Hogyan alakul a Magdolna negyed forgalomcsillapítása

Utolsó frissítés: (Létrehozva: )

Hogyan alakul a Magdolna negyed forgalomcsillapítása

A Magdolna negyedben látványos forgalom csökkenést figyeltünk meg az új forgalmi rend október 25-i bevezetése óta. Volt ahol felére, volt ahol negyedére esett vissza a gépjármű forgalom, viszont a Karácsony Sándor utcában csúcsidőben a korábbiaknál nagyobb torlódásokat tapasztalunk, mert továbbra is a Fiumei út elkerülésére szolgál, ahogy korábban az egész negyed. Több pozitív visszajelzést is kaptunk, de természetesen vannak nehézségek is. Ezek elkerülhetetlenek egy ilyen változásnál, bízunk benne, hogy hamarosan beáll az új forgalmi rend és mindenki számára biztonságosabb és élhetőbb lesz a negyed. Januárban felülvizsgáljuk a kialakítást és korrigálunk, ha szükséges.

Egy város funkciói, a munkahelyek, az üzletek, a szórakozó- és lakóhelyek ott alakulnak ki, ahol a közlekedési rendszer támogatja létrejöttüket. Ha valahol jó autóval közlekedni, ott nagy valószínűséggel nem kellemes lakni, vásárolni vagy egyszerűen lenni, gondoljunk csak a forgalom elől a kertvárosba menekülő családokra, akik pár hónap múlva megveszik a második autót, hiszen a boltba vagy a munkahelyre is csak autóval tudnak kényelmesen eljutni. Ezzel szemben a gyalogos vagy kerékpáros közlekedés mellett nagyon jól megfér egy étterem, egy bolt vagy egy óvoda is, akkor is ha naponta több ezer gyalogos vagy kerékpáros halad át az adott utcában. Azok, akik lassabban közlekednek, könnyebben vesznek észre valamit egy bolt kirakatában, és könnyebben állnak le például fagyizni. Így az üzletek és az éttermek is ott virágoznak fel, ahol gyalogos és kerékpáros forgalom alakul ki.

A Józsefvárosi Önkormányzat azon dolgozik, hogy olyan élhető lakónegyedek és egészséges utcák jöjjenek létre, ahol jó a levegő, nincs zaj, biztonságos közlekedni és minden funkció megtalálható 15 perc sétával vagy kerékpárral. Ehhez viszont biztonságos terek kellenek, terek. Közlekedni pedig csak ott biztonságos, ahol az autók lassan, körültekintően haladnak. Ez a tétel igaz a gyaloglásra, a kerékpár használatra, sőt a gépjármű használatra is. A Magdolna negyed utcái október 25. előtti vonzóak voltak az autósoknak. Azóta megmutattuk, hogy az ilyen utcák ugyanúgy lehetnek vonzóak a gyalogos és a kerékpáros közlekedés számára, amíg a forgalom mértéke és sebessége is alacsony.

Hogyan alakult a tervezés? 

Az eddig leírtak elősegítésére olyan forgalmi rendet szerettünk volna megvalósítani ahol a különböző közlekedési módok egyaránt vonzóak a lakosoknak és ahol jelentősen javul a közlekdésbiztonság. Ahol az egyik útvonal a gépjárművek haladását támogatja, ott a vele párhuzamos útszakaszon egy másik közlekedési módot támogat a kialakítás. A biztonság növelése a csomópontokban az útpálya szűkítésével, valamint a gépjármű forgalom elől elzárt területek kialakításával járt. Itt lehetőségünk nyílt arra, hogy planténereket helyezzünk ki, és az eddigi funkció nélküli területekre új gyalogos terekként tekinthetünk.

A forgalomtechnikai  kialakítások műszaki jellegüknél fogva mindig ideiglenesek, változtathatóak. Megtervezzük, kialakítjuk, megvizsgáljuk mit tanultunk belőle, és javítunk, ha kell. A tervek figyelembe veszik  több utca fásítási lehetőségeit is Mi úgy gondoljuk, hogy két nagyon fontos eleme van az ideiglenes átalakításoknak. Egyrészt, olyan jövőbeli hibákat tudunk kiküszöbölni, amiket egy átépítés során belebetonoznánk a leendő kialakításba. Másrészt egy ideiglenes átalakítás az átépítés költségének és idejének töredékéből elkészül. Ha biztonságosabbá, vonzóbbá, egészségesebbé tehetjük utcáinkat festékkel és pollerekkel, akkor mindenképp érdemes ezekkel az úgynevezett taktikus elemekkel alakítani őket legalább addig, amíg az úgymond végleges átalakítás megtörténhet.

