A kitöltők többsége támogatja a Dankó utca terveit

Utolsó frissítés: (Létrehozva: )

A kitöltők többsége támogatja a Dankó utca terveit

A Józsefvárosi Önkormányzat megbízásából a LArch Design Kft. elkészítette a Dankó utca koncepciótervét, amit 2023. december 20-tól, egy hónapon keresztül lehetett véleményezni.  A kérdőívet összesen 161-en töltötték ki, és a kitöltők 84%-a támogatta az utca tervek szerinti megújítását. Emellett sok támogató és bátorító üzenetet is kaptunk.

A kérdőív eredményei és a tervbemutató esemény során beérkezett visszajelzéseket a RÉV8 munkatársai feldolgozták, és az eredmények alapján jelenleg a tervező finomítja, véglegesíti a koncepciótervet. Ezt követően a kiviteli tervek elkészítése következik.

Az utca kivitelezése egyrészt a Józsefvárosi Önkormányzat 2026. évi költségvetésétől függ, másrészt az Európai Unió által támogatott Egészséges utcák pályázat forrására is pályázik az önkormányzat a Dankó utca terveivel. További részleteket a pályázatról az önkormányzat honlapján olvashat.

A beérkezett lakossági észrevételek és javaslatok megtalálhatóak az alábbi dokumentumban, ahol a felvetésekre adott részletes válaszokat is elolvashatják.

Az utca terv szerinti megújítását támogató válaszadók életvitelszerű tartózkodásának megoszlása
(a válaszadók száma: 136)

Az utca terv szerinti megújítását nem támogató válaszadók életvitelszerű tartózkodásának megoszlása
(a válaszadók száma: 25)

A forgalmi rendre érkezett észrevételek

A forgalmi renddel kapcsolatban a legtöbb visszajelzés a korábban megváltoztatott Magdolna utcai csomópontról érkezett be, amely valóban nagy változásokat hozott a Dankó utca környezetében. Az átalakítás célja az volt, hogy az utcát az átmenő gépjárműforgalom minél inkább elkerülje, és csak azok jöjjenek ide autóval, akiknek itt van dolguk. 

A tervbemutató eseményen több Dankó utcai lakos jelezte, hogy örülnek a forgalomcsillapításnak, sokkal kevesebb a zaj, és biztonságosabb a gyalogos közlekedés. 

A kérdőív kitöltői között viszont voltak akik azt mondták, hogy az utca kialakítása megnehezíti az utcában lakók hazajutását. Amennyiben a jövőben szükség van a csomópont forgalmi rendjének megváltoztatására, az új terv ezt lehetővé teszi. Átépítés nélkül módosítani lehet az áthaladási irányokat, ha erre lenne szükség. A Magdolna utcai kialakítás a kerékpárosok áthaladását nem akadályozza majd.

Kerékpározhatóság

Érkezett olyan észrevétel, hogy a gépjárműforgalommal szembeni kerékpározás akadályozná a forgalmat, többen viszont azt javasolták, hogy a kerékpáros közlekedés biztonsága érdekében önálló kerékpársávot jelöljünk ki. Minden közterületi beavatkozásunk esetén kiemelt figyelmet fordítunk a kerékpározás biztonságára, ugyanakkor a szűk városi utcák szélességében kell megkeressük a megfelelő kompromisszumokat. 

A fővárosi forgalomtechnikai irányelveknek megfelelően, amit megerősítenek az elmúlt évek növekvő kerékpáros forgalmának tapasztalatai is, a csillapított forgalom és lassabb gépjármű-sebesség mellett a kerékpárral és autóval közlekedők egy felületen, egymást látva, egymásra figyelve biztonságosan és a lehető leghelytakarékosabban tudnak közlekedni. 

Célunk, hogy a fenntartható és aktív közlekedés lehetőségei javuljanak mindenhol, ennek részeként a kényelmesen és biztonságosan kerékpározható útvonalak mennyisége és minősége fejlődjön, egy összefüggő rendszert alkossanak. A Dankó utca ráadásul egy fontos észak-déli kerékpáros útvonal részét is képezi. Ugyanakkor kerékpársáv nem jelenik meg a terveken, mert a csökkentetett gépjármű sebesség mellett egy lakóutcában az integrált kialakítás a megfelelő, amire a 3,75 méter széles útpálya lehetőséget ad. Természetesen szükség van arra is, hogy a forgalomban részt vevők figyeljenek egymásra, ezt a fizikai kialakítás csak részben tudja elősegíteni.

