Azokat a kereskedelmi tevékenységeket, amelyek nem engedélykötelesek, be kell jelenteni a kereskedő székhelye vagy a tevékenység helye szerinti település vagy kerület jegyzőjénél – hogy melyiket, hol kell bejelenteni, arról kérjük, olvassa el a tájékoztatót.
Rövid leírás
Az engedélyköteles kereskedelmi tevékenység kivételével az, aki Magyarország területén kereskedelmi tevékenységet kíván folytatni, köteles az erre irányuló szándékát a kereskedelmi hatóságnak bejelenteni.
Az engedélyköteles tevékenységről itt talál tájékoztatót: https://jozsefvaros.hu/ugyintezes/ugy/uzletkoteles-kereskedelmi-tevekenysegek-engedelyezese-mukodesi-engedely/
Ügyintézés folyamata
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény szerint nyújthatják be az ügyfelek kérelmeiket/beadványaikat. Természetes személy esetén személyesen (1082 Budapest, Baross u. 63-67. II. emelet 210.), postai úton (1082 Budapest, Baross u. 63-67.) és elektronikus úton. Cégek esetén csak cégkapun keresztül.
Az ide vonatkozó jogszabályok kereskedelmi hatóságként és szolgáltatás felügyeletét ellátó hatóságként – a nemesfémből készült ékszerek, díszműáruk és egyéb tárgyak forgalmazása kivételével – a mozgóbolt útján folytatott kereskedelmi tevékenység, az üzleten kívüli kereskedelem, a csomagküldő kereskedelem, az automatából történő értékesítés, valamint a közlekedési eszközön folytatott értékesítés esetében a kereskedő székhelye szerinti település, Budapesten a kerületi önkormányzat jegyzőjét, a Fővárosi Önkormányzat által közvetlenül igazgatott terület tekintetében a fővárosi főjegyzőt, a fentiekben nem említett kereskedelmi tevékenységek esetében a kereskedelmi tevékenység helye szerinti települési, Budapesten a kerületi önkormányzat jegyzőjét, a Fővárosi Önkormányzat által közvetlenül igazgatott terület tekintetében a fővárosi főjegyzőt jelöli ki.
A kereskedő bejelentését az alább elérhető nyomtatványon teheti meg. A bejelentést a kereskedelmi hatóság (a továbbiakban: jegyző) nyilvántartásba veszi. A nyilvántartás – azon adatok kivételével, amelyet jogszabály más nyilvántartás részeként közhitelesnek minősít – közhiteles hatósági nyilvántartásnak minősül.
Az üzlet nyitvatartási idejét a vásárlási szokások, a foglalkoztatottak és a lakókörnyezet érdekeinek figyelembevételével a kereskedő állapítja meg. Budapest Főváros VIII. kerület Józsefváros Önkormányzat Képviselő-testülete rendeletben szabályozta az üzletek éjszakai (22 és 6 óra közötti) nyitvatartási rendjét (lásd: üzletek éjszakai nyitva tartásának engedélyezése).
A kereskedő a megtett bejelentésében szereplő adatokban bekövetkezett változást haladéktalanul, illetve a nyitvatartási idő hosszabb ideig, de legalább egy hétig fennálló változását az azt megelőző nyolc napon belül köteles bejelenteni a jegyzőnek. A nyitvatartási idő rövidebb ideig fennálló, egy hetet el nem érő változása esetén bejelentési kötelezettség nem terheli a kereskedőt. A nyitvatartási idő rövidebb ideig fennálló, egy hetet el nem érő változása a nyilvántartásban feltüntetett nyitvatartási időnél csak rövidebb lehet. A kereskedő a nyitvatartási idő rövidebb ideig fennálló, egy hetet el nem érő változásáról a nyitvatartási idő kifüggesztésével köteles tájékoztatni a vásárlót.
A jegyző az adatokban történt változást a bejelentés alapján nyilvántartásba veszi.
Az üzlet megszűnését a megszűnést követő nyolc napon belül be kell jelenteni a jegyzőnek. A jegyző a bejelentést követően haladéktalanul törli az üzletet a nyilvántartásból.
Az üzletekben jól látható és könnyen hozzáférhető helyen a kereskedelmi hatóság által hitelesített, folyamatosan számozott oldalú vásárlók könyvét kell elhelyezni. A vásárlók a vásárlók könyvébe bejegyezhetik az üzlet működésével, továbbá az ott folytatott kereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos panaszaikat és javaslataikat. A vásárlót e jogának gyakorlásában megakadályozni vagy befolyásolni tilos.
A vásárlók könyvét a használatba vétel előtt a kereskedelmi hatóság hitelesíti, feltüntetve a vásárlók könyve megnyitásának időpontját.
Bejelentéshez csatolandó iratok:
- vállalkozó nyilvántartási száma,
- aláírási címpéldány,
- nem a kérelmező tulajdonában lévő üzlet esetében az üzlet használatának jogcímére (bérlet stb.) tulajdonát igazoló okirat (A TULAJDONI LAP kivételével),
- haszonélvezet esetén – ha nem a tulajdonos vagy a haszonélvező a kérelmező – a haszonélvező hozzájárulását igazoló okirat,
- közös tulajdonban álló üzlet esetében, ha nem a tulajdonostársak közössége a kérelmező, a tulajdonostársak hozzájárulását igazoló okirat,
- vásárlók könyve (sorszám adatai).
(VI.15.)
Az üzletek éjszakai nyitvatartási rendjéről
Hatályos
Hatály kezdete: 2024. október 11.
Utolsó frissítés: 2024. október 11.
Határidők és díjak
Határidő: A hatósági eljárásokban az ügyintézési határidő 25 nap. Amennyiben a kereskedő a bejelentéséhez az előírt csatolandó iratokat maradéktalanul mellékeli, tevékenységét a bejelentés napjával megkezdheti.
Díjak: A bejelentés benyújtása illetékmentes.
Elektronikus ügyintézés
Az ügyintézés elektronikusan Epapíron keresztül: https://epapir.gov.hu/ vagy az E-Önkormányzat portálon a https://ohp-20.asp.lgov.hu segítségével lehetséges.
Az E-Önkormányzat portálon így éri el az űrlapot: Ágazat: – Ipar-kereskedelem – ügytípus: üzleti tevékenység
Ha nincs még Ügyfélkapuja, itt talál információt arról, hogyan hozhatja létre: https://ugyfelkapu.gov.hu/