Mit mutatnak a forgalomszámlálók? Hogyan változott a forgalom a Magdolna negyedben?

A Város és Mobilitás Intézet közreműködésének köszönhetően, több forgalomszámláló eszközt helyeztünk ki a Lujza, a Karácsony Sándor, a Dankó, Magdolna utcákban illetve a Mátyás téren. Ennek köszönhetően látjuk, hogy hányan haladnak át az adott utcában, milyen eszközzel, milyen sebességgel és milyen irányba. Ezekből az adatokból órára pontosan meg tudjuk mondani, hogy hányan haladnak át és mi az átlagsebesség.

Dankó utca

A forgalomcsillapítás előtt 5000 jármű fordult meg a Dankó utcába egy nap. Az új forgalmi rend bevezetése után ez a szám kevesebb, mint 2000 gépjárműre esett vissza. Ez azt jelenti, hogy hétköznap annyian közlekednek gépjárművel az utcában, mint régen hétvégén. Ha pedig órára lebontva nézzük a számokat, akkor az eddigi 400-600 autó helyett most 200 autó hajt keresztül az utcán, ami azt jelenti, hogy közel negyedére esett vissza a forgalom.

Dankó utca

 

Lujza utca

Itt a napi 3500 jármű helyett 2000 alá csökkent az áthaladó járművek száma, ami azt jelenti, hogy átlagosan 50-60%-kal csökkent a forgalom a Lujza utcában.

Lujza utca

Magdolna utca Szigetvári és Koszorú közötti szakasza

Itt nagyjából felére esett vissza az átmenő forgalom. 1200 autó helyett 600 halad át a szakaszon naponta. A délutáni csúcs alatt viszont csúnyán megugrik a forgalom, és elkerülő úttá válik, ezért itt további módosításon gondolkodunk.

Magdolna utca

 

Karácsony Sándor utca

A Karácsony Sándor utcában áthaladó gépjárművek száma nőtt, ugyanakkor csökkent az áthaladók sebessége. Ez leginkább az utca közepén lévő járdaszigetnek köszönhető, illetve annak, hogy a csúcsidő elhúzódott. A forgalomcsillapítás előtt 4-5 óra volt a csúcsidő, ez most 7-8 órára nőtt.

Karácsony Sándor utca

A forgalomszámláló eszközök adatai alapján október 25-e előtt a reggeli és késői órákban volt a legmagasabb az átlagsebesség: 44 km/h-t. Ez csúcsidőben 35-37 km/h-ra esett vissza, és napközben sem emelkedett 39 km/h felé. Ezzel szemben november második hetében reggelente a forgalom nélkül órákban az átlagsebesség 42 km/h, csúcsidőben pedig 26 km/h volt. A reggel 10 és délután 17 óra közötti időszakban pedig végig 31 km/h felett volt az átlagsebesség. Itt azt is meg le kell említenünk, hogy ezen a szakaszon a megengedett sebesség 30 km/h az új forgalmi rend szerint.

Karácsony sebesség október

 

 

Karácsony Sándor utca sebesség november

A Magdolna negyed forgalmi rendje összefügg a Csarnok és a Népszínház negyedek forgalmával negyedben folyamatosan figyeljük a forgalom alakulását. Ugyanakkor egy új forgalmi rend bevezetése után hónapokra van szükség ahhoz, hogy a forgalom beálljon, a közlekedők megszokják az új irányokat.

Az új forgalmi rend bevezetése óta kapott lakossági visszajelzéseket összesítjük, és januárban átgondoljuk, hogy milyen változtatási lehetőségek lehetnek még annak érdekében, hogy a felmerült problémák mielőbb megoldódjanak.

Addig is, amennyiben valamilyen kérdése van a forgalomcsillapítással kapcsolatban írjon az info@rev8.hu email címre

Weboldalainkon sütiket és egyéb internetes technológiákat használunk azért, hogy jobbá tegyük a böngészési élményt. Kérjük, hogy olvassa és fogadja el adatvédelmi tájékoztatónkat.!