Június 30-ig véleményezhették a lakók a Magdolna, Csarnok és Népszínház negyed új forgalmi rendjét. Az online térképen és a lakossági fórumon is rengeteg visszajelzés érkezett, amelyek alapján most a tervek finomítása zajlik.
Ha 50 évvel ezelőtti képeket böngészünk Józsefváros utcáiról feltűnhet, hogy mennyire sok embert látni az utcákon. Bár nem szándékosan fotózták őket, legyen az tél vagy nyár, emberek szinte mindig megjelennek, míg autókat csak elvétve látni a Fortepan vagy más portálok képein.
Mára ez megfordult: nagyon szemfülesnek kell lennünk, hogy olyan képet fotózzunk a kerület szinte bármelyik utcájában, hogy ne legyen rajta parkoló, vagy áthaladó gépkocsi, míg embereket, gyalogosokat sokkal kisebb mértékben látni.
Mi változott?
Az utóbbi 50-70 évben oly mértékben támogattuk a közlekedés gépjármű iránti fejlesztését, hogy minden utat, utcát a gépjármű használat szempontjából fogalmazunk meg.
Gondoljunk csak a közút fogalmára, Ön gondol ilyenkor a járdára is? Ennek a szemléletnek egyenes következménye, hogy ma már, aki teheti gépjárművet tart. Érthető, hiszen mindenhol azt látjuk, hogy köztereink nagy részét átadtuk a gépjármű forgalomnak és tárolásának. Sőt a közösség nyomott, vagy ingyenes parkolással még támogatja is, hogy magán tárgyainkat az utcán tároljuk. Elindult egy ördögi kör, ahol egyre több helyet követelünk az egyre több és egyre nagyobb gépjárműveinknek.
A kortárs városfejlesztési koncepcióknak megfelelően, a jelenlegi kerületvezetés célul tűzte ki ennek a folyamatnak a megállítását és egy hatékonyabb, demokratikusabb és egészségesebb közlekedési rendszer kialakítását. A kerület célja lehetőséget, egy olyan élhetőbb és biztonságosabb környezetet teremteni, ahol mindenki szívesebben sétál vagy biciklizik a kerületben. Józsefvárosban minden adott ahhoz, hogy kerékpárral, triciklivel, segédmotoros kerekesszékkel, teherkerékpárral közlekedjünk, legyen szó egy bármilyen korosztályról. Feltéve, ha vannak olyan utcáink, ahol ezek a közlekedési eszközök elsőbbséget élveznek. Ha vannak olyan utcáink, ahol a főszerep nem a legerősebb járműé, amellyel mindenkit ledudálunk, megfélemlítünk, hanem ahol éppen ezeket a mikromobilitási járműveket helyezzük előtérbe.
Józsefváros forgalomcsillapítási programja ennek az alternatív rendszernek a kialakítását szolgálja. Azon túl, hogy meg akarjuk szüntetni az átmenő gépjárműforgalmat és a megmaradó helyi gépjárműforgalmat lassítjuk, célunk pont ennek a megmaradó forgalomnak egy vonzóbb közlekedési alternatívát kínáljunk. A lakossági konzultáció során több száz visszajelzést kaptunk a online térképen, emailen, facebookon illetve személyesen is. A visszajelzések többsége az új forgalmi rend problémáira hívta fel a figyelmet, illetve arra, hogy annak bevezetésével, hol romlik az élhetőség. Ezeket mind figyelembe vettük és támogatásnak tekintjük annak érdekében, hogy még erősebben zárjuk ki az átmenő forgalmat. Konkrét változás az eredeti tervekhez képest, hogy a sokak által ellenzett Kiss József utcát nem kívánjuk kétirányúsítani a gépjárműforgalom számára. Ezen kívül a Nagy Fuvaros-Szerdahelyi utcák forgalomcsillapítása is újra asztalra kerülhet a Fővárossal való megbeszéléseken. Hasonlóan a Fecske utca átmenő forgalmát is megszüntetjük, amely a József utcai gyalogos terek megnyitásával növelte volna a forgalmat.
Több olyan megkeresést is kaptunk, hogy egyes lakók hogyan érik majd el otthonaikat, amit minden esetben megvizsgáltunk. Mindezek mellett nagyon köszönjük a több tucat támogató visszajelzést és, hogy megosztották velünk saját tapasztalataikat. Ezek mind nagyon hasznosak voltak, és ezek mentén folytatjuk tovább a tervezést. A frissített tervek alapján folytatjuk az engedélyeztetési folyamatot a Budapest Közút munkatársaival, és amint megegyezés születik, közzé tesszük a végleges koncepció terveket is.
A kérdésekre, megjegyzésekre adott válaszaink ide kattintva érhetőek el.