Mikromobilitási Fejlesztések
Beruházás helyszíne: A kerület teljes közigazgatási területe
Beruházó: Józsefvárosi Önkormányzat
Lebonyolító: Józsefvárosi Önkormányzat, JGK Zrt.
Közreműködő: BKK Zrt., Budapest Közút Zrt., Fővárosi Önkormányzat
Beruházás jelenlegi státusza:
Beruházás költsége: 19 000 000 (bruttó Ft)
Kivitelezés várható kezdése: 2021/4. negyedév
Kivitelezés várható befejezése: 2022/3. negyedév
Röviden a beruházásról
Háttér: A Családbarát Mobilitási Program egyik eleme a mikromobilitási pontok (MMP) kialakítása. A kerületben régóta látható probléma a mikromobilitási eszközök tárolásának rendezetlensége és az elégtelen tárolókapacitás – legyen szó kerékpárokról, vagy más eszközökről, pl. megosztott közösségi e-rollerekről. A kerületi Mikromobilitási Pont Program keretében a fővárosban elsőként Józsefvárosban jelentek meg hivatalos, a BKK Zrt. típustervei (sztenderdek) alapján készült mikromobilitási pontok, majd nálunk épült ki először a hálózat a kerület majd egészén. Az egységes arculatú mikromobilitási pontokon saját és megosztott kerékpárokat, rollereket és más eszközöket lehet leparkolni. Hosszas előkészítést követően „inkluzív mobilitás” céljából 2022 tavaszán 5 új újgenerációs Bubi ponttal is bővült a kerület, amik már integrált mikromobilitási pontok, ahol minden eszköznek van helye. 4 új pont jelentős hiányokat tömött be a Bubi hálózatában olyan területeken, ahol a kerületben több hátrányos helyzetű család él, számukra a közösségi kerékpározás, vagy éppen a saját kerékpár kényelmesebb használata a mobilitási lehetőségeik szélesítését jelentheti. A Program megháromszorozza a közterületi kerékpártámaszok számát. A megosztott elektromos rollerszolgáltatók az egyes pontokat ún. közterülethasználati hatósági szerződések keretében használják és a felhasználók az eszközöket kizárólag ezeken a pontokon helyezhetik el, miközben a szabályok természetesen mindhárom jelenleg aktív szolgáltatóra egyaránt és azonos módon érvényesek.
Fő célok: A Program kiemelt célja teret adni a kortárs és a jövő fenntartható városi közlekedésének, aktív mobilitásnak, valamint rendezett közterületeket biztosítani. A Mikromobilitási Pontok programja széles, összetett célrendszerben mozog az ’aktív mobilitás’, mint gyalogos, kerékpáros, vagy éppen rolleres közlekedés élményének erősítése mellett. A konkrét célrendszer része:
- kerékpározás élményének javítása és a rollerkáosz megszűnése
- a megosztott gazdaság („sharing economy”) közvetett ösztönzése
- az „inkluzív mobilitás” elősegítése– a kerület minél szélesebb társadalmi rétegei számára elérhetővé tenni az aktív mobilitási lehetőségeket
- havi többmillió forintos közterülethasználati bevétel az önkormányzat számára
- a tilosban parkolás mérséklése
- egységes fővárosi arculat és működés
Főbb műszaki tartalom:
- a MMP-ok a BKK típustervei alapján egységes fővárosi arculattal készülnek, forgalomtechnikai eszközökből, kerékpártámaszokból és festett roller-, esetenként teherkerékpár tárolási helyekből állnak és 100-200 méterre helyezkednek el egymástól
- kerületi területen eddig több mint 100 pont jött létre több mint 300 új kerékpártámasszal
- fővárosi területen 61 pont jött létre, amelyekben folyamatos a támaszkihelyezés
- a pontok elhelyezkedésében közreműködtek az Önkormányzat szakmai szereplői, cégei és intézményei és a körzetek egyéni képviselői, a közlekedéstervező mérnök, valamint a BKK és a Budapest Közút kollégái, a Magyar Kerékpáros Klub és a szolgáltatók is
- A pontok hálózatának és a konkrét elhelyezés szempontrendszerének része volt: az 50-200 méter közötti távolság, biztonságos megközelíthetőség, forgalomvonzó helyszínek, közlekedésbiztonság serkentése, jó beláthatóság, könnyű észrevehetőség, műszaki megvalósíthatóság
- a pontok pontos helyszínét megtekinthetik az alábbi térképen: bit.ly/mmp_jozsefvaros
- jelenleg 5 típus különíthető el a kerületben:
- kerületi tulajdonú területen járdán, meglévő kerékpártámaszoknál – ideiglenes kialakítás
- kerületi tulajdonú területen járdán, új támaszokkal BKK sztenderd alapján
- kerületi tulajdonú területen úttesten, új támaszokkal BKK sztenderd alapján
- fővárosi tulajdonú területen járdán, meglévő kerékpártámaszoknál
- fővárosi tulajdonú területen járdán, vagy úttesten, kerékpártámasz nélkül
- további pontok jönnek létre a köztérmegújítási beruházások keretében (pl. Somogyi Béla utca, Déri Miksa utca, Práter utca)