November 23-án felavattuk Latabár Kálmán emléktábláját a Népszínház utca 16. számú ház falán.
120 évvel ezelőtt november 24-én született Latabár Kálmán színész, Kossuth-díjas, érdemes és kiváló művész, a 20. század egyik legnépszerűbb magyar komikusa.
A tábla avatásán részt vett Latabár Kálmán lánya, Latabár Katalin.
Beszédet mondott Peller Károly színművész és Dr. Erőss Gábor – új, bal, zöld kultúráért felelős alpolgármester.
A beszédet itt olvashatják.
Tisztelt Egybegyűltek, kedves Emlékezők, kedves Latabár-család!
Itt nálunk, Józsefvárosban, e házban is élt, gyerek- és fiatalkorában a 120 éve született Latabár Kálmán; vagyis Latyi, ahogy későbbi művésznevén emlegették.
A Latabár-család az 1910-es években itt, a Népszínház utca 16-ban bérelt lakást, ebben az épületben. Latabár Kálmán 1913-tól, harmadikosként lett a szintén józsefvárosi, Horánszky utcai Főreáltanoda diákja.
Ekkor még apjuk sem olyan sikeres, pénzszűkében vannak. A Latabár-fiúk bevételkiegészítésként adnak túl először az étkészleten, aztán a damasztterítőkön, végül néhány bútoron is. Amikor már nincs mit elpasszolni, akkor a kisebbik fiú úgymond „dobozbizniszbe” kezd: lombfűrésszel előállított termékeit a Teleki téri piacon árusítja, kisebb-nagyobb sikerrel. Ám édesapjuk népszerűségével együtt fokozatosan emelkedik a honoráriuma is, gyermekei pedig mind több időt tölthetnek vele a színházban, főképpen az Operettben.
Latabár Kálmán 1922-ben lépett először közönség elé, mint táncos komikus.
Kezdetben a Fővárosi Operettszínházhoz szerződött (aztán 1945-től újra), majd 1927-33 között öccsével, Árpáddal együtt zenés artistaszámokkal turnézott külföldön. Felléptek a világhírű rendező, Max Reinhardt színházában is; Reinhardt az európai fiatal színésznemzedék legjobbjának tartotta őket.
A kritikusok pedig egyenesen Buster Keatonhoz és Chaplinhez hasonlították a Latabár-fivéreket. Hazatérését követően különböző fővárosi zenés színházakhoz szerződött. Első filmje 1937-ben készült el.
Úgy „rögtönzött”, hogy előtte gondosan begyakorolta a szerepet.
Úgy komédiázott, bohóckodott, hogy közben a színészmesterség egyik legkiválóbbja volt.
Úgy csetlett-botlott, hogy közben fantasztikusan tudott táncolni.
Latabár két világ határán egyensúlyozott, ahogy egykori lakhelye, a Csarnok-negyed is itt egyensúlyozik a belváros és a külváros határán – épp ez adja egyediségét, egyediségüket.
S Latyi e két világban egyaránt otthon volt, a népszerű operett és – bár a kollektív emlékezet nem ezt a képet őrzi róla – a komoly, úgynevezett „magas művészet” világában is.
Ennek alátámasztására hadd idézzek egy részletet Beretvás Gábornak a Filmtett – Erdélyi filmes portálon megjelent írásából:
„Az 1958-as Micsoda éjszakában egy magának való, némileg mizantróp matematikatanárt alakít, aki szerelemből szakít az elveivel, és egy éjszaka alatt számos kalamajkába keveredik. Révész György filmjéből a pesti alvilág térképe rajzolódik ki. Latabár matektanára inkább szánni való, mint nevetséges, alakjában olykor az olasz neorealizmus szereplőinek mélységei jelennek meg. Ez a fajta sajnálni való bohóc, ha úgy tetszik, vén bolond már a Fel a fejjelben is lényeges karakterábrázolási pluszt jelent, és ugyanez az ötvenes évek bűnügyi történetében, a Micsoda éjszakában továbbgondolva jelenik meg. A meggyötört ember alakja Latabár ábrázolásaiban nemcsak hogy új színnek számít, hanem az őszinteség és a több rétegű, mélyebb karaktermegformálás felé vezető utat is jelenti. Az ekkor ötvenes éveiben járó színész által megrajzolt szerepek elementáris erővel hatnak, mivel Latabár nem a felszínen nevettet, hanem ennek ellenkezőjét teszi, elkomorít. A bohóc, illetve a matematikatanár reményvesztettsége, csalódottsága a történelmi helyzetek által megviselt embernek is sajátja – mint ahogy a történetek pozitív végkicsengésében való hit is az.”
Mi józsefvárosiak épp ilyenek vagyunk, mint Latabár volt: több világ határán egyensúlyozunk, hol sírunk, hol nevetünk, s ha lehet, másokat is megnevettetünk; itt itthon vagyunk.