Beszámoló a józsefvárosi zöld szám működéséről (2020)

Utolsó frissítés: (Létrehozva: )

Beszámoló a józsefvárosi zöld szám működéséről (2020)

A józsefvárosi zöld szám működtetésének koordinációs munkáját, valamint az ügyeletesek képzését és a szolgáltatás minőségének biztosítását a Közösségi Részvételi Iroda bonyolítja.

A zöld számot mint ingyenes szolgáltatást az Önkormányzat a koronavírus járvánnyal kapcsolatos veszélyhelyzet miatt indította el 2020. március 17-én. A zöld számot a tavaszi járványidőszak alatt a kerületi lakosok mindennap 8 és 20 óra között hívhatták ingyenesen, ahol információt és konkrét segítséget kérhettek. A zöld számot a járvány első hullámában online segítségkérő űrlappal egészítettük ki. A 2020. március-májusi időszak zöld számos hívásainak összefoglalója itt található: https://old.jozsefvaros.hu/hir/75021/jozsefvarosi-zold-szam—az-elmult-ket-honap-merlege Az első hullám után a zöld szám hétköznap 8 és 18 óra között vált elérhetővé. A második hullámban a zöld számot a szokásos hétköznapi elérés mellett újra lehet hívni hétvégén 10 és 18 óra között. A karácsonyi igazgatási szünet alatt a zöld szám a megszokott rendben üzemelt, így az ünnepek alatt is elérhető volt minden józsefvárosi számára.

A koronavírus-járványhoz kapcsolódó társadalmi és közegészségügyi válság kezelésén túl a zöld szám célja, hogy segítse a helyi lakosokat az eligazodásban és az ügyintézésben az önkormányzat tekintetében, valamint az élet egyéb területein. A zöld szám ezen kívül alkalmas arra is, hogyan az önkormányzat vezetése rálásson az önkormányzati intézményrendszer, a gazdasági társaságok és a polgármesteri hivatal működésére. Ebben az értelemben a minőségbiztosítás eszköze is, hiszen a zöld számra befutó kérések, javaslatok és problémák rámutatnak mind az azonnal kezelendő problémákra, mind pedig a működési anomáliákra. A beérkező hívások rendszeres monitorozása és elemzése segít abban, hogy naprakészen következtessünk a kerületben sokakat érintő problémákra.

A zöld számon a hívásokat a Polgármesteri Hivatal, illetve az önkormányzati cégek munkavállalói (Józsefváros Közösségeiért Nonprofit Zrt.), valamint az önkormányzattal szerződéses kapcsolatban álló önkéntesek kezelik. A zöld számon 2020-ban összesen 36 különböző ember vállalt ügyeletet. Az azonnali tájékoztatáson túli ügyeket jellemzően a Józsefvárosi Szociális Szolgáltató és Gyermekjóléti Központ, a Józsefvárosi Gazdálkodási Központ Zrt, valamint a Polgármesteri Hivatal és különösen a Közösségi Részvételi Iroda munkatársai és önkéntesei segítségével oldjuk meg.

A 2020-as év fontos fejlesztése, hogy a zöld számra érkező hívások kezelését automatizáltuk, ami így a hívásokat előre időzített módon továbbítja az ügyeletesek telefonjára, valamint rögzíti is a hívásokat. Az automatizálás bevezetésével együtt a zöld szám adatkezelési szabályzata is elfogadásra került, amely itt található: https://old.jozsefvaros.hu/onkormanyzat/kozerdeku-adatok/149

2010. március 17. és december 31. között összesen 3568 hívás érkezett a zöld számra (ebben benne van az online űrlapon érkezett kb. 70 megkeresés is). A hívások kétharmad része a tavaszi járványhullám alatt érkezett márciusban, áprilisban és májusban, amikor lényegében folyamatosan csörgött a telefon. Azóta a hívások kiegyensúlyozottabban érkeznek, vagyis kb. 150-200 havonta. A hívások megoszlása jól mutatja a koronavírus-járvány által okozott válság hullámzó alakulását:

Az alábbi diagram azt mutatja meg, hogy milyen ügyekben érkeztek hívások a zöld számra március és december között:

Azt, hogy a különböző statisztikai kategóriák mit fednek, alább mutatjuk be.

Szociális ellátás (a hívások 44%-a): ide soroljuk a JSZSZGYK (szociális segítség) és a Családtámogatási Iroda (szociális támogatás) illetékességébe tartozó hívásokat, amelyek lényegében fele-fele arányban érkeznek rendkívül nagy számban.

Korona (a beérkezett hívások 22%-a): a koronavírussal kapcsolatos megkeresések és segítségkérések az alábbiak szerint.

Hivatal (a hívások 14%-a): a hivatal valamely irodájához vagy ügyosztályához kapcsolódó kérdések.

Egyéb (a hívások 6%-a): a máshova nem sorolható hívások, valamint azok, amelyek Józsefvároson kívülről érkeznek.

JGK (a hívások 4%-a): a lakáspályázatokkal, az önkormányzati lakások vagy házak állapotával és a parkolással kapcsolatos kérdések, bejelentések.

Kormányhivatal (a hívások 3%-a): a kormányhivatal illetékességébe tartozó kérdések, pl. közgyógyellátás, mozgáskorlátozott parkolási igazolvány, kormányhivatal által folyósított támogatások, munkaügyi központ.

Egészségügy (hívások 2%-a): a koronavíruson kívüli egészségügyi kérdések, pl. ügyelet, háziorvosok.

Közterület (hívások 2%-a): a közrenddel és köztisztasággal kapcsolatos kérdések

Társasház (hívások 1%-a): a társasházak állapotával kapcsolatos panaszok vagy kérdések, illetve a lomtalanítással kapcsolatos ügyek is.

Lakhatás (hívások 1%-a): a nem önkormányzati lakásban élő emberek megkeresései kilakoltatásokkal és lakásproblémákkal kapcsolatban.

Közművek (hívások 1%-a): a különböző közműcégekkel kapcsolatos kérdések és bejelentések, pl. gáz vagy villanyszolgáltatás, posta

A zöld számon ügyeletet teljesítő önkénteseket és munkatársakat folyamatosan igyekszünk támogatni és képezni, hogy a lehető legpontosabb tájékoztatást tudják adni a telefonálóknak, illetve hogy egyre nagyobb gyakorlatuk legyen a különleges vagy nehéz kérdések, helyzetek kezelésében. Az ügyeleteseket képzésekkel, rendszeresen frissített kisokosokkal, és napi eligazításokkal segítjük munkájukban.

Weboldalainkon sütiket és egyéb internetes technológiákat használunk azért, hogy jobbá tegyük a böngészési élményt. Kérjük, hogy olvassa és fogadja el adatvédelmi tájékoztatónkat.!