Józsefváros parkolásának jövőjét tárgyalja a képviselő-testület

event_available Utolsó frissítés:

A Józsefvárosi Önkormányzat 2020 őszén tűzte ki a kerületi parkolási rendszer rendezését és újraszabályozását. Az akkor lefolytatott társadalmi véleményezés alapján született meg a kerület parkolási koncepciója. 

A COVID-járvány és az abból származó rendelet-alkotási korlátozások miatt azonban ennek a koncepciónak a gyakorlatba ültetése eddig nem volt lehetséges. A 2022. szeptemberi képviselő-testület elé kerülő józsefvárosi parkolási rendelet-tervezet célja, hogy a lakossági parkolásra vonatkozó helyi szabályozások 2023. január 1-től életbe léphessenek.

A legfontosabb módosítások

  1. Lakosonként helyett lakásonként 2 darab autóra kérhető lakossági parkolási engedély.
  2. A szeptember 5-én életbe lépő fővárosi zónákhoz alkalmazkodva Józsefvárosban a lakossági parkolási engedélyek szintén “A”, “B” és “C” zónák alapján kerülnek megállapításra.
  3. A lakossági parkolási engedélyek korábban 100%-os önkormányzati támogatásban részesültek - azaz ingyenesek voltak. Ez a kedvezmény most lakásonként az első autó esetén 80%-ra, a második autó esetén 50%-ra csökkenhet. Mit jelent ez a gyakorlatban? Aki az „A” zónában lakik, az évente lakásonként az első autóra 30.000 Ft-ot, a „B” zónában 24.000 Ft-ot, a „C” zónában 18.000 Ft-ot fizet.
  4. 2023. január 1-től az újonnan épített, használatbavételi engedélyt ezt követően megszerző új építésű lakóépületekben lakók már nem igényelhetnek az Önkormányzat által adott kedvezményes lakossági várakozási hozzájárulást, csak a fővárosi kedvezmény érvényes rájuk, tekintettel arra, hogy ezen épületekben az ide költözők rendelkezésére áll az ingatlanon belül a gépjárművek tárolására alkalmas megfelelő számú parkolóhely. 
  5. Továbbá, a Fővárosi Önkormányzat által meghatározott éves díj összegéhez nem lesz igényelhető kerületi kedvezmény a lakossági várakozási hozzájáruláshoz a munkáltató által üzemben tartott, lízingelt, vagy tartósan bérelt és a lakos kizárólagos használatban lévő gépjárműre.

Természetesen az új rendeletbe is beépítésre kerültek azok az esetek, melyek lehetővé teszik díjkedvezmény kérelmezését. Orvos által kiadott igazolás benyújtásával 100%-os kedvezményt igényelhetnek a tartós betegségben szenvedő vagy rendszeresen járóbeteg-szakellátást igénybe vevő lakosok, illetve a kerületbe gépjárművel érkezők az ilyen ellátásokat igénylő kerületi lakosok szállítása érdekében. A nagycsaládosok az első autójukra 90%-os, a második autóra 75%-os kedvezményt igényelhetnek. A kerületi nyugdíjasok az első gépjárműre 90%-ot kérelmezhetnek. Azok, akik ezen kategória egyikébe sem tartoznak, de szociálisan rászorulnak, továbbra is a Polgármesteri Hivatal Családtámogatási Irodájához fordulhatnak a különböző rendkívüli települési támogatások kérelmezéséért.   

Mit gondolnak a lakosok a változásokról?

2021-ben a TÁRKI a Józsefvárosi Önkormányzat megbízásából reprezentatív kutatást végzett a kerületben, amelyben a parkolási problémákra adott megoldási javaslatokat is értékelhették a józsefvárosiak. A leginkább támogatott megoldás az “összetett parkolási rendszer, ami figyelembe veszi a különböző parkolási igényeket” (72%). A konkrét tervek közül azt, hogy “a parkolási engedély nem lenne érvényes automatikusan a háztartás második autójára” a válaszadók 53% támogatta, a leginkább támogatott terv pedig a helyi lakosok számára jelenleg elérhető ingyenes parkolás méltányos áron való kiváltása volt (61%).

https://jozsefvaros.hu/otthon/hirdetotabla/hirek/2021/10/igy-ertekelik-a-jozsefvarosiak-az-elmult-ket-evet/

Mit várunk a változásoktól?

A kerületi parkolásrendezés fő célja a közterületen parkoló gépjárművek számának csökkentése és a közterületi parkolás “társadalmi költségének” legalább egy töredékének a rendezése. Az Önkormányzat éves szinten jelenleg 1,5 milliárd forinttal támogatja a közterületi parkolást.

Az új szabályozás eredményeképpen várhatóan:

(1) növekszik mind a helyben lakók, mind az itt dolgozók számára rendelkezésre álló szabad helyek száma, az utcai parkolóhelyek terheltsége 80-90%-ra csökken, 

(2) több korábban elérhetetlen közterület felszabadul hasznosításra, illetve a gyalogos és alternatív közlekedési módok számára, 

(3) csökken a parkolóhelyet kereső járművek száma és a keringésre fordított idő, 

(4) csökken a károsanyag kibocsátás és jobb lesz az életminőség, 

(5) az aktuális költségvetési helyzet függvényében pedig más programokra is jut forrás, tehát az alternatív mobilitási formákat használók is részesülhetnek mobilitási támogatásban.  

Nem utolsó sorban, a parkolás szabályozása és a forgalomcsillapítási program együttes hatással képes katalizálni a többlet gépjármű forgalom felszámolását és következetesen támogatni a gyaloglást, az aktív mobilitást, vagy éppen a közösségi közlekedést választók számát. Csak ilyen összetett erőfeszítésekkel érhetjük el a Zöld8 Klímastratégiában 2030-ra kitűzött közlekedés eredetű CO2 kibocsátás 40%-os csökkenését, a levegőminőség 30%-os javulását, és a szállópor koncentráció alacsony szinten tartását. A lakók egészségügyi jóléte mellett párhuzamosan növekszik a kerületi ingatlanok értéke is. 

Oldalaink használatához csak a legszükségesebb esetben használunk sütiket (az Ön böngészőjében tárolt adatokat). Ezzel okossabbá tehetjük az oldalt az Ön számára. Kérjük, hogy az oldal használatának megkezdése előtt tekintse át és fogadja el  Adatvédelmi tájékoztatónkat!