső (zöld)sávjának kialakítását? 

A Rákóczi úton semmi értelme bármit csinálni, amíg számos kérdés nyitva. A főváros vizsgálja a kelet-nyugati tengely megújításának lehetőségeit, de első helyen a Nagykörút szerepel. Ami biztos, hogy a Blaha felszíni akadálymenetes csomópontként funkcionál majd.

A költségoptimalizálás miatt kivett elemek hiánya érezhető lesz?

Alapvetően olyan elemek estek ki, amik nem okoznak túl nagy veszteséget. Első körben a nem teljesen evidens részletek javítása történt, és azt vettük ki, amire nincs feltétlen szükség, mint a méregdrága pavilonépület, és az aluljáróbővítés. Például, ha lesznek felszíni gyalogátkelők, akkor nem nagy probléma, hogy az aluljárót nem bővítik. Az aluljárók a metró miatt elkerülhetetlenek, de a XXI. században már a felszíni kapcsolatok erősítése a kívánatos.

A BKK közleménye szerint máskor, más forrásból valósul meg a pavilon, ami az eredeti tervek szerint a villamos nyomvonalában volt? Szükség van erre egyáltalán?

Van helye a téren, szakmailag jó irány. A kulturális funkciója és a vendéglátó része is megmarad előreláthatóan. Szerepét tekintve a Móricz Zsigmond körtéri Gombához hasonlítanám. Nem pont ott épül, ahová az eredeti tervek szerint került volna. Mivel egy másik fázisban jön létre, sokkal jobban alkalmazkodhat a térhez.

A Somogyi Béla utca miben és hogyan változik? 

A Corvin beruházóinak ötlete volt, amihez városfejlesztési szempontból könnyű volt azonosulni, hogy a Somogyi alakuljon sétáló utcává a Blaha torkolatánál, hogy ott új teraszok érvényesüljenek. Az Europeum parkolójának van ott egy bejárata azután viszont nem szükséges fenntartani azt az utcaszerkezetet, ott egy teresedés, illetve a tér kapuja is létrejöhet. Az utca egyirányúvá válik a Gutenberg tértől a Stáhly utcáig így kisebb lesz a forgalom. Szélesebb járdák kerülnek kialakításra, és több fa is lesz. A kétoldali parkolás marad, de jobban szervezve. Hogy az Europeum is könnyebben elérhető legyen, a Stáhly utca megmarad kétirányúnak.

A VIII. kerületi vezetés választási programjában szerepelt a Népszínház utcai buszvégállomás felszámolása. Ezzel foglalkoznak majd a Blaha felújításával párhuzamosan?

A tér fejlesztése miatt is foglalkozni kell a Népszínház utca torkolatával. Az utcában ősszel csomópont átalakítások zajlottak, amik továbbfejlesztése folytatódik, és érdemi kommunikációt kezdeményeztünk a lakossággal. A következő fontos lépés a buszvégállomás megoldása, a Népszínház utca élhetőségének és a Blaha Lujza térrel való kapcsolatának egyik alapvető feltétele, ez már szóba került a BKK-val való egyeztetéseken. A 99-es buszt a budai forgalomba lehetne integrálni, bár műszakilag nagy kihívást jelent. A buszok vélhetően a Luther és Kiss József utcán közlekednének, vagyis a Népszínház utca elején megszűnne a buszforgalom. Ez a Blaha torkolatánál észlelhető méltatlan helyzetet is feloldaná.

A Blaha valódi közösségi térként születik újjá?

Egy komoly értékű köztér jön létre a mostani méltatlan állapothoz képest: rendezett térarculat lesz, rendezett forgalomszervezéssel. Az, hogy milyen közösségi tér alakul, és milyen lesz itt időt tölteni, azt jelentősen befolyásolja, hogy mi történik majd a közeli területeken. Amíg számos forgalmi sáv határolja, nagy zaj veszi kerül, addig csodát ne várjunk, addig a Mikszáth tér jobb közösségi helynek számít. Valahol azonban el kell kezdeni. A Blaha felújítása, ami idén tavasszal elindul, egy folyamat lépcsőfoka. Épül egy presztizsértékű új tér, amihez a környezetének fel kell majd nőnie.

Szöveg: Kolonics-Imre Zsófia; Képek: Huszár Boglárka, Nagy Dániel

Oldalaink használatához csak a legszükségesebb esetben használunk sütiket (az Ön böngészőjében tárolt adatokat). Ezzel okossabbá tehetjük az oldalt az Ön számára. Kérjük, hogy az oldal használatának megkezdése előtt tekintse át és fogadja el  Adatvédelmi tájékoztatónkat!