Felmerült az igény, hogy legyen elegendő kerékpártámasz az utcában. A tervek továbbdolgozása során erre az igényre tekintettel növeljük a tárolók számát.

Parkolóhelyek kialakítása

A parkolóhelyek kialakításával kapcsolatos vélemények ellentmondóak voltak. Sok lakó úgy gondolja, hogy a bemutatott terveken túl sok parkolóhely szűnik meg, már így is nehezen tudnak parkolóhelyet találni a környéken, és volt, aki az utcában lakóként nehezményezte, hogy a jövőbeni utca kialakítása miatt nehéz lesz majd a lakhelyéhez közvetlen közeli parkolás. Az ellentétes véleménnyel bírók viszont azt gondolják, hogy a terv így is túl sok helyet biztosít a parkoló autók számára, több teret kellene hagyni a gyalogosok és kerékpárral közlekedők részére. Olyan vélemények is érkeztek, hogy a parkolóhelyek helyett inkább játszóeszközöket, vendéglátó egységek számára biztosított teraszokat, padokat és további zöldfelületeket látnának inkább szívesen az utcában.

A tervezés során szempont volt az autóforgalom csillapítása, a sebesség csökkentése, a gyalogos és kerékpáros közlekedés támogatása, a fák ültetése és zöldfelületek kialakítása, valamint a sokoldalú közterülethasználat támogatása. Ez mindenképpen a jelenlegi 118 parkolóhely számának csökkentését teszi szükségessé. A véleményezést követően megvizsgáltuk, hogy a meglévő és szükséges funkciók mellett milyen ésszerű és kompromisszumos kialakítást tudunk tervezni, és jelenleg 80 megmaradó parkolóhellyel számolunk.

Burkolatok

A burkolatokra vonatkozóan többféle észrevétel érkezett, amelyekkel mi is számoltunk a tervezés során. A kitöltők számára fontos volt, hogy jól járható gyalogos felületeket alakítsunk ki, hogy a nehezebben mozgóknak, babakocsisoknak és a kerekesszékkel közlekedők számára is kényelmes legyen a közlekedés, és ne legyen zajos vagy balesetveszélyes az utca. 

Azt is jelezték, hogy a világos burkolatok jobbak, mert nyáron kevésbé melegszenek fel. A burkolattal kapcsolatban igényként merült fel továbbá, hogy könnyen és hatékonyan lehessen takarítani. Ezeknek az igényeknek legjobban a tervekben javasolt, máshol már jól bevált, szorosan illeszkedő, világos színű térkő burkolat felel meg, ami jól elkülöníti a gyalogos felületeket az úttesttől.

Zöldfelületek és a fák

A többség nagyon örült a zöldítésnek, és voltak, akik még több fát szerettek volna. Érkezett olyan javaslat, hogy az egyoldali fasor helyett, az utca mindkét oldalára telepítsünk fákat. Továbbá szívesen fogadnának örökzöld cserjéket is, hogy a téli időszakban is díszíthessék az utcát.

A tervezés során a lehető legtöbb zöldfelület kialakítására került sor. Ezt a földben futó közművek nagyon megnehezítették, hiszen csak ott tudunk fákat telepíteni, ahol nincsenek a mélyben vezetékek. A zöldfelületeket a parkolóhelyek további csökkentésével tudnánk még növelni, de az utcában szükség van ezekre is. 

Mivel a meglévő közműhálózat mellett sok helyen nem lehetett volna fásítani –  például az utca déli részén egyáltalán nem lehetett volna fákat tervezni – szükség volt arra, hogy a vízvezetéket áthelyezzük, ami lehetőséget ad arra, hogy 15 db fával többet tudjunk majd telepíteni az utcában. Ennek köszönhetően összesen 30 db fát tudunk majd elültetni, ezzel együtt több, mint 400 négyzetméter zöldfelület kialakítására van lehetőségünk. Ezt azért is fontos kiemelni, hiszen az utcán végigfutó leendő zöldfelület hozzájárul egy összefüggő ökológiai folyosó kialakításához, összekapcsolva a Mátyás tér és a Kálvária tér zöldfelületeit.

A növényzettel kapcsolatos javaslatok között szerepelt, hogy az évelőágyásokat mindenképp lássuk el valamilyen kerítéssel, ami megvédi őket. Minden köztérmegújításnál figyelünk erre a szempontra, és ez a Dankó utcában is így lesz. Az évelőágyások szélén egészen addig lesz kerítés, amíg a növények kellőképpen megnőnek és besűrűsödnek. Ekkor már elég erősek és láthatóak lesznek ahhoz, hogy a városlakók és a kutyák ne tapossák le őket. 

Utcabútorok, köztéri berendezések

A köztéri bútorok időtállóságát többen fontosnak tartották, illetve többek szerint lehetne a terveken szereplő padokból még több az utcában. A korábbi két padon kívül további ülőfelületként a Magdolna utca kereszteződésénél ülőkockákat, a Napsugár Óvoda épülete előtt támaszkodókat helyezünk ki. Továbbá biztosítjuk a helyet az újonnan épülő társasházak üzlethelyiségei előtt a kitelepülések számára. 

Köztisztaság

Az utca jelenlegi állapotával kapcsolatban sokan írták, hogy az utcában nincs elég kuka, emiatt nagyon szemetes az utca. Emellett több visszajelzés érkezett arra, hogy sokan sétáltatják az utcában a kutyájukat, amire egyrészt neheztelnek, mert a vélemények szerint sok kutyatartó nem szedi össze az ürüléket, másrészt pedig félnek attól, hogy a tervezett járdaszinti növényágyásokat tönkre fogják tenni az ebek. 

A leírt problémák megoldására szemetesek és csikkgyűjtő kihelyezésére is érkeztek be javaslatok, emellett pedig kutyapiszoár kihelyezését is javasolták néhányan. A javaslatoknak megfelelően több szeméttárolót és kutyapiszokgyűjtőt is kihelyezünk az utcában, de a kutyapiszoárokkal kapcsolatban ellentmondásosak a tapasztalatok, ezért ilyet egyelőre nem tervezünk.

Közbiztonság és köztisztaság

Sokan megosztották velünk az utca használatával kapcsolatos félelmeiket. Többen javasolták, hogy olyan padokat helyezzünk majd ki, amelyek nem alkalmasak arra, hogy hajléktalan emberek aludjanak rajta, mert így mások nem fogják használni ezeket az ülőhelyeket. 

Természetesen a közrend és a köztisztaság fenntartása is fontos az önkormányzat számára. Az önkormányzat aktív lakás- és szociálpolitikával igyekszik enyhíteni a társadalmi problémákon, de egyedül biztosan nem tudja megoldani. Ehhez nagyon erős állami szerepvállalásra lenne szükség.

Minden közterület megújítását fontosnak tartjuk Józsefvárosban, függetlenül attól, hogy kik lakják, vagy hogy milyen intézmények vannak ott jelen. A tervezés során egyeztettünk a hajléktalanellátó intézményekkel, amelyek szintén támogatták a tervek megvalósítását, és az ő javaslataikat is beépítettük a tervekbe. Az elkövetkező időszakban azon fogunk dolgozni szociális szakemberek és az utcában található intézmények aktív együttműködésében, hogy az új utcára mindenki védendő és megőrzendő otthonaként tekintsen és az még hosszú ideig szolgáljon egészséges, méltó környezetként minden itt lakó számára.

Szemetelni senkinek sem szabad, de a köztereket mindenki használhatja, azokról senkit nem szeretnénk kizárni, így például a kihelyezett utcabútorok, ülőpadok használatából sem. A takarítást végző munkatársaink között is sok az otthon nélküli ember. Az utcabútorok kihelyezésénél sokkal inkább az lesz a szempont, hogy kényelmesek, időtállók legyenek, és illeszkedjenek a szomszédos tereken található köztéri berendezésekhez. Továbbá a közterületek zöldebbé, egészségesebbé, befogadóbbá formálása, a közterületek sokoldalú használhatósága, a közösségek építése mindenütt célunk a kerületben, így van ez a Dankó utca esetében is.

Ha kérdése van a Dankó utca terveivel kapcsolatban, írjon az info@rev8.hu címre. Ha pedig nem szeretne lemaradni semmiről az utca híreivel kapcsolatban, iratkozzon fel a RÉV8 hírlevelére itt: https://rev8.hu/hirlevel/

Weboldalainkon sütiket és egyéb internetes technológiákat használunk azért, hogy jobbá tegyük a böngészési élményt. Kérjük, hogy olvassa és fogadja el adatvédelmi tájékoztatónkat